Skall hyvla och slipa golvet på övervåningen hemma. Det är ett gammal furugolv med skaplig springor mellan golvbrädorna. KOmmer inte att göra något åt springorna då det bidrar till charmen tycker jag och kommer att passa bra in med resten av inredningen

Jag vet ju hur nog det är med trasor och trassel och olja.....
Hur är det med sågspån. Trossbotten är ju fylld med sågspån så att olja golvet utan att det kommer att droppa ner är nog tji.
Finns det än risk där och finns det alterantiva oljor/behandlingsmetoder.
Vitlutat är "looken" vi är ute efter....
 
Ja det finns risk för självantändning om mängder linolja (eller annan lättoxiderad växtolja) kommer ned till sågspånet.

Varför inte luta av och sedan vitsåpa golvet? Det får en hyffsat tålig yta och blir ljust och fint.
 
Håller med ovanstående! Luta och vitsåpa
 
norrbottenstorpet skrev:
Ja det finns risk för självantändning om mängder linolja (eller annan lättoxiderad växtolja) kommer ned till sågspånet.

Varför inte luta av och sedan vitsåpa golvet? Det får en hyffsat tålig yta och blir ljust och fint.
Är det mycket underhåll på ett sådant golv?
 
Man misstänker att Trönö kyrka brann pga oljning av golvet, men inget är bevisat.

Protte
 
Men du skall ju inte dränka in golvet i olja så att det rinner ner i trossbotten! Då använder du helt fel teknik.

Är det ett gammalt fint furugolv så tycket jag nog att det är synd att hyvla det. Räcker det inte med att såpskura det riktigt ordentligt? Om du går på med hyvel så kan du ju lika bra lägga in ett nytt golv. Förstör ju charmen med ett gammalt gediget golv på kuppen!

Det där med lut vill jag bestämt avråda från. För det första förstör det ytskiktet och för det andra får du aldrig riktigt bort alla kristaller från lutet. Det kan faktiskt bli så illa att ifall du i framtiden vill måla golvet istället så kan färgen bubbla sig.

Skall linolja självantända så krävs det en indränkt trasa e.dyl. bara en myt att ett inoljat golv skulle självantända!
 
Det var ju inte golvet han var rädd att det skulle självantända, utan spånet under.
 
Ja och jag nämnde att om han får ner olja i spånet använder han fel teknik!
 
Snurre skrev:
Ja och jag nämnde att om han får ner olja i spånet använder han fel teknik!
Vilken tröst att veta det i efterhand när kåken brunnit. :surprised:
 
Suck!
 
Snurre skrev:
Men du skall ju inte dränka in golvet i olja så att det rinner ner i trossbotten! Då använder du helt fel teknik.

Är det ett gammalt fint furugolv så tycket jag nog att det är synd att hyvla det. Räcker det inte med att såpskura det riktigt ordentligt? Om du går på med hyvel så kan du ju lika bra lägga in ett nytt golv. Förstör ju charmen med ett gammalt gediget golv på kuppen!

Det där med lut vill jag bestämt avråda från. För det första förstör det ytskiktet och för det andra får du aldrig riktigt bort alla kristaller från lutet. Det kan faktiskt bli så illa att ifall du i framtiden vill måla golvet istället så kan färgen bubbla sig.

Skall linolja självantända så krävs det en indränkt trasa e.dyl. bara en myt att ett inoljat golv skulle självantända!
Golvet går inte att använda som det är idag. Det är ju helt "rått" så utan åtminstone slipning skulle det inte gå att använda. Skulle få plocka stickor hela dagarna ur fötterna.
Hyvling var ett förslag jag fick från en golvslipare, men det tror jag inte jag kommer att gå på. Det kommer att tappa sin charn så så en slipning får nog duga. Lite ojämnheter mellan brädorna bidrar nog bara till charmen.
 
Snurre skrev:
Suck!
Tråkig och nedlåtande argumentationsteknik, som inte tillför något till tråden. Om du är av annan åsikt är det ju trevligare om du framför den i sak.

OM du har kännedom om en påföringsteknik som kan garantera att ingen olja kan rinna ned mellan springorna, då kanske du borde posta något kring denna. Med en trasa och väldigt lite olja åt gången så nog går det, men det tar tid.

Personligen har jag nästan bara såpskurade och vaxade golv, några äldre och några som tyvärr varit tvugna att slipa en omgång. Men (nästan) alla trägolv blir vackra av att såpskuras.
 
Fler idéer och mindre pajkastning kanske ;)
 
  • Gilla
perkaby
  • Laddar…
norrbottenstorpet skrev:
Tråkig och nedlåtande argumentationsteknik, som inte tillför något till tråden.
Hur tror du själv att följande uppfattas?:
norrbottenstorpet skrev:
Vilken tröst att veta det i efterhand när kåken brunnit. :surprised:

norrbottenstorpet skrev:
OM du har kännedom om en påföringsteknik som kan garantera att ingen olja kan rinna ned mellan springorna, då kanske du borde posta något kring denna.
Tyckte jag var ganska tydlig när jag påtalade att man inte skall dränka in golvet i olja så att det rinner ner i trossbotten.

Du kanske själv skall tänka på hur du uttrycker dig och läsa tråden lite noggrannare!

Så till Joachim!
Helt rätt, golvet kommer att tappa sin charm om du hyvlar. Klarar du dig med en lätt slipning så håller jag helt med norrbottenstorpet om att ett gammalt trägolv är som vackrast om det såpskuras. En bonus med såpskurning är förutom att det blir vackert, att det också med tiden får en hållbar och slitstark yta.

Alternativen till ett gammalt trägolv är annars linolja eller linoljevax som jag själv har använt och ger en hållbar yta.
 
Snurre skrev:
Hur tror du själv att följande uppfattas?:
Touche, men då är vi överens om att vi försöker diskutera sakfrågan. Även där verkar vi vara hyfsat överens.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.