Hej

Jag har en stående lockläkt fasad som jag gissar är 20-25 år gammal - ingen ålder för en välskött fasad. Denna är dock inte oljad eller grundad från början dessutom är halva huset troligtvis målad med oljefärg och andra halvan plastfärg. Träet är då sprucket nertil och delar av fasaden har sugit upp fukt från plåten som delar av planken mellan våning 1 & 2 och är därmed helt försörda ca 25 cm upp.

Stora delar av fasaden är alltså egentligen inte skadade ännu men eftersom de inte har varit grundmålade tror jag inte riktigt på virket längre.

Finns det något annat att göra än att byta fasad???

 
Det beror ju på hur stor andel av brädorna som är skadade i nedkant. Störst risk är det för de brädor som är målade med platsfärg, dessa ska ju alltid oljas/grundas innan. De som är målade med oljefärg kan klara sig utan underbehandling men det är klart det är ju inte så bra. Har du någon sida, över eller under del, som ser bra ut så kan du kanske enbart byta de skadade där, har du en vägg där mer än 25%? är skadat så är det kanske bättre att byta allt. Det finns färg nu tex Tinova VX som du kan använda på både plastfärg och oljefärg, har själv börjat att använda den då jag har ung samma, att vissa delar är i olja och vissa med plast
 
Vem säljer den färgen? Finns den i välsorterade butiker?

//Anders
 
Tinova VX kommer från Nordsjö.
 
Lilla_vargen skrev:
Tinova VX kommer från Nordsjö.
...och borde finnas hos alla färghandlare som är värda namnet (om de har Nordsjö vill säga).

JoGi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.