Hej

Sitter och räknar på vad det ska kunna kosta att totalrenvera ett hus på ca 100kvm + 100kvm källare.
Det är bara en uppskattning och inga svindyra material och det mesta av arbetet är tänkt att göras själv. Badrummet är dock redan gjort.

Följande poster har jag uppskattat

  1. Kök ca 200 000kr
  2. nytt tak (120kvm) med tegelpannor ca 80 000kr efter rot
  3. isolering av vind 30000kr
  4. dränering/isolering av källare 70 000kr
  5. frånluftsvärmepump 85 000 inkl rot
  6. övrigt (el, färg, golv, inner å ytter dörrar, tomt) 200 000kr
  7. evnetuellt tilläggs isolera fasaden då det är bara lättbetong och puts idag ca 100 000kr för isolering plus tjock puts om man gör det själv

Detta ger en totalkostnad på ca 765 000kr. Verkar den summan relevant med tanken på att det mesta ska göras själv. Det som jag tänkt ta hjälp med är taket, isolering av vind, el och vvs arbeten. Dock gör jag förarbetet själv.

Dock kvarstår hela källaren där allt måste rivas ut och göras om, där har jag inte uppskatta nåt än men jag ska kunna tänka mig att materialet ska kunna gå på ca 200 000kr där också. Inte så kul att bo ett hus med reglar direkt på betongplattan när man har små barn,
 
Hur är det med Radon? Lättbetong från den tiden låter som blåbetong.
 
senaste radonmätningen visade på ett årsmedel totalt på 188bq, dock är detta med självdragsventilation.
En frånluftsvärmepump lär nog sänka radonet en hel del då man får fart på luften i huset eller om man installerar ett FTX system och en luft/vatten pump för att slippa den direktverkande eluppvärmningen. Men då blir det en jäkla massa rördragande som man slipper nästan med frånluftsvärmepumpen.
 
Någon som vet mer om byggnadsteknik kan säkert ge mer ingående svar men då vi är i processen att flytta in i ett liknande hus (efter totalrenovering) har jag ändå några kommentarer:

Tilläggsisolering på stenhus läggs med fördel på insidan då putsade hus med källare ser riktigt konstiga ut när fasaden har ett stort överhäng, plus, när du drar om el kommer du spara en väldigt massa elektrikertimmar dvs pengar om du reglar om ytterväggarna på insidan istället och lägger till isoleringen där.

Jag vet inte vilka materialval du har i åtanke men 200k för allt "övrigt" känns som lite i underkant, göra om eventuell lutning på tomt i samband med dränering, nya brunnar, ny garageinfart(?), trädgård, utebelysning och uteplatser, samt ALL el... mycket tveksamt om den siffran kommer hålla. Dock kan jag glädja dig med att vi fick ett betydligt billigare pris än 30k för att sprutisolera vinden (vilket vi dock aldrig gjorde då huset är precis hur varmt som helst efter tilläggsisolering, fönsterbyte, samt installation av golvvärme på entrevåningen), dock ej i Stockholmsområdet men ej heller ute i bushen.
 
Jag har ett nästan exakt likadant hus som jag köpte för 3 år sen som behövde totalrenovering.

Det jag har gjort än så länge är att:

Dränerat huset med isodrän
Bytt papp+läkt och takpannor på hus och garage
Slängt ut vedpannan och in med bergvärme
satt in en insats i öppna spisen
Ny elcentral och dragit om alla ledningar + jord i hela huset
Nytt kök och nya vitvaror
tillägsisolerat och slängt upp träpanel på halva huset
nya tapeter, golv och innetak på hela övervåningen
Nya fönster
breddat garageuppfarten

På detta har jag lån på ungefär 500 000 och kanske lagt 100 000 ur fickan
Då har jag gjort precis allt själv + vänner/familj förutom elen så det har dragit ner kostnanden rejält.

Ta ett projekt i taget så ska det nog gå att lösa men räkna på att det kommer ta tid.
Jag har som sagt hållt på i 3 år och har minst 2 år kvar innan allt kommer bli klart.
 
Redigerat:
anthill skrev:
Tilläggsisolering på stenhus läggs med fördel på insidan då putsade hus med källare ser riktigt konstiga ut när fasaden har ett stort överhäng.
Det blir alltså perfekt för då kan han isolera grunden ovanför marken utan att det ser dumt ut!
 
Tilläggsisolering av ett putsat stenhus bör nog ske utvändigt, dels för att inte gå miste om den tunga stommen och trögheten den ger men även risken för frostsprängning om det av någon anledning kommer in fukt i väggen.
 
Då verkar jag vara på rätt spår ungefär....sen om man slår på ca 10-15% för att få lite marginal så borde man vara i hamn. Det är ju bara det viktigaste som ska göras nu så det blir beboligt resten får man ta vartefter.
Om nu det blir affär. Husen här i stockholm har en förmåga att sticka iväg under budgivningar ibland. Förstår inte hur vissa räknar och hur dom kan få en lönsamhet många gånger i att renovera gamla hus här.

Vad jag läst ska man precis som 4nders skriver isolera på utsidan. Annars blir betongen kallare och fuktigare och man får en köldbrygga på innervägen. Gör man det på utsidan är det isoleringen som tar smällen och själva betongvägen blir varmare vilket är bättre.
 
prosgren skrev:
Då verkar jag vara på rätt spår ungefär....sen om man slår på ca 10-15% för att få lite marginal så borde man vara i hamn. Det är ju bara det viktigaste som ska göras nu så det blir beboligt resten får man ta vartefter.
Om nu det blir affär. Husen här i stockholm har en förmåga att sticka iväg under budgivningar ibland. Förstår inte hur vissa räknar och hur dom kan få en lönsamhet många gånger i att renovera gamla hus här.

Vad jag läst ska man precis som 4nders skriver isolera på utsidan. Annars blir betongen kallare och fuktigare och man får en köldbrygga på innervägen. Gör man det på utsidan är det isoleringen som tar smällen och själva betongvägen blir varmare vilket är bättre.
Lycka till med budgivningen! Jag tycker personligen att 50-talshus är perfekta, lättskötta hus för vardagslivet.

Jag kanske är naiv men måste man inte nästan göra om allt på samma gång om man drar ny el och VA? Visst kan man göra det andra vartefter men man måste ju trots allt riva upp överallt för kabeldragning osv?

Jag frågade byggaren om vår fasad och vi har tydligen en ventilerad tegelfasad (numera putsad), därav invändig isolering. Nu i efterhand känner jag att just fasaden egentligen kunde fått vänta. I vårt område tillåts som tur är inte nyfunkisvulgo-renoveringar av 50-talshusen med underliga långsmala fönster och liknande så när vi bytte fönster behöll vi den ursprungliga fönstersättningen... men det blev en väldigt massa pengar bara för att få ett snyggare hus. :x
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.