Ska bygga uterum men vill inte riktigt ha det traditionella lite tyngre limträ blaffiga utseendet.
3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänker mig något lite smidigare liknande detta.
Plast eller glastak?
ca 230cm höga dörrar och fönster. Kanske bygga med fyrkantsstål som
stolpar ute i hörnen för att få en lite nättare konstruktion.
Ganska mycket öppningsbart och gärna lite isolervärde då att det går att ha lite ljummet (10grader) året runt. Har golvvärme i plattan så det måste ha cirkulation året runt.

Uterum2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tophee
  • Laddar…
Bilden du visar längst ner är det växthus jag har. 0 isolervärde på det. De små öppningsbara luckorna du ser till vänster går inte att stänga.

Hittade lite inspiration till dig i alla fall.

inbyggtuterum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns på ett hus till salu.
http://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-tagarp-svalovs-kommun-harslovsvagen-7-4710437

japansktuterum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggaren Vomb AB http://www.byggarenvomb.se/inspiration_vintertradgardar.htm

rottuterum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lantliga Hem Bloggen http://husprojektdromhus.blogspot.se/2009_02_01_archive.html
 
Aluminiumstomme finns ju. Bl.a. Hos willab.
 
Tänk på att skjutpartierna blir rätt så djupa(karmdjupet) ett tredelat parti behöver ca 90mm stolpe och ett fyrdelat 120mm stolpe för att kunna skruva fast sidostyckena på ett snyggt sätt eller för att få en snygg anslutning till topp eller bottenprofilen. Med vikdörrar löser man det problemet.
 
Jag hade inte valt glastak, kommer att bli "stekhett" på sommaren.

Vill du inte ha som på din övre bilden så är det nog bara metallstomme som kan ge dig ett mindre "klumpigt" utseende.

Vill du ha dörrar större än 2,1 m så försvinner många fabrikat. I allafall var det så när vi tittade på dörr- och fönsterpartier när vi började planera för uterum för 4 år sedan. Vi ville ha ett dörrparti med en höjd omkring 2,4-2,5 m.
Vi hittade några som kunde leverera dessa höjder och fastnade för ett som heter Ventana system 33. De har isolerglas och bruten köldbrygga vilket gör att man kan hålla en viss uppvärmning i uterummet utan att det blir allt för kännbart på uppvärmningskontot.
De har också en "hel" ram som håller fönster och dörrar vilket gör dem tätare än många andra partier som har separata skenor för botten , toppen och sidorna. Dvs det blir svårt att få det riktigt vattentätt i partiernas nedre hörn.
Vi har kört med golvvärme i vinter och haft den inställd på 5-10 grader och det har fungerat bra. I år firade vi jul i uterummet för första gången och hade en temperatur kring 20-21 grader där inne med hjälp av golvvärme, gjutjärnskamin och ett elelement med luftfläkt. Dessa tre "uppvärmningstyper" orkade hålla temperaturen i uterummet som är på ca 35 m² trots alla minusgrader på utsidan som det var kring jul.
 
roli skrev:
Jag hade inte valt glastak, kommer att bli "stekhett" på sommaren.

Vill du inte ha som på din övre bilden så är det nog bara metallstomme som kan ge dig ett mindre "klumpigt" utseende.

Vill du ha dörrar större än 2,1 m så försvinner många fabrikat. I allafall var det så när vi tittade på dörr- och fönsterpartier när vi började planera för uterum för 4 år sedan. Vi ville ha ett dörrparti med en höjd omkring 2,4-2,5 m.
Vi hittade några som kunde leverera dessa höjder och fastnade för ett som heter Ventana system 33. De har isolerglas och bruten köldbrygga vilket gör att man kan hålla en viss uppvärmning i uterummet utan att det blir allt för kännbart på uppvärmningskontot.
De har också en "hel" ram som håller fönster och dörrar vilket gör dem tätare än många andra partier som har separata skenor för botten , toppen och sidorna. Dvs det blir svårt att få det riktigt vattentätt i partiernas nedre hörn.
Vi har kört med golvvärme i vinter och haft den inställd på 5-10 grader och det har fungerat bra. I år firade vi jul i uterummet för första gången och hade en temperatur kring 20-21 grader där inne med hjälp av golvvärme, gjutjärnskamin och ett elelement med luftfläkt. Dessa tre "uppvärmningstyper" orkade hålla temperaturen i uterummet som är på ca 35 m² trots alla minusgrader på utsidan som det var kring jul.
Tack, vilka mer tillverkare hade 230cm eller högre partier?
Skulle vilja ha något prisvärd som kan funka vår/vinter också.

Genomskinligt tak vore trevligt då man på sommaren kan ha gardiner eller liknande fördraget och sedan på vintern öppna upp för att få in ljus. Vet inte om det funkar i praktiken dock.
 
