Vi renoverade vårt dåvarande badrum 2006 med nya vattenledningar, nya väggar, kakel, klinkers samt nytt tak. Taket har nu ramlat ned delvis. I badrummet installerades även en ångjacuzzi samtidigt. Kan denna orsaka att taket släppt? Vi sålde huset 2009 och nu för ngn vecka sedan kontaktade köparna oss i denna fråga och hävdade slarv. Taket är uppsatt av hantverkare som tyvärr inte längre finns. Köparna hävdar att det är byggfusk - vilket det inte är - och att vi skall åtgärda detta. Besiktning av huset gjordes av köparens goda vän och vad vi vet finns inget protokoll från detta. Borde de inte kontakta sitt försäkringsbolag? Vad skall vi göra? 034.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O
Tycker inte du ska göra något....
Framför allt inte betala något....

Du behöver inte använda proffs för att uppfylla din undersökningsplikt. Dolda fel är de fakto ett fel som inte skulle gått att hitta vid en noggrann undersökning.

Tycker det känns skumt att taket bara rasar ner utan anledning. framför allt efter så lång tid.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Ingenting.
 
Kan det bero på ångan från ångbadet, tror du?
 
Troligen har ångan gjort att takplattan blivit lite mjukare så att spiken inte håller i takplattan.....
Be köparen kontakta sitt försäkringsbolag.....
 
Tycker att det lutar åt fel materiel val, eftersom taket monterades i ett badrum (med risk för fukt i taket bara av att duscha) så borde hantverkarna rekomenderat ett bättre byggmateriel, eller vägrat montera detta tak.
 
Det ska ju i första hand gå på ansvarsförsäkring från byggfirman men eftersom den inte finns kvar blir det ett försäkringsärende. Eftersom skadan inträffade efter ni flyttat ut är det den nya ägarens försäkring som täcker (om det nu skulle kosta mer än självrisk att åtgärda).

Det är troligen ångan i kombination med för lite skruv som gjort att det släppt... Det kanske vore på sin plats med bättre ventilation också...
 
Nu kan vi ju bara gissa om vad som är skälet till att taket ramlat ned. Men om vi gissar att det är en vanlig gipsskiva som ramlat ned, i så fall måste det nästan bero på för lite skruvning. Men det bör i så fall undersökas.

Och det tycker jag nog låter som ett tänkbart dolt fel.
 
Fast när jag tittar lite närmare på bilden så ser det mer ut som sådana där vita takskivor av spån. Vet inte hur de skall monteras.
 
Vad rekommenderde gipsleverantören för skruv och skruvtäthet för takgips? Det är väl det som avgör om det är ett fel eller inte. Jag tycker att ni ska kolla om monteringen är i enlighet med instruktionerna. Om det är gjort korrekt så tycker jag att ni ska neka ersättning. Är det däremot felaktigt gjort så tycker jag att det borde kunna kvala in som dolt fel.

Vad begär köparna?

Jag tycker också att ni ska ringa mäklarfirman som sålde huset och höra vad de tycker.
 
Men, vad kan det eg kosta att sätta dit nytt tak? Om du fortfarande bor i närheten, erbjud dig att hjälpa till att montera ett par nya takskivor...
 
Byggis1976 skrev:
Men, vad kan det eg kosta att sätta dit nytt tak? Om du fortfarande bor i närheten, erbjud dig att hjälpa till att montera ett par nya takskivor...
Fast här skulle jag passa mig noga efter som det "erbjudandet" kan tolkas som ett medgivande till "skuld" i frågan.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Förlåt en ovetande, men varför ska försäkringsbolaget kontaktas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.