Har ett betongbjälklag på ung 200mm och ska sätta i en golvbrunn, ca 150mm djup, samt dra 50/70mm rör till denna. Jag behöver bila upp hål för brunnen och rännor för rören. Hur gör jag detta enklast/säkrast? Funkar det med borrhammare/huggmejsel eller finns det något smartare verktyg att hyra? Eller ska man anlita en firma, vilken typ av firma vänder man sig till iså fall?
 
Detta är ett jobb som du kan göra själv.

om det är mycket o bila rekomenderar jag att du vänder dit till Cramo eller likande där man kan hyra en bilnings maskin.

Jag hyrde en 9 kilos Hilti Vilket var som att köra i smör med (nästan) i betongen, du grejar det på några timmar bara.. Sen kompliterade jag med en Huggmejsel o hammare när det var något mindre kant som var lite i vägen bara..

Att tänka på du måste göra så att avlops röret ligger med Fall.. Annars är det inga problem alls att göra själva jobbet..
 
Låter ju bra :). Tack för ett uppmuntrande svar. Jag glömde dock nämna att detta är på ovanvåningen. Vad jag är rädd för är att jag "pangar på" för bra och pajar taket på våningen under - tycker det borde vara stor risk om jag ska göra ett 150mm djupt hål i 200mm betong. Eller är betong så stark att det inte händer?
Vad är skillnaden på en bilningsmaskin och en borhammare? Vad man önskar är ju typ en handöverfräs för betong...
 
Risken finns ju att du råkar gå igenom.. Men den bedömer jag som liten. Även om du går igenom så är det inget stort problem.. Det är lätt att laga.. Och Kvinnan i ditt liv har säkert inget i mot att städa på under våningen heller ;)

själv hade jag inget val när jag bilade.. Den gammla brunnen satt på bara några mm upp i taket i källaren... Så det blev ett stort hål.. Jag satte då en skiva (formplyfa) i taket med hjälp av en regel.. sen var det bara hälla på betong. Vips så var det löst..

Beroende på när dom gjorde ditt golv så använde dom olika metoder.. mitt betong golv hade ett lager grus i mitten.. Sen kan du ju alltid mäta och testa med brunnen.. 50mm betong är starkt.

Har du en borrhammare så kan du ju testa o köra med den.. Men en riktig bilningsmaskin gör jobbet mycket fortare. Det är själva slaget som är kraftigare samt då vikten. Jag tryckte knappt någonting, maskinen gjorde allt jobb. Det som var jobbigt var att lyfta uppmaskinen hela tiden då den gräve ner sig snabbt i betongen. Jag använde en Med Mejsel tyckte det var effektivast..

Naktdelen med maskinen är att det låter mycket men det gör det hur du änn gör... Kanske barnen o Frun ska åka i väg till mormor när du håller på :) Tar ju några timmar o göra jobbet..
 
En vinkelslip kan vara bra att ha också.. Det ligger ju lite armerings järn i betongen..
 
Ok. Tusen tack för svaren. Känner mig redan bättre till mods :D
 
Jag la nyligen dit ett avlop i garaget & då fick jag bila en gång på 6m från närmsta stam.
jag hyrde en diamant såg & en stor bilmaskin.
sen såga jag 2 spår & då var det mycket enkelt att bila bort bitar mellan dessa spår.
det samma en hel del & det tog en stund....
 
Det kan ju vara bra att kontrollera förutsättningarna innan du bilar/ sågar i bjälklaget.
Jag tänker då närmast på om du äventyrar bärigheten på något vis.
Att tex klippa bjäklagsarmeringen en längre sträcka på fel ställe kanske inte är så lysande.

Det går inte att gå rakt igenom med golvbrunnen och hänga rören i taket våningen under inklädda i en trumma?
På det viset sparar man mycket bilning och sågning.
Alla problem har ioförsig sin lösning, och förutsättningarna är nästan alltid olika.

 
Har funderat på att dra ned rören till taken i nedanvåningen, men dom kommer ned ganska dumt, typ mitt i rummet och det känns trist att behöva sänka halva taket pga några rör.

Finns det något enkelt sätt att ta reda på hur armeringen är gjord? Har inga ritningar... Vill inte gärna chansa...
 
Beror lite på hur man har gjort plattan.. :-[

hos mig hade jag ett lager betong sedan ett lager Grus Och sedan Betong igen. I det sista betong lagret så låg armeringsjärnen..

i det översta lagret fanns det alltså inga.. jag behöde ha bort en bit av en pinne då mitt avlopps rör gick rakt igenom det..
 
mina golv är också gjutna i 2 skikt, o övre skiktet liger det vatten & elrör
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.