Hejsan!

En idé har ploppat upp i mitt huvud och inte velat lämna.. Så nu frågar jag er och om jag har riktigt tur kanske en plåtslagare råkar få syn på det:D!

Jag har länge funderat på att bygga ett eget bord. Bordsskiva i MDF eller liknande och så vill jag klä den med zinkplåt.. Detta känns som att det blir bäst om man lämnar till en plåtis? Så det blir raka kanter och hörn? Eller kan man själv?

Sen tog jag detta vidare.. Varför skulle man inte kunna ha zinkplåt som ytskikt på en innevägg? Typ som en fondvägg? Hur stora "ark" kan man få plåten i? Är det dyrt? Hur skulle man i så fall göra skarvarna snygga?

Hoppas någon kan svara på mina tokiga frågor.
 
AXS
Hmm..de va inte helt lätt att tyda vad som var vad. Gissar att det smidigaste är att gå till en plåtslagare å titta hur allt ser ut? Jag vill inte ha något som är blankt i alla fall. Frågan är också som sagt hur man skulle göra skarvarna?
 
AXS
Gå till en plåtslagare är nog smart.

Behöver du göra något med skarvarna, kan bli snyggt om de bara ligger kant mot kant?
 
Jo de kan de nog... Funderade mest på hur man fäster det?
 
Jag jobbar som plåtslagare och detta är lite ovanliga ideer tror inte du kan lösa det själv. Är det aluzink eller rheinzink du tänkt dej? Aluzink blir väldigt lätt svart som något gnider på den i dit fall tex glas och rheinzink kan jag inte mycket om. Plåten finns storlek upp till 3000x125 cm eller 67x vad du vill ha om man har maskiner till det men tor inte du kan ha så stor när man gör utom hus görs man det inte bredare än 60 cm.
 
Redigerat:
Både rhein och wm zinken är 610mm bred inte 670 ;)
 
Redigerat:
Ja aluzink ja :) fast den skiten tycker jag inte TS ska använda. Rheinzink finns i flera patineringar mörka som ljusa och en aningens glansiga. Vmzinc är mer matt och har där med olika patineringar som skiljer lite i kulör.
Förstår igentligen hur aluzink hamnade med i diskutionen över huvud taget då det är stålplåt med en ligering på och inte massiv zink o aluminium vilket vissa tror :)
Aluzink har jag tyvärr inga bra erfarenheter av ännu (har nog bara lagt runda slängar 2-3000m2) och det ser ganska tråkigt ut på en gång, och som bord där en slitstark yta behövs hade jag nog valt valsblank zink och lackat ytan.
 
Nu är jag ju väldigt novis men det jag hade tankarna på är typ sån zink som utekrukor är gjorda av? Har sett ett sånt bord innan. Det hade ringar efter glas/flaskor å lite andra fläckar. Men det gjorde inget, patina! Men man måste kanske ytbehandla iallafall?
 
ewe_lindberg skrev:
Nu är jag ju väldigt novis men det jag hade tankarna på är typ sån zink som utekrukor är gjorda av? Har sett ett sånt bord innan. Det hade ringar efter glas/flaskor å lite andra fläckar. Men det gjorde inget, patina! Men man måste kanske ytbehandla iallafall?

Är inte dom ofta gjorda av galvad plåt eller har jag fel?
 
Finns nog både och.. Men nu blir jag väldigt osäker.
 
Varmförzinkad stålplåt är inte helt ovanligt till krukor osv, de står ute en sväng och får lite rost på sig för att se gamla ut. :) kan vara något för din vägg kanske?
 
Hoppar in i tråden då vi funderar på att ha ngn typ av zinkskiva istället för kakel i köket. Några rekommendationer på vad vi ska ha? Var vi får tag på det och hur mycket det kan tänkas kosta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.