Hej,
Vi håller på att renovera ett gammalt klassiskt objekt.
Enplansvilla från -75, oisolerad betongplatta ca 100m2, ingjutna spikreglar, fuktskadade syllar.
Snickarna har rivit upp golven, spikreglarna och är snart färdiga med syllbytet.
Jag måste komma med ett beslut i början av veckan till snickarna om hur vi går vidare med golv och värme.

Vi har bestämt oss för ett aktivt ventilerat Nivellgolv och här kommer min fråga:

Finns det någon här på forumet som lagt (OCH HAR KOLL PÅ ENERGIFÖRBRUKNINGEN) ett ventilerat golv typ Nivell (95 mm isolering mellan reglarna) och lagt vattenburen golvvärme ovanpå?

Byggteknikern tror inte på idén utan föreslår radiatorer - golvfirmorna tror att det funkar bra med golvvärme.

Jag hoppas att någon här på forumet gjort eller ÄGER ett ventilerat golv med vattenburen golvvärmelösning och kan dela med sig av erfarenheter, synnerligt beträffande elförbrukningen.

Om det skulle kosta 200-300:- extra i månaden för golvärme kontra radiatorer i uppvärmning så är det okay, men om det skulle röra sig om 1000:- eller mer så blir det väl tyvärr radiatorer.

Så snälla - finns det några som har verklig erfarenhet av detta så svara mig. Jag vet varken ut eller in!

Mvh Niclas
 
Då du har i stort sett rumstemp under golvet oavsett tycker jag inte förlusterna borde så mycket. Och andra sidan har du högre temp längre ner med golvvärme vilket borde leda till att nivellfläckten suger ut mer värme. Detta är absolut inte fakta utan bara mina tankar som lekman.
 
Japp instämmer till fullo.
Hoppas att någon gjort samma lösning som jag tänker göra och kan komma med input om det blev bra eller dåligt.
 
Någon större skillnad ska det inte vara, då det är inomhusluften som cirkulerar och du har isolering mellan bjälkarna.
Sedan har flera golvvärmeleverantörer en spårad spånskiva som kan läggas på detta.
 
Först: Jag tror inte på mekaniskt ventilerade golv, av anledningen att man hela tiden drar ned organiskt material som samlas i ett utrymme med hög eller mycket hög fuktighet. På sensommaren riskerar man t.o.m. få kondensering på betongen. Alltså stor risk för biologisk aktivitet. Funkar dock så länge fläkten funkar, men jag tycker inte om principen. Många tycker annorlunda ;-)

MEN jag har ett Granab-golv (som Nivell, men stålreglar) i vår suterrängvåning, fullisolerad med ca 90mm stenull, alltså hela vägen ned till betongen. Innan vi spikade fast Granab-reglarna la vi ut Icopal Fonda Special och gjorde det så tätt som möjligt, med överlapp och tätmassa etc, för att förhindra fukt upp i isoleringen. När golvvärmen lagts ut tätade vi allt helt med PE-folie, alltså även mot väggarna, så att fukt inte skulle ta sig ner. Kan nog finnas åsikter på denna konstruktion...

...och: OBS! Detta gör man bara om man är säker på vad man gör! OBS!

Vårt hus är omgjort till lågenergihus, så vi har PE-folie invändigt i hela huset, så vi vet (förhoppningsvis) vad vi gör. Originalbyggår 1969.

Så till kostnader: Bara själva ventileringen är ju ett energislöseri, kör du det utan värmeväxlare (gör man det alltid kanske?), så är förlusterna pga det antagligen större än från golvvärmen (vet inte flödena så jag kan inte skatta det) Jag räknade grovt med att förlusterna i mitt suterränggolv (70m2) är 2-3000kWh pga golvvärmen, utan golvvärmen är nog förlusten dryga hälften av det, så visst påverkar det. I ditt hus tror jag inte skillnaden blir lika stora eftersom betonggolvet blir varmare. Merkostnaden blir nog i princip ventilationen av golvet, både i form av el till fläkt (välj energisnål med bra kvalitet) och kontinuerligt ned- och utsug av varm inomhusluft.

Detta resonemang bygger på att du isolerar golvvärmen underifrån, gör du inte det kommer du värma luften som går ut med ventilationen, då kommer förlusterna bli mycket större. Isoleringen är viktig!

Pga värmepump + solfångare, lågtempererad golvvärme i hela huset och väldigt välisolerat hamnar hela vår elförbrukning för ventilation, värme och varmvatten på 2900kWh, så nog går det få till ett snålt system även om man slösar (lite) med golvvärme i golvet.

Glöm inte: Golvvärme är fantastiskt skönt! och: Kalla golv är fasansfulla!
 
Tack för svaren.
Icopal konstruktionen lät lite "risky" så det vågar jag mig nog inte på.

Isoleringen i bjälklaget fyller väl egentligen två olika syften.
1. Hindra kallluft från plattan att stiga och 2. Förhindra att golvärmen värmer upp plattan?

I och med att man stänger av golvärmen på sommaren - fast behåller undertrycksventilationen igång så borde väl plattan hålla värmen året om och förhindra en fuktvandring?

