Köpte en Festool TS55 REBQ och två skenor, och tänkte snart anv den. Satt och fingrade på maskinen och en skena idag och såg då att den är en genomskinlig remsa på undersidan av skenan där klingan går. Dock sticker den ut för långt. Är det meningen att man ska såga av den vid första användningen så den ligger exakt mot klingar framöver?
 
Japp, det är ett splitterskydd som det är meningen att det skall sågas i.

Något att tänka på är att på den 48 tandade klingan som sitter på är det en viss bredd och på te x. en 24 tandad klinga så är det en annan bredd på tänderna.

Så det blir olika mycket att splitterskyddet som försvinner beroende på vilken klinga du kör. Så efter att du har sågat med te x. en 24 tandad klinga efter en 48 tandad så blir det svårt att se exakt var snittet kommer då du inte kan gå efter den listen längre.

Hoppas du förstår vad jag menar :)
 
Så att vi förstår varann, jag menar alltså den genomskinliga remsan på skenan.Är det ett splitterskydd?

Sitter ju ett splitterskydd på maskinen också, och det vet jag att jag måste "såga till".
 
Festools klingor har sedan några år tillbaka samma bredd (2,2mm?) så man slipper besväret med att justera plastremsan.
 
Leaff skrev:
Så att vi förstår varann, jag menar alltså den genomskinliga remsan på skenan.Är det ett splitterskydd?

Sitter ju ett splitterskydd på maskinen också, och det vet jag att jag måste "såga till".
Remsan fungerar som splitterskydd och för att skenan ska ligga fast. Jag lägger skenan på en spillbit, ställer in sågdjupet och sedan sätter jag sågen längst bort och backar hela vägen medan jag sågar. Snittet blir därmed rent och fint. Om man sågar framåt kan remsan "trassla" sig och kanten kan bli ojämn.
 
Som sagt är Festools originalklingor lika breda men det som kommer att påverka mest är sågdjupet. Ju mer sågdjup desto mer av splitterskyddet försvinner.
Så undvik att ha mer sågdjup än nödvändigt så slipper du byta splitterskydd alltför ofta.
 
End skrev:
Som sagt är Festools originalklingor lika breda men det som kommer att påverka mest är sågdjupet. Ju mer sågdjup desto mer av splitterskyddet försvinner.
Så undvik att ha mer sågdjup än nödvändigt så slipper du byta splitterskydd alltför ofta.
Du syftar på splitterskyddet som sitter på sågen, va? Det som sitter på skenan ska väl inte påverkas av sågdjupet?
 
Även skyddet å skenan kan påverkas ytterst lite av djupet om sågen har viss toe-in.
 
Även skyddet på skenan kan påverkas ytterst lite av djupet om sågen har viss toe-in.
 
Ja det beror ju på vilka toleranser man vill jobba med men kör man på maxdjup så försvinner ganska mycket av splitterskyddet tycker jag. Det blir synligt för ögat men man lär sig att placera skenan typ 0,2 mm från linjen man vill såga så det blir rätt ändå.
 
Använder själv Festools sänksåg och jag sågar då alla djup med mina skenor...
Skulle ju kosta en förmögenhet att ha separata skenor gör alla olika djup...
 
Visst blir det lite marginal, men med tiden blir det andra fel också. Klingan kan dra sig om den börjar bli slö, eller om man klyver med en fintandad klinga. Också hur sågens glidbackar är slitna och justerade. Och om man drar sågen för långt bak eller fram så att glidbackarna är utanför skenan.

Jag gjorde några streck på sågen för att se hur långt jag kan föra den, samt några streck på linjalen för att veta hur långt in sågsnittet börjar, och för att såga igenom hela materialet. Tycker det fungerar bra, för då slipper man såga om eller föra sågen för långt pm det är precis på marginalen att skenan räcker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.