Jag ska köpa nya pvc fönster men kan inte bestämma mig och jag ska välja skånska byggvaror eller Nsfönster. Nsfönster är svensktillverkade, men dom lämnar bara 5 års garanti mot fukt mellan glas och färgbeständighet. (En lokal tillverkare). Skånska byggvaror har 10 år mot kondens och 30 år färgbeständighet. Men har hört deras pvc fönster kommer från polen? Priset är nästan samma.



http://www.skanskabyggvaror.se/produkter/fonster/pvc-fonster


www.nsfman]onster.se/fonster/brilliant-design/
 
Redigerat av moderator:
Varför skulle det vara en fördel att köpa "svensktillverkade" fönster?
Vad jag vet finns ingen planglastillverkning kvar i Sverige sedan Pilkington i Halmstad lade ner,
så glaset kommer i alla fall troligen från Polen.

Liksom kanske även plastprofilerna.
Beslagen är nog tyska, alternativt tillverkade i Polen på licens från Tyskland.

Själv skulle jag nog hellre köpa från en stor, välrenommerad polsk tillverkare än från en liten svensk
nybörjare med 5-10 anställda.


Tips:
Kolla priserna med http://kaerrman.se/ också.
De säljer polska fönster till bra priser.
Genom samordnade frakter från fabriken i Polen hålls priserna nere.
Ligger rätt nära dig, i Värnamo.

Jag har själv köpt åtta fönster där och är helnöjd.
 
Nää, KnockOnWood, det tycker inte Angela Merkel minsann. :p

Angela Merkel anwering the question what emotions Germany arouses in her, Interview in the BILD-Zeitung on November 29, 2004


  • Ich denke an dichte Fenster! Kein anderes Land kann so dichte und so schöne Fenster bauen.
    • Translation: I am thinking of airtight windows! No other country can build such airtight and beautiful windows.
 
isolde skrev:
Nää, KnockOnWood, det tycker inte Angela Merkel minsann. :p

Angela Merkel anwering the question what emotions Germany arouses in her, Interview in the BILD-Zeitung on November 29, 2004


  • Ich denke an dichte Fenster! Kein anderes Land kann so dichte und so schöne Fenster bauen.
    • Translation: I am thinking of airtight windows! No other country can build such airtight and beautiful windows.
2004 gick Polen med i EU och därefter flyttade alla tyska fönstertillverkare till Polen:D
 
isolde skrev:
Nää, KnockOnWood, det tycker inte Angela Merkel minsann. :p...
Jag förstår inte riktigt...

Vad har Merkels patriotiska inställning till tyska fönster med detta att göra?

Andersskånes fråga gällde en jämförelse mellan svenska och polska fönster, ingenting annat.

För övrigt är Angela Merkel uppväxt i f.d. DDR.

Hon kunde troligen dagligen se tvärs över Oder och avundas det polska samhällets utveckling.
Tror nog att hon gärna bytt Honeckers DDR mot Walesas Polen alla dagar i veckan.
Men det är bara min spekulation och helt off topic :cool:
 
KnockOnWood skrev:
Jag förstår inte riktigt...
Vad har Merkels patriotiska inställning till tyska fönster med detta att göra?
Andersskånes fråga gällde en jämförelse mellan svenska och polska fönster, ingenting annat.
Det är faktiskt ganska enkelt. Den springande punkten är att var och en, tycker att just deras egna produkter är överlägsna. Med lite vilja kan man skönja att Anderskåne skulle nog föredra svensktillverkade fönster, medan Angela Merkel är tagen av tysktillverkade fönster, och menar att inget annat land kan bygga så täta och vackra fönster.
Nu påpekade du en annan aspekt för TS, och det är så man får resonera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.