Här kommer en bild på en ir deckare.
Rätta mig nu om tänker fel.

12v
blå +
vit-blå -

Tex.
Grön=Z5
Lila=Com

Ska dem gå till ALM plinten och plats obetydlig?
Ska jag använda mig av något motstånd i deckaren?

Ser alla inställningar bra ut på Deckaren annars?

Mycket frågetecken (y)
DSC_0350.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
f91jsw skrev:
Du har nog mer hjälp av referensmanualen:

[länk]

I alla fall för mig hade det inte gått att installera larmet utan den. Var dock förberedd på att det kommer kräva en hel del påläsning för att greppa allt.
Jag är en person som läser bruksanvisningen sist. (har dok en svenskmanual att kolla i)
Det du skickade nu fick mig att förstå att det finns Larm installatörer som är väldigt duktiga. (y)
 
Exempel på inkopplande av dubbelbalanserad sektion:
Grön från Z till första "TRB", motstånd från andra "TRB" till första "ARM".
Lila från COM till andra "ARM".
Mellan första och andra "ARM" sätter du också ett motstånd.
(Motståndet i centralen tar du bort)

Lycka till...
 
Den där detektorn verkar dock ha inbyggda balanseringsmotstånd, så det räcker med att flytta byglarna för EOL tamper och EOL alarm till 5K6, motståndet i centralapparaten plockar du bort.

Sen kopplar du grön in på första ARM, en bygel från andra ARM till första TMP, och slutligen lila till sista TMP.

Den som heter TRB är förmodligen trouble-utgång, den brukar dra vid övertäckning, om det nu är en detektor med övertäckningsskydd.
Frågan är om det är till någon nytta i en villa, eller om det bara riskerar att generera falska sabotagelarm när någon kommer för nära detektorn...
 
Hej igen.

Deckaren ska sitta i en industrilokal jag har.
Så därför har jag köpt en med övertäcknings skydd.
Har jag ritat rätt nu?

VikHe Du måste skrivigt fel på ARM menar du ALM?

DSC_0351.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men det är bara EOL, måste fortfarande in seriemotstånd...
Man vill inte använda EOL på sabotaget om man inte ska lägga det på en egen sektion vilket är lite onödigt.

Sätt EOL Alarm på 5,6 o de andra på 0. Koppla sedan enligt min beskrivning ovan, utan motståndet över första till andra ALM.

Edit: Såg just det du skrev, att det är en detektor med s.k. antimask eller övertäckningsskydd.
Då får du lägga TMP och TRB i serie innan ALM så kommer systemet indikera sabotagelarm om någon av de löser ut.
 
Redigerat:
Självklart, råkade bli fel i all hast... ALM var det jag menade.. ;p

Erikoolio: du tror inte att EOL på tamper bara ligger i serie, och inte paralellt över sabotagekontakten? hade varit intressant med manual till detektorn :)
Men det fungerar ju fint att göra som du skrev, använda detektorns inbyggda larmmotstånd, och ett yttre slutmotstånd!
 
Här kommer några bilder igen.
Jag räcknar min inkoppling som korrekt nu eller har jag missförstått något?
Inga motstånd ska användas utan det ska finnas något inbyggt i deckaren.

Grön=Z5
Gul=COM (tidigare lila)
Blå=+12
Vit= -

DSC_0359.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0355.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0356.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
EOL - End Of Line, så de ligger över relä'erna.

Vad är det för fabrikat modell på den där detektorn?
 
Lägger upp en redigerad bild på hur jag hade gjort (då jag inte tror det fungerar om du gör som du skrev) :)
Inkoppling.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Visonic
Model TOWER 10 AM
Larmklass 3
 
general2011 skrev:
Här kommer några bilder igen.
Jag räcknar min inkoppling som korrekt nu eller har jag missförstått något?
Inga motstånd ska användas utan det ska finnas något inbyggt i deckaren.

Grön=Z5
Gul=COM (tidigare lila)
Blå=+12
Vit= -

[bild]
Hittade igen rätt sida av manualen: http://www.manualslib.com/manual/386471/Visonic-Tower-10-Am-Installation-Manual.html?page=6#manual
Allt blev genast mycket klarare :)
Det är mycket riktigt end of line i ordets rätta bemärkelse som avses, detta innebär att larm EOL-motståndet för larmutgången ej är användbart i dubbelbalanserade system...

Koppla precis så som du har ritat där, men sätt det motstånd du plockar bort från sektionsingången i centralen paralellt över ALM, tillsammans med röd och grön tråd du har med på bilden.

Sedan flyttar du den svarta bygeln märkt EOL TAMPER till positionen för 5K6.
EOL Trouble och EOL Alarm ska stå på 0.

Nu kommer detektorn att generera ett avbrott(sabotage) vid övertäckning eller öppning.

Edit:

Jag hade dock bytt plats på vit och blå för spänningsmatningen, det är mer eller mindre standard att köra vit som plus och blå som minus. Har egentligen ingen större betydelse sålänge man kopplar på samma sätt i båda ändar :)
Såg dock ut som att det var "hyffsad" standard i centralen sen tidigare, så det är bra att behålla den standarden :)
 
Redigerat:
Hittade denna gamla inst.anvisning. Förklarar ganska bra inkoppling, motståndsvärden m.m.
ImageUploadedByByggahus.se1364408517.404728.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
DSC_0359.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Har jag förståt det rätt nu? :x
Det värsta är att det är en Larm installatör som gjort detta jobbet.
Kan jag köpa ett expanderkort och sätta det "långt" från Skåpet för att spara kabel och dragning?
 
Expansionskortet kan du sätta ordentligt långt bort om du vill. ungefär 300 meter ut är maxlängd :)
Jag kör med den lösningen själv. Drog en fyrtråd från larmet till en första kopplingsbox där jag har ett expansionskort. Därifrån går det vidare till nästa expansionskort där jag också grenar av en avstickare till en manöverpanel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.