Hej!

Detta hus tänkte vi bygga om 1 - 2 år.

Synpunkter emottages gärna! ImageUploadedByByggahus.se1363971828.122462.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Typ samt mått på fönstren är inte bestämda ännu.
 
Redigerat:
Det jag tänker på direkt är att det inte verkar finnas så mycket förvaring i entrén. En garderob känns som ett minimum för att kunna ställa undan skor/hänga jackor etc. Kan man bygga in farstun? Där skulle man få plats att hänga av sig, dessutom slipper man den värsta smutsen i gången mellan kök/vardagsrum och allrum.Bara en