Varför fästa på parketten? Om väggen är stabil (därav förslaget på osb-skiva) och fäst i två väggar samt tak kommer den inte flytta sig en millimeter. I hyreshus bygger man ofta extraväggar med stålskena med polyetenbaksida mot golv och tak för att kunna ta bort dom senare.
 
Hej igen ! Näe, jag hade helst gjort som du skriver AHolst, men jag kommer att behöva förlänga hörnet från spaljén
(vägg 2) ca 95 cm ut, därifrån går sedan den nya tvärväggen (vägg 1) över till motsatt sida. Detta gör att jag är lite orolig för väggens stabilitet om jag inte fäster den, åtminstone lite grand, i golvet.

Nu slår mig en annan sak, som ni kanske kan hjälpa mig med;
det kommer bli enkelgips i 2,5 meters längder som skruvas fast i spaljén på den sida som vetter mot trappan.
Ribborna/reglarna som utgör spaljén möter källartrappväggen jämnt yta mot yta, vilket innebär att om jag skruvar fast gipset i reglarna så kommer det att hänga i luften på gipsskruvarna. Ska jag dra en snygg underligga tvärlist som dessa gipsskivor ligger på i fotänden eller är det OK att de s.a.s. hänger i luften på skruvarna ?

Frågan är kanske korkad, men jag låter mig i så fall gärna göras klokare genom en tillrättavisning. I de fåtal fall där jag gjort innerväggar hittills har jag alltid haft sådana lägen där det skruvade gipset står på golvet eller på något sätt vilar på en syll. Har hitills inte satt upp gipsplattor som slutar en bit upp i luften utan något som bär upp dem underifrån.

Om ni kikar i högra hörnet på bild nr 3 så förstår ni kanske min tankegång.

Stort tack på förhand/ Jörgen
 
Redigerat:
Sist jag använde sån tape tror jag att den var från ÖB eller biltema....se även till att sätta dom stående reglarna lite i spänn....
 
  • Gilla
kinshasa
  • Laddar…
Det är lungt att låta dom hänga "i luften", min erfarenhet är att gipsskivor kan hänga på en enda skruv, så sätter du enligt norm med 20cm mellan skruven som kommer de inte trilla ner.
Jag har själv 272-275cm till tak i en del rum där jag har satt 270 gips med lite glipa utan problem, (med 14cm golvsockel och 12cm taklist kan man täcka väldigt mycket glipa :) )
 
  • Gilla
kinshasa
  • Laddar…
Tack till er båda - jag har bilden ganska klar för mig nu :)

@ Enk; med spänn - då avses att stående reglarna är så långa att man måste slå dom på plats mellan syll och tak med lite våld, eller hur ?
 
kinshasa skrev:
Tack till er båda - jag har bilden ganska klar för mig nu :)

@ Enk; med spänn - då avses att stående reglarna är så långa att man måste slå dom på plats mellan syll och tak med lite våld, eller hur ?
Helt riktigt....1-2mm kanske....skråskruva sedan i regeln som sitter i taket resp golvet.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.