Ska till att sätta igång en tillbyggnad på huset där vi bor.
Har haft några besökare som ska eller har lämnat offert på grunden.
Det är så att det befintliga huset har en hederlig gammal källare som är oisolerad, och kommer säkerligen förbli det också. Huset ligger i en sluttning så höjden på grunden ligger runt 1m upp från mark nivå. Grunden som skall göras är ca 17kvm

Dessa konstruktionsförslag har jag fått:
Platta på mark med L-stöd på 1400mm, fyllning med singel och en gjuten platta med vattenburen golvvärme på toppen

Platta på mark men med betongklack uppmurad leca till lagom höjd, fylld med singel och samma avslutning som ovan

Samt torpargrund som är uteluftsventilerad och golvvärme i golvspånet.

Vilket val hade ni gjort och varför?

Alla entreprenörer tycker naturligtvis att sitt sätt är bäst ;-)
Uppskattar all hjälp jag kan få.
 
Med risk för att ställa till det mer i dina funderingar. Men varför inte bygga ut även källaren med 17m2 och sen bygga ett plan ovanpå den?
 
Vi känner att vi inte skulle ha någon större nytta av en större källare.
Samtidigt kommer källartrappen komma ner precis där öppningen för utbyggnaden skulle komma.

Så jag tackar för tipset, men det är inte aktuellt.

Har du någon idé hur grunden byggs lämpligast?
 
Jag har två bekanta som gjort liknande utbyggnader, den ena murade upp en ram med leca som fylldes med makadam och sedan en vanlig platta på mark ovanpå detta. Hur de löste motfyllning av kantelementen under själva gjutningen vet jag inte, men det är såklart möjligt att lösa.
Den andra köpte 600 höga kantelement och la 5 lager cellplast för att på så vis komma upp ytterligare 200mm, sen byggde de en trappa (3-4 steg) invändigt för att hantera nivåskillnaden mellan golven i de olika byggnadsdelarna.
 
Är båda nöjda med sitt val tror du.
 
Ja, det vet jag att de är.
Personligen tror jag att jag skulle gjutit en sula, murat upp en sarg av leca till rätt höjd. Fyllt med makadam, avslutat med tre lager cellplast och gjutit med golvvärme. Jag hade då struntat i kantelement och använt lecasargen som kant.
 
Jag vet att en del av huset vi bor i är utbyggt på detta sätt och en granne har en grund som liknar detta.

Och det skiljer nästan 35000 mellan offerterna på L-stöd och murad leca.
Ganska stor skillnad tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.