Hej,
jag håller på och gör iordning källaren i mitt hus från mitten på 70-talet.På ett par ställen sticker det upp en slang med en slang i ur plattan som jag inte vet vad den är till för. Är det någon som vet? Brukar det vara anslutet till något annat i andra änden? Varför är det två slangar? Är det bara att ta bort och putsa för?
Konstiga slangen.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som inkommande vatten,kanske tänkt till bad duch
 
Kanske, men lite konstigt eftersom huset ligger i skogen där det aldrig varit aktuellt med kommunalt vatten och slangarna går i varandra. Där inkommande vatten faktiskt kommer in från den djupborrade brunnen är det inte slang-i-slang utan två parallella slangar.
 
Roundup skrev:
Kanske, men lite konstigt eftersom huset ligger i skogen där det aldrig varit aktuellt med kommunalt vatten och slangarna går i varandra. Där inkommande vatten faktiskt kommer in från den djupborrade brunnen är det inte slang-i-slang utan två parallella slangar.
jo är det politen behövs inte slang i slang,men det vet man aldrig hur det är tänkt vid byggnationen
 
Politen, vad är det? Är det materialet i slangen? Då är det antagligen inga problem att kapa bort dem och putsa för, eller vad tror du?
 
Roundup skrev:
Politen, vad är det? Är det materialet i slangen? Då är det antagligen inga problem att kapa bort dem och putsa för, eller vad tror du?
Kanske stava lie konstigt till slangen,men det är ju dom plastslangarna som laggs direkt i mark utan skyddsslang f(ör det mesta) men kommer det inte till användning så är et väl till att kapa en bit under sulan o gjuta över
 
Ok, tack,
jag tänkte att det nog var nåt såntdär som aldrig kom till användning, men ville ändå höra efter innan jag tar bort det.
 
Kan ju ha varit till en äldre brunn innan de borrade tex
 
Mats skrev:
Kan ju ha varit till en äldre brunn innan de borrade tex
Njae, jag har bott där sen det byggdes, men jag var för liten för att fundera över dessa slangar på den tiden. Men det har aldrig funnits något annat än den djupborrade brunnen, fast det kunde ju inte de som byggde grunden förutse, så de kanske förberedde ett par olika alternativ för det inkommande vattnet.
 
Det kanske är förberett för att förse ett garage eller uthus med vatten i framtiden?
 
Det kunde ju ha varit så men i det här fallet sitter slangarna mot det hållet tvåkammarbrunnen och stenkistan finns, och det visste ju de som gjöt plattan eftersom de samtidigt gjöt in avloppsrören som går ditåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.