Hej!Jag är inne på att installera en frånluftsvärmepump och funderar lite på om det går att kombinera med en från och tilluftsvärmeväxlare? eller är det så att man drar ut för mycket värme ur frånluften att FP tappar verkningsgrad? vill även ha ett vattenburet tilluftsagrigat som förvärmer tilluften då jag i nuläget eldar med olja och har högtempererade radiatorer så vill jag kunna reglera värmen i huset även med tilluften. Kanske en aning luddig beskrivning, men jag hoppas ni förstår vad jag menar :) Tacksam för svar.//Flaws
 
Nej, du kan inte ta värmen från frånluften två gånger.

Antingen suger du ut värmen ur ventilationsluften med en FLVP, och då har du ingen nytta av FTX.

Eller så har du en FTX för att ta tillvara på värmen i frånluften,
men då är du nog mer bekänt av en luft/vatten vp för att få varmvatten till dina element.
Det kan även kombineras med eftervärme på tilluften.
Men det är inte säkert att mängden värme som kan överföras med ventilationsluften räcker till.

Låter som att det är ett ganska gammalt hus. Hur är det med värmeisoleringen?

Funderat på bergvärme?
 
Ok tack för det! Ja huset är byggt 63 och tänkte även tillägsissolera vinden efter jag dragit in ventilationen. Problemet är dels att jag har en del radon som jag vill få bort som kommer från blåbetong som kåken är byggd med. jag hade samma fundering angående att värmen inte kanske räcker till för att värma tilluften men kan man ha en en vatten värmeväxlare och elpatron/genomstömningsvärmare som tillskott till eftervärmare på tilluften vid behov?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.