Har ett Heru-aggregat och en gång i veckan får jag rotorstopp på displayen och det låter konstigt från aggregatet. Om man återställer larmet så fungerar det innan det larmar några dagar senare igen. Vad kan det bero på att det larmar?
 
Kollat remmen? läste en tråd om rembyte för någon månad sedan. Verkar inte vara helt ovanligt med rembyte.
 
Får göra det. Aggregatet har snart snurrat i tre år och åker ju på temperatursvängningar dagligen. Inte så konstigt om remmen slits.
 
Rotorstopp enbart i kallt väder? Då är det troligt att stoppet orsakas av att rotorn fryser fast.

Fukt kommer in i aggregatet, antingen genom slarvigt montage eller otätheter i lådan.

Om det uppstår rotorstopp även i varm väderlek så börja söka efter mekaniska hinder. Rotorn skall rotera lätt.
 
Taget ur manualen för Heru:
Larm: Rotorstopp
Felsök: Funktion på rotor, rotormotor samt rotorgivare
Åtgärd: Byt ut trasig rotor, rotormotor, rotorgivare eller drivrem.
 
Tror att det var plus idag när rotorn stannade. Ska se om jag kan öppna locket och kolla nästa gång det händer.
 
Rotormotorn i Heru 75 som jag har är inte av bästa kvalitet och jag har bytt den en gång och smörjt lagerna en gång. Jag kommer att byta lagerna så snart det blir varmare ute. Kanske sitter samma typ av motor i ditt också. Första symptomet på haveri var att den stannade tillfälligt ibland.
 
Ville bara säga att det fungerat prickfritt sedan minusgraderna försvann så förmodligen hade det kommit in vatten i aggregatet.
 
kondensatorn
 
Hej
har också haft problem med att rotorn stannat på vintern.
Remmen hade väll kört ca 2 - 3 år och den hade helt enkelt blivigt sliten, väldigt slät på ena sidan.
jag köpte en ny rem som är delbar med lås, den var lätt att byta och det har aldrig stannat nå mer.
Brukar även få lite is i agregatet i "facket" där fläkten som blåser ut är.
 
Eftersom jag blev hjälpt av den här tråden så vill jag rapportera mina egna erfarenheter.
Jag har ett Heru 130S EC som nu är 3-4 år gammalt. Nu när temperaturen föll ner mot -15-25 under någon vecka så fick vi plötsligt de första driftstoppen, den larmade för rotorstopp. Efter att ha undersökt och rengjort allt så kördes aggregatet igång igen, men det gick bara 2-3 timmar innan samma larm upprepade sig.
Jag åkte in på den lokala ventilationsbutiken och inhandlade en rem på "lösvikt" samt en skarvnippel. Efter rembytet så har den gått perfekt igen, detta trots att tempen åter är under -10.

Min slutsats är att dessa Heru verkar behöva ett rembyte efter 3-4 år och att problemet tenderar att visa sig vid kall väderlek. Hoppas fler blir hjälpta av den här tråden.
 
min snurrar på med min delbara icke originalrem fortfarande, har aldrig stannat sen den förödande vintern för några år sen.
Jag brukar gardera mig med att spraya lite remspray på remmen och byta ett nytt frånluftsfilter inför vintern.
 
Vi provade efter många om och men att byta rem och den har gått klockrent sedan dess trots -20 grader :)
 
Kom i håg att byta o-ringen (39,2x3)som sitter på remskiva i botten.
 
Sitter remmen på kallsidan så kan det vara orsak till problemen. Jag vände på mitt aggregat och funkar nu mycket bättre.
Kan oxo vara värt att täta runt locket med tejp så det inte kommer in fukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.