Jag har en värmeväxlare på vinden (Temovex 480) men tror nog inte att det är en bra idé att koppla på från luften från golvet på denna? I dagsläget tar den frånluft från varma rum såsom kök, tvättstuga och badrum och växlar in i alla sovrummen. Luften som den skulle få från det ventilerade golvet håller väl en lägre temperatur förmodar jag och det känns inte rätt att spä ut den varma luften från rummen med kallare luft från plattan?
 
Temovexen får däremot mer frånluft att jobba med så avfrostningar kommer troligen helt att undvikas men topptemperaturen i tilluften kan säkert sjunka nån grad
 
Hej.

Är en flitig läsare men en sämre skribent på detta forum.

Har läst igenom i många trådar gällande oisolerad platta samt fuktvandring/ventilerade golv på detta forum.

Det man kan konstatera är bara att:
-Javisst det är ett resursslöseri att vädra ut varm luft utan att värmeväxla.
-Självklart finns det fukt, men frågan är bara hur mycket och vart den finns
-Beroende på hustyp/byggnadssätt så får man välja lösning på problemet.

Har varit med om att åtgärda ett antal "oisolerad platta på mark hus" och vill säga att det finns inte ett enkelt svar.
Radiatorer är alltid ett bättre alternativ på dessa typer av hus då dem oftast inte förstärker kapillärkraften i underlaget(om inte matningen av värme är dragen på plattan).
Men det är alltid en avvägning av komfort kontra resultat.

PumpTompa, har som sagt konverterade ett bef. hus till lågenergihus mha. platon mm.
Min frågeställning blir, vart tar fukten vägen underifrån när man hindrar den från att vandra rakt upp, iom. att han har ångspärr.
Sannolikt åt sidorna i konstruktionen, vilket i sin tur gör att från att ha haft ett hyggligt jämnt fuktryck på hela plattan/golvet, till att koncentrera dem åt sidorna/syll/regelverk mm.
Samt att vart har man fuktryck uppifrån och ned i en platta(utöver badrum kanske)?
Har ännu inte varit med om ngt. hus som byggt så tätt att det inte förekommer fuktvandring, eldosor, skruv/spikhål mm.

Min erfarenhet är att det som gör att det fungerar är att det finns ett konstant undertryck/ventilation i huset. vilket i sin tur möjliggör att fukt inifrån inte kan ta sig in i konstruktion och fälla ut i form av daggpunkt i materialet samt en fungerande platta.
Dvs, har man oisolerad platta är det nog inte så bra att ha värmegolv utan vettig mängd isolering(alla nya hus har kapilärbrytande grus samt >300mm isolering numera).

Dock är det inte omöjligt att lösa.
Allmänt känt bör vara att så länge som man har golvärmen på så är fuktrycket från underlaget hyggligt konstant,
dock när man slår av värmegolvet(oftast på vår/sommar) så blir golvet kontra underlaget kallare vilket ger att underlaget fortsätter att förång vatten som i sin tur fäller ut i form av fukt i plattan/där daggpunkten blir(förstärkt kapiläreffekt, mer att läsa här: http://www.fuktcentrum.lth.se/?id=22310).

Finns som sagt flera alternativ för att hålla sig under <12-17% fuktighetskvot i golvmaterial mm.
Gällande fuktutfällning för att du ventilerar gäller nog regeln att: så länge som luften du
ventilerar med är varmare än utrymmet du ventilerar så kan den "hålla/transportera" mer fukt
ju högre temp den har i förhållande till utrymmet den ventilerar,
men samtidigt så förstärker värmen kapilläreffekten i materialet.

Pratade med en kollega som arbetade i sthlm, att ett visst område som han verkade i som byggare hade haft problem med just det som PumpTompa nämnde, sommar samt daggutfällning iom ventilerad golv.
Läste på mig om när/vad/hur man skall ventilera, massa tråkig läsning, massor av otroligt roliga grafer(ironi), betongens egenskaper mm.
-Jag kunde bara konstatera att rekommendationen var, ventilera när utomhusklimatet var torrare kontra inomhusklimatet(typ trygghetsvakt vind mfl.).
Då sker den ultimata fuktransporten av fukt kontra slösad energi.

Men som sagt, detta kanske inte skingrade frågetecknen utan gav fler frågor.
Man kan bara konstatera att det inte finns enbart ett svar, utan flera som beror på vilka förutsättningar som finns.

/Patrick
 
Tycker inte alltid det framgår så tydligt gällande golvvärme och platta på mark om slangen ligger i betongen, direkt på eller uppreglat. Har läst ltu "rapporten" tidigare och skummade bara igenom den nu. Där verkar det avse golvvärme i betongen. Klart den omvända fuktvandringen blir större då än om det hade varit uppreglat.
 
PumpTompa skrev:
Vårt hus är omgjort till lågenergihus, så vi har PE-folie invändigt i hela huset, så vi vet (förhoppningsvis) vad vi gör. Originalbyggår 1969.

Pga värmepump + solfångare, lågtempererad golvvärme i hela huset och väldigt välisolerat hamnar hela vår elförbrukning för ventilation, värme och varmvatten på 2900kWh, så nog går det få till ett snålt system även om man slösar (lite) med golvvärme i golvet.
Väldigt bra siffror :)
Berätta hur du har gjort....hur mycket isolering?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.