Jag vill också att ett uterum i en lättare konstruktion (alltså metall, inte limträ). Kan man bygga ett sånt själv? Och hur gör man. Finns det instruktioner någonstans?
 
Är det metall och glas man vill åt så hade jag nog tittat på växthus, finns sånna man bygger mot en befintlig vägg. Tror inte det är varken enkelt eller billigt att tillverka det själv i metall om man inte jobbar med metall...
 
Suhagg skrev:
Tack, vilka mer tillverkare hade 230cm eller högre partier?
Det ena var Ventana system 33 och det andra var Expodul båda gick att få med isolerglas.
Har för mig att det var någon ytterligare tillverkare men kommer inte ihåg något namn för stunden.
Vi valde Ventana för att de hade lite bättre isoleringsförmåga om jag inte minns fel, men ingen av dessa är direkt "billiga". Speciellt inte när det drar iväg lite i höjd och när man vill ha isoleringsglas.
 
roli skrev:
Det ena var Ventana system 33 och det andra var Expodul båda gick att få med isolerglas.
Har för mig att det var någon ytterligare tillverkare men kommer inte ihåg något namn för stunden.
Vi valde Ventana för att de hade lite bättre isoleringsförmåga om jag inte minns fel, men ingen av dessa är direkt "billiga". Speciellt inte när det drar iväg lite i höjd och när man vill ha isoleringsglas.
Tack. Hur blev era, är de 240cm höga helt utan någon list/profil på mitten? Alltså någon form av avdelare eller extra profil på mitten av glaset. (se bild nedan)
Tänker mig att de blir rangliga om de blir för höga utan något stöd på mitten så att säga.

uterum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Detta såg trevligt ut.
Undra vilken tillverkare det är, någon som vet?

uterum2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Suhagg skrev:
Detta såg trevligt ut.
Undra vilken tillverkare det är, någon som vet?

[bild]
Det är ett växthus från willab. Byggde något liknande åt en kund. Inget jag skulle vilja ha som uterum. Tunt o klent o en massa fula snedstag som skall stabilisera konstruktionen. Att ha olaminerat glas i taket undrar jag om man egentligen får ha i ett uterum. Leta vidare tycker jag.
 
Suhagg skrev:
Tack. Hur blev era, är de 240cm höga helt utan någon list/profil på mitten? Alltså någon form av avdelare eller extra profil på mitten av glaset.
Har inte tillgång till den exakta höjden men har för mig att karmyttermått på skjutdörrspartierna låg kring 2,45-2,48.
Enligt tillverkaren skulle det inte vara några bekymmer att göra skjutdörrana med "helt" glas. Men vi valde ändå att sätta en tvärslå på en höjd som passade med underkant på fönsterpartierna. Dels för att de nog ändå borde bli lite stabilare med en tvärslå plus att jag inbillar mig att det blir en mindre kostnad att byta en mindre ruta än en hel stor om olyckan skulle vara frame och man lyckas göra sönder en isolerruta. Dessutom så ger en tvärslå en indikering om att det finns en stängd dörr framför om man kommer springandes. Detta ger inte en dörr med ett helt glas som vi tyckte att man "lättare" kan krockar med.....
Skall se om jag inte kan lägga in en bild om det finns önskemål.
 
verktygsgurun skrev:
Det är ett växthus från willab. Byggde något liknande åt en kund. Inget jag skulle vilja ha som uterum. Tunt o klent o en massa fula snedstag som skall stabilisera konstruktionen. Att ha olaminerat glas i taket undrar jag om man egentligen får ha i ett uterum. Leta vidare tycker jag.
Tack. Hittade lite bilder där det läckte in genom taket och så såg jag hur klen stommen var då misstänkte jag växthus.
 
roli skrev:
Har inte tillgång till den exakta höjden men har för mig att karmyttermått på skjutdörrspartierna låg kring 2,45-2,48.
Enligt tillverkaren skulle det inte vara några bekymmer att göra skjutdörrana med "helt" glas. Men vi valde ändå att sätta en tvärslå på en höjd som passade med underkant på fönsterpartierna. Dels för att de nog ändå borde bli lite stabilare med en tvärslå plus att jag inbillar mig att det blir en mindre kostnad att byta en mindre ruta än en hel stor om olyckan skulle vara frame och man lyckas göra sönder en isolerruta. Dessutom så ger en tvärslå en indikering om att det finns en stängd dörr framför om man kommer springandes. Detta ger inte en dörr med ett helt glas som vi tyckte att man "lättare" kan krockar med.....
Skall se om jag inte kan lägga in en bild om det finns önskemål.
Tack, låter som du tänkt till. Vore väldigt intressant med bilder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.