Det börjar bli dax att ta i tu med problemen på vinden. Huset är från 1965. Vinden är indelad i fyra kalla garderobsutrymmen som alla är förbundna med luftuppningar till vindutrymmet under nocken. Längst upp finns gavelventiler på båda sidor, samt en extra ventilationshuv. Genomskärningsskissen visar husets östliga del. Problemen finns i den ena garderoben på norrsidan och jag har noterat att det är väldigt små öppningar vid takfoten i just den garderoben. Ca 1 x 30 cm på två ställen. De tre övriga garderoberna samt vinden längst upp har inga som helst tecken på problem vad jag kan se.

Vad bör göras?
Jag ska snarast försöka öppna upp vid takfoten och få in så mycket luft som möjligt. Vi ska även byta tak till sommaren och jag då planerat att även byta den angripna råsponten i detta utrymmet som mätter ca 4 x 2 meter. Från sovrummen på övervåningen finns dörrar ut till vindsgarderoberna. Dessa är tätade med tätningslist, men jag har planerat att försöka få dit någon form av isolerande material på insidan oxå för att förhindra att värme läcker ut på vinden och kan kondenseras.
Frågan är om detta räcker för att bli av med problemen? Kan köket som ligger rakt under var orsak exempelvis? Detta skall nämligen också bytas och man kanske då kan lägga nån form av ångspärr eller dyl för att förhindra problemen.

vind.jpg
vind2.jpg
 
Eftersom problemet uppstår över köket och inte på andra sidan så ligger det väl till att anta att fukt därifrån är boven. Har du mätt luftfuktigheten på vinden?

Jag skulle försöka få det tätt upp till vinden så att inte fuktig luft läcker ut. kombinerat med ventilation. Tex två ventiler i varje nock och öppet under takfoten.
 
AndersG skrev:
Har du mätt luftfuktigheten på vinden
Nä. Vad bör man ha för värden?
Jag skulle försöka få det tätt upp till vinden så att inte fuktig luft läcker ut
Jag antar att du menar tätt mellan köket och vinden ovanför? Hur tätar man? Plast eller bara vräka på mer isolering i golvet ovanför köket? Kan man exempelvis försöka öka ventilationen i köket oxå. Låta spisfläkten gå på låga varv som den gör i vissa hus?
Kombinerat med ventilation. Tex två ventiler i varje nock och öppet under takfoten.
Är inte ventilationen i nocken tillräcklig? Finns ju två ventiler + en extra huv enbart för vinden? I Vilket fall måste jag ju öppna tillflödet i takfoten i den angripna garderoben för den är ju nästan obefintlig
 
Ingen anning om det hjälper men det som slår mig är att om du ska göra om taket så varför inte flytta isoleringen och göra om alltihopa till varmutrymme. Det är ju när luften kyls av som fukten fälls ut. Kan man då hålla luften varm och ev sätta en en fläkt eller så så att man suger ut lite luft från övervånningen så borde man kunna skicka fukten överbord
 
Det absolut bästa är om du kan öka ventelationen i köket, samt försöka täta upp mot vinden (kökets innertak) alltså med plast.  
Riv ner innertaket, montera plast, montera sen det nya innertaket.

Att köra med köksfläkten på lågvarv är inte så dåligt! Dock gäller det att se till att det finns till luft. Annars finns det inte så mycket luft att suga ut.!
Dock så är det kanske inte så kul att ha köksfläkten surrandes hela tiden.. jag vet att det finns topp monterade fläktar = nästa ljudlösa. Kanske kan vara en idé att kolla upp i allfall.

ventelationen i köket är iallfall A-Å och plasten är Ä-Ö om du förstår vad jag menar.   ;)

Mecka med ventelationen på vinden skulle jag undvika. Att öka den kan medföra att vinden blir ännu kallare, vilket i sin tur kan medför ännu mera problem. Ju kallare vind desto större risk för problem. Det är bla därför en del får problem efter att dom har öst på med extra isolering på vinden..
 
