Hej
Jag håller på och hackar upp golvet i källaren för att byta avloppsrören.
Vi har glaserade cementrör hela vägen
När jag nu har kommit till slutet där stammen går ut genom väggen såg jag att det går 2 rör ut från huset.
Det ena går kök, dusch och golvbrunnar till, det andra går en toalett till.
Varför går 2 rör ut genom byggnaden? Kan man koppla på toaletten på det andra röret?
Vi är anslutna till kommunalt avlopp men huset är från 1963 så det kan kanske ha varit enskilt avlopp från början.
Någon som vet?
//Jimmy
 
Har man kommunalt avlopp så är normalt alla ledningar kopplade till nätet..
Du kan koppla till vilket rör du vill ...
Eti..
 
Kan vara så att en gång gick köksavloppet, golvbrunnar till en stenkista, och wc,n till enskilt avlopp/tank.

En gissning från min sida bara.

mvh
 
Antingen går ledningarna ihop någonstans utanför huset (och då går det förstås bra att koppla på ett toalettavlopp på "köksröret"), eller också går köksavloppet fortfarande till en stenkista eller liknande (man ska aldrig ta något för givet), och då kan du inte koppla på en toalett på det röret.

Det borde finnas någon spolbrunn på din ledning i närheten av anslutningen till det kommunala avloppet vid tomtgränsen. Om du hittar ett sånt brunnslock, öppna det och kolla om det rinner vatten där oavsett om det är i köksröret eller toalettröret som du spolar. Gör det det, så är det alternativ 1 som stämmer, och då kan du utan problem koppla in en toalett på köksröret om det är grovt nog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.