Hej!

Jag har en kort fråga som jag hoppas någon kan svara på. Jag kommer att byta ut en avloppsledning i gjutjärn från köket ned till källaren mot avloppsrör i plast (nya gråa). Nu är det så att jag har två olika fabrikat på plaströren uponor och pipelife. Går det att blanda olika fabrikat när det gäller avloppsrör i plast, dimensionerna är detsamma (75). Jag har raka rör med muff i pipelife och böjar med muff i uponor. Jag tycker själv att det inte bör ha så stor betydelse men man vet ju aldrig. Skarven mot gjutjärnsröret gör jag med en Fernco skarv.

Tack på förhand
 
Jag har åtminstone tre fabrikat; Pipelife, KWH samt Wavin, och alla passar varandra.
 
Wavin är min favorit eftersom deras muffar är mindre, där man måste "jacka" för att få in en pipelife del, smäcker man dit en wavin del utan att "jacka". Wavin är smidiga när avlopp skall dras i innerväggar etc. det lilla som muffen är mindre gör väldigt mycket när det är ont om plats. Men det är min åsikt, sedan är wavin utrustad med oljebeständiga gummiringar på pp110mm enligt deras produktinformation.

mvh
 
Perfekt!, tack för snabba svar
 
spekerök skrev:
Wavin är min favorit eftersom deras muffar är mindre, där man måste "jacka" för att få in en pipelife del, smäcker man dit en wavin del utan att "jacka". Wavin är smidiga när avlopp skall dras i innerväggar etc. det lilla som muffen är mindre gör väldigt mycket när det är ont om plats. Men det är min åsikt, sedan är wavin utrustad med oljebeständiga gummiringar på pp110mm enligt deras produktinformation.

mvh
Vi använder Wavin dagligen, vi behöver aldrig jacka trots olika fabrikat. Jag missförstår antagligen dig men det enda vi gör är fasar ändarna som man ska göra så funkar det kanon.
 
sj6>>Ser nu att det jag skrev om att "jacka" blev lite galet, det jag menar är att när man råkar ut för en trång passage etc. så oftast måste med pipelife delar så får man ta till stämjärnet eller feinen, men med wavin delar så brukar man klara sig många gånger tack vare den slimmade muffen.;)

mvh
 
  • Gilla
HerrSvedin
  • Laddar…
spekerök skrev:
sj6>>Ser nu att det jag skrev om att "jacka" blev lite galet, det jag menar är att när man råkar ut för en trång passage etc. så oftast måste med pipelife delar så får man ta till stämjärnet eller feinen, men med wavin delar så brukar man klara sig många gånger tack vare den slimmade muffen.;)

mvh
Nu fattar jag, jag trodde du gick lös på rören ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.