Effekta finns ju i 60kW utförande utan Lambda. 10000kr billigare tror jag.
Annars kommer Calmar retro XL med 200+ vedutrymme börja tillverkas i sommar, men är primärluften lika som de andra Calmarpannorna tycker jag inte den är ett alternativ.
 
Fröling S3 45Kw med 210L Ved..

En mycket kompetent panna med spaksotning.
 
Frölingen verkar fin som fan, men den är sjukt dyr och även om jag självklart förstår att kvaliteten är högre så är priset nästan det dubbla. Pannan skall stå i en hyresfastighet och finansieras utav densamma, så priset är tyvärr ovanligt relevant den här gången. :(
 
Är ju som sagt beroende på vad det får kosta, spaksotning el-tändning och lamda styrning är ju inte dumt och har du budget för det så skulle nog det sitta fint. själv har jag snart eldat en vinter nu i min maga 49E och sett till priset så är jag nöjd och skulle valt samma panna om jag haft möjlighet att göra om mitt val. jag tror nog inte maga pannan är bättre konstruerad i grunden än t.ex. calmar pannan men jag tror att själva styrningen av pannan tar bort nästan alla problemen med övertändning som liknande pannor i samma prisklass verkar ha bekymmer med. baxis inova verkar ju alla vara nöjd med så det är nog en bra panna om det får kosta lite mer, men står valet mellan atmos, calmar och liknande pannor skulle jag nog vilja påstå att maga-pannan är ett bra val.
 
Jag har ganska nyligen köpt Effectas 60kw men jag har inte hunnit installera den än så jag kan tyvärr inte säga något om den. Vet inte om det stämmer men hörde ett rykte om att dom skulle höja priset rätt rejält så jag köpte väl lite innan pannrummet är klart. Hoppas vara färdig till nästa vinter. Ska gräva kulvert nu till sommaren. Blir det en Effecta får du gärna skriva vad du tycker om den för du blir nog klar före mig:)
 
Jannez69 skrev:
En sådan köpte jag! Dock har jag haft så fullt upp med annat så jag har inte hunnit sätta in den ännu.
Vi väntar:rolleyes:
 
rca1959 skrev:
Vi väntar:rolleyes:
Hehe, ja snart.. Barnens rumsrenovering har dragit ut på tiden i vinter men snart bara inspackling av golvvärme kvar :) Men den står i pannrummet, gul och grann. Har många kubik torr och fin björkved inne som jag ska "köra in" den med.

Hur går det för dig då rca? Bestämt dig ännu? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.