Jag tänkte sätta upp taklister i frigolit. Min fråga är om det är absolut nödvändigt att måla dem överhuvudtaget? Der det billigt ut annars?

Mitt otränade öga tycker att de ser schyssta ut så jag hade bara tänkt att smälla upp dem som de är..
 
Ser bra ut tills du ser en målad då ser du hur illa det ser ut :)
 
haha okej.. jag antar att du har rätt..
 
ullberg
Tja, framförallt skulle jag säga att de kommer suga åt sig smuts om de inte är målade, jag tror det damm som virvlar runt är är tillräckligt för att de ska se risiga ut efter något/några år

När jag jobbade på byggvaruhandel tog det inte många veckor innan de såg riktigt risiga ut (dock väldigt smutsig miljö), så det gällde att hålla uppe omsättningen ;)

/U
 
Det är enkelt att måla dem som vanliga trälister. Nya lister är inplastade så det är ingen risk att de är smutsiga från början.
 
ullberg
HandySmurf skrev:
Nya lister är inplastade så det är ingen risk att de är smutsiga från början.
Inte alla leverantörer var det när jag jobbade i branschen, eller kanske ska jag säga alla tillverkare / modeller, jag vill minnas att vi köpte alla lister från Lundbergs, många var packeterade två och två inplastat men vissa låg lösa i den stora pappkartongen. Vill minnas att ju enklare list, desto sämre (ingen) primärförpackning, typ vanliga hålkärl var opacketerade men "stukaturlister" var packeterade

Well, kanske har det ändrats och hur som spelar det ju mindre roll, håller med det är enkelt att måla dem så gör det helt enkelt.

/U
 
Tanken är väl att listerna skall ha samma färg som taket?

Annars kan det väl knappast bli snyggt ens i början?
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Självklart skulle jag vilja ha listerna i samma färg som taket men det är en lång historia.. Taket är målat med strukturfärg och jag skulle egentligen behöva måla om hela taket men eftersom jag inte tänker lägga ner all tid som krävs för att slipa ner taket och sedan måla så blir det lister för att dölja lite slarvfel jag gjorde vid väggmålningen.

Därför blir det inte samma färg i taket som på listerna men jag tycker att det blir snyggt iaf. Det kommer ju bli en kontrast hur jag än gör med tanke op strukturen i taket..
 
Du skulle kanske kunna måla listerna med samma färg som väggarna?

För att det inte skall bli för splittrat intryck.
 
Måla med vanlig vit trägrund. Det blir matt och bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.