Jag har ett litet problem som jag behöver hjälp med.

Sedan 20 år tillbaka så hyr jag en lokal. Avtalet har tre månaders uppsägningstid.
Förra året så kom hyresvärden och sa att de ville säga upp mitt hyresavtal och att jag hade tre månader på mig att flytta. Eftersom det står i avtalet att det skall sägas upp tre månader innan hyrestidens/ avtalets utgång, annars förlängs det automatiskt med 12 månader, och då (för ett år sen) ville man säga upp avtalet efter förfallodagen, så blev det ingen uppsägning av avtalet eller flytt för min del.

Nu till min fråga. Kan hyresvärden åberopa förra årets uppsägning av avtalet till i år? Eller måste hyresvärden skicka ett nytt brev med uppsägning av avtalet till mig? (I uppsägningen som ogiltigförklarades så finns det ett datum för avflyttning, om det spelar någon roll i sammanhanget datumet var 1 september 2012).

Det här med erbjudande om ersättningslokaler mm har jag koll på. Och uppsägningen handlar heller inte om misskötsel från min sida, utan hyresvärden vill använda lokalerna till annan egen verksamhet. Därav uppsägningen av avtalet.
 
Redigerat:
Jag tror att hyrevärdens misslyckade uppsägning kan gälla även nu. Jag har läst om något fall där en uppsägning var otydlig, med felaktigt angiven uppsägningstid, men där rätten ansåg att hyresgästen borde ha förstått att avsikten var att säga upp avtalet, därmed var den giltig.
 
Hmm.. Jo jag har hört något liknande. Men det var bara hörsägen. Jag får nog höra av mig till hyresgästföreningen eller nån jurist för att kolla vad som gäller.
 
Det är ju möjligt, beroende på vad fastighetsägaren angivit att han skall ha lokalen till, att det går att hävda att du tog för givet att han löst sitt lokalbehov på annat sätt. Nu när han inte lyckades med uppsägningen. Och att du därmed inte alls förstår att uppsägningen skulle gälla i år istället.
 
Han vill använda lokalen som lager. Tanken är att det skall byggas vindkraftverk i området. Som även ägs av hyresvärden. Dock så är inte något beslut att bygga taget ännu. Och det är också tveksamt om det kommer att byggas.
 
Ja det kan vara en lösning. Att inte förstå.
 
Ingen annan som har tips?
 
O
Problemet är väl att även om du missar den här uppsägningen så kommer hyresvärden säga upp det så du får flytta ut om ett år...
 
Ja. Men det skulle underlätta för min del. För då är mina nya lokaler klara.
 
O
Okej!
 
Totem; tänk på att du har indirekt besittningsskydd av lokalen. Du kan inte sägas upp annat än under mycket speciella omständigheter.
 
Jodå. Det har jag koll på, men det jag vill ha reda på är om hyresvärden kan på något sätt åberopa den gamla uppsägningen. Eller om han måste skicka ett nytt. Det skulle underlätta saken om han inte kunde åberopa det gamla. För då är han torsk på ett år till och jag hinner få min alldeles egna verkstad klar för inflyttning i juni 2014.
 
Då är han torsk redan nu alltså. Och jag meddela han det. Annars så lär det bli trubbel för oss båda, jurister och sånt.
 
Efter att ha läst artikeln på länken jag gav här ovan, så tror jag inte att det finns något säkert svar på frågan om den förra uppsägningen gäller även i år. Fast det är klart, det kan ju finnas ngt. rättsfall som passar mycket bättre på din situatioon, än det i artikeln.

Och så som du beskriver situationen så gissar jag att du helst vill ha en solklar situation, inte något som måste dras i rätten, som man kanske vinner.

För det är väl inte så att han missat något av de andra formkraven på uppsägningen?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.