Har inte kunnat sagt det bättre själv. Glöm bara inte bort att det troligen måste tas upp tilluft. Tilluftsventilerna ska finnas i sovrum och vardagsrum. Dessa kan vara öppna mer än vad som behövs för luftväxlingens skull. Du styr luftomsättningen med frånluften. Det tystaste är förstås att sätta en kanalfläkt på lämpligt ställe, och koppla den till en tyristor så du kan styra hastigheten. Sedan använder du köksfläkten för att forsera ventilationen med.
Öppna mer ventilation på vinden kan nog bara förvärra problemen. Försök att mäta så att du verkligen har undertryck på båda våningarna. Det är mycket vanligt med undertryck på bottenvåningen, och övertryck på övervåningen. Detta medför att varm fuktig luft pyser upp på vinden med risk för kondens och påväxt som följd.

Tartan
 
Jag hade fukt och is på insidan utav råsponten, men fick bort detta genom att öppna upp vid takfoten ca 1cm hela vägen. Möjligt att det gav mig en kallare vind, men torrare blev det. Tänkte inte byta ut råsponten trots att den ser lite halvdan ut... måte man verkligen det?

 
Nä. Vad bör man ha för värden?
Under 70% RH, helst lägre.
 
Per-Erik skrev:
Mecka med ventelationen på vinden skulle jag undvika. Att öka den kan medföra att vinden blir ännu kallare, vilket i sin tur kan medför ännu mera problem. Ju kallare vind desto större risk för problem
tartan skrev:
Öppna mer ventilation på vinden kan nog bara förvärra problemen
Men luftöppningarna vid takfoten i det angripna vindsutrymmet är ju nästan helt obefintliga. I de andra tre finns ordentliga luftspalter längst ner och där finns inga problem. Jag hade för mig att ett vindsutrymme ska ha samma temperatur som uteluften?
 
att isolera bjälklaget bra och hålla en rejäl luftning i takfot + ventil borde väl ta bort de flesta problemen? torrt o kallt på vinden skall det vara (kallvind)

 
Under förutsättning att det är absolut torrt så skullle man kunna stänga ventilationen helt. Nu är det en omöjlighet att helt undkomma att fuktig inomhusluft pyser upp till vinden via läckor. Alltså behöver vi ventilera lite grann. Men att ventiira mycket är det samma som att kyla ner hela miljön, och med kall miljö på vinden kondenserar den fuktiga inomhusluften mot kallare material.
Allltså måste man fundera på en balanserad åtgärd. Det man i första hand ska se till är att man ordnar en ventilation i bostaden som man kan styra. Frånluft är ju det enklaste och man ska då se till att ha tilluften relativt mycket öppen och sedan köra frånluftsfläkten på lämpliga varvtal. Med ett undertryck av den typen hindras fuktig inomhusluft att pysa upp på vinden.

Man kan även ventilera vinden med en fläkt som körs på mycket låga varv, Men hör och häpna, den ska vara vänd så att den trycker in ventilationsluft på vinden. Detta låter kanske konstigt. Men om fläkten går på mycket låga varvtla, bildas ett mycket litet övertryck på vinden, och det hjälper ytterligare till att hindra varm fuktig inomhusluft att pysa upp på vinden.

Tartan
 
Vid vilken luftfuktighet bör man fundera på om man har ett problem, eller ej? Jag har en vind nu, av någon anledning avvaktar jag med att förvara böcker, kläder och grejer där. Vet inte riktigt varför dock, vet inte ens om jag har ett problem, men jag har ändå avvaktat med att ställa dit grejer.

Idag har solen legat på hela dagen, det är kalasvarmt däruppe och jag har en relativ luftfuktighet på 50%, verkar det mycket?
 
När du kommer upp i värden från 75-80% börjar det bli riktigt allvarligt. 50% är inget problem.
Tartan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.