Hej,

Jag har bestämt mig för att bygga en tv-bänk.
Jag har ritat den i sketchup, men jag skulle vilja ha lite synpunkter.
På sidan ser ni DVD-fack. Framsidan ska det vara två eller tre hyllor per för varje "fack".

Jag har http://www.prisjakt....t.php?p=1682251 som ska sitta på "väggen".


Min ritning finns att hämta här:
http://sketchup.goog...aacd53b68506b47
kan ordna vanliga bilder om ni vill.

Vad tror ni, fungerar detta? Vad för material ska jag använda?
Jag har funderingar på mdf? 20 mm tjock.
 
Vore bra om bilderna hamnade här..
jag har också byggt en tv bänk i 40 mm EK..bla...
Eti..
 
Den kommer väga en del men det är väl ok antar jag. MDF är ju trevligt att arbeta med, kräver kanske tre lager färg men det är ju inga problem egentligen (första lagret suger massor men andra och ev. tredje är lätt).

Hur ska du göra med kablarna? Jag hade definitiv gjort en dold kabeldragning mellan tv:n och mediadelen där jag antar att stereo/mottagare ska vara...
 
Hej,

ja det kommer mera bilder. Jag håller nu på och mäter ut på MDF-skivorna så jag vet hur många jag ska köpa.
Det är följande jag kommer köpa: MDF-board 22x1220x2440 mm

Just nu är jag uppe i 3 skivor. Men måste tänka om lite då jag räkande med en tjocklek på 20mm istället för 22mm :p

Japp kablarna ska gömmas bakom på ett "fint" sätt. Ska väl ha några grenuttag där fastsatta.
 
Varför använder du så tjock mdf?
var ska du placera centrumhögtalaren?
vad händer om du byter storlek på TVn?
 
Varför använder du så tjock mdf?
Jag har gått efter min nuvarande tv-bänk och den är 20mm tjock. Så jag valde 22mm, dels för att jag gick efter den men även för jag är rädd att den inte annars klarar av TVn.

var ska du placera centrumhögtalaren?
Antingen ovanpå allt eller klämma in den i ett av facken under TVn.

vad händer om du byter storlek på TVn?
TVn är nyköpt så förhoppningsvis slipper jag byta den.
 
Hade nog tagit en extra funderare på DVD förvaringen. Allt sånt där man anpassar efter x antal skivor passar dåligt inom relativt kort tid, jämför hippa CD hyllor för 100 skivor eller nåt som var populärt för många år sedan...tills att folk fick fler än 100 skivor i samlingen. Jag hade nog satsat på någon annan förvaring av skivorna, gärna dold så dom inte samlar damm.

Hade nog också gått ner i MDF tjocklek, kanske tjockare på biten TVn hänger på om du är orolig för den. Men sätts TVn med genomgående skruv + mutter så borde 16mm mdf duga gott.
 
Ola C skrev:
Hade nog tagit en extra funderare på DVD förvaringen. Allt sånt där man anpassar efter x antal skivor passar dåligt inom relativt kort tid, jämför hippa CD hyllor för 100 skivor eller nåt som var populärt för många år sedan...tills att folk fick fler än 100 skivor i samlingen.
... eller slutade helt med CD-skivor.
 
Skulle nog också gå ner i tjocklek på skivorna. 22mm MDF väger ca 18kg per m2. Om det går åt 3 skivor till din bänk så är det 163 kg.
Lite förstyvningsfjädrar i området där TV fästs alternativt gå upp i tjocklek lokalt genom att limma ihop två skivor.
Dock är det ju även frågan vilken känsla man vill förmedla med sin design.
 
Vilken tjocklek är inte hugget i sten. Men som sagt är orolig att den inte ska klara av TVn.
Kommer uppdatering med bilder osv i veckan hoppas jag, har varit omotiverad det senaste.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.