Det enda jag vet om AGA-spisar är att de är snordyra samt vad jag läst i reklamen ("AGA-smaken"?!??).
Finns här någon som använt AGA-spis ett tag och kan berätta lite?
 
Jäpp vi har en Aga-spis, fyra ugnars.  Kostar mycket både i inköp och att ha. Den är på hela tiden.

Funderar du på att köpa en så kom ihåg att den kommer som byggsats och sätts ihop av svenska hantverkare som är lika slarviga som vilka byggjobbare som helst.

Annars hittar du mycket inf på nätet: http://www.agalinks.com/
samt i böcker som man kan köpa på amazon.com

 
Jag planerar inte att skaffa någon, är mest nyfiken. Har läst "knyckt kabel"-tråden, brukar sätta ihop saker själv... Hur funkar det med att spisen är på jämt, hur reglerar man värmen och blir det inte varmt i köket sommartid?
 
Du reglerar egentligen inte värmen i en AGA - du byter ugn till en med en annan temperatur (därav fyra-ugnars). Plattorna är alltid på, men har ett tjockt lock, så
när du lyfter locket är det full värme. Så vitt jag kommer ihåg finns det en sjudplatta
också. Matlagningen fungerar lite annorlunda tydligen - men det lär bli väldigt bra.

Det går att köpa till elugnsmodul och keramikhäll - så att man inte behöver ha på den
på sommaren - annars är tanken att du skall ha den som värmesystem i ditt hus. Vi
funderar av och till på att skaffa oss en vedeldad centralvärmeaga istället för en vedkökspanna+vedspis ;-)

Mvh
/Angelven
 
Våran Aga är endast till för matlagning men det finns modeller som värmer varmvatten också. Fast de hade de aldrig sålt någon i Sverige.

Vår spis värmer köket som är drygt 35 m2 plus matsalen som ligger intill. Den är verkligen riktigt varm utanpå. Modulen man kan köpa som funkar som en vanlig spis kostar 56 000:- så vi ska komplettera med en vanlig minispis på sommaren.

Sen finns det ju Rayburn( ingen riktig Aga fast de görs av samma firma) som har en modell man eldar med ved. Då får man stoppa in ved var tredje timma under resten av sitt liv om man inte ska frysa och om man ska få nån mat, och ändå kallnar den på natten. Det låter väl skitkul  ;)

 
J
Blommis skrev:
Våran Aga är endast till för matlagning men det finns modeller som värmer varmvatten också. Fast de hade de aldrig sålt någon i Sverige.

Vår spis värmer köket som är drygt 35 m2 plus matsalen som ligger intill. Den är verkligen riktigt varm utanpå. Modulen man kan köpa som funkar som en vanlig spis kostar 56 000:- så vi ska komplettera med en vanlig minispis på sommaren.

Sen finns det ju Rayburn( ingen riktig Aga fast de görs av samma firma) som har en modell man eldar med ved. Då får man stoppa in ved var tredje timma under resten av sitt liv om man inte ska frysa och om man ska få nån mat, och ändå kallnar den på natten. Det låter väl skitkul *
Lyfter fram en gammal tråd.

Finns det verkligen ingen i Sverige som har en AGA som värmer varmvatten?

Vad kostar en sådan ungefär?
 
eh, jo jag. men den är ur funktion för tillfället. en jättegammal modell som drivs av koks. tror inte att den går att köpa. jag kan inte ens se vad det är för modell.
C
 
Chrisbean skrev:
eh, jo jag. men den är ur funktion för tillfället. en jättegammal modell som drivs av koks. tror inte att den går att köpa. jag kan inte ens se vad det är för modell.
C
Coolt, men var handlar man koks (höhö)? Är väl inte helt lätt att få tag i och är väl inte helt billigt heller. Men dom är coola dom gamla Agaspisarna.
 
Jag har installerat en begagnad Svensk AGA spis i vår villa, i huset som är från 20 talet fanns en gång en vedspis som stått på ett betongfundament. Jag fick tag i AGA på blocket, som skulle tas bort vid renovering av ett kök, den är sannolikt från 40 talet. Jag demonterade och monterade spisen på plats själv, det är inte så svårt som man kan tro, den väger ca 800 Kg, den har en varmvattentank för uppvärmning av vatten inbyggd, (så visst finns det AGA med vattenvärmning), alla svenska AGA (AGA spisen uppfanns av Gustaf Dahlén, och engelsmännen tog över på 50 talet och hävdar numera att det är en Engelsk uppfinning, vilket är felaktigt), AGA spisen värms med koks, och jag eldar med koks hela vintersäsongen och spisen värmer hela undervåningen på huset, plattorna är alltid varma, 2 plattor den ena är mycket varm och den andra föör varmhållning. det finns 2 ugnar och det stämmer att matlagning blir bättre, värmen i ugnen blir mer som en stenugn eftersom värmen är ackumulerad i gjutjärnet (den är varm flera dagar efter att man slutat elda), enda svårigheten är att få tag i koks, men det går att få tag i.
Jag skulle gärna kunna elda med ved, men då måste ugnen byggas om på något sätt, är det någon som har erfarenhet av att elda en "koks" AGA med ved istället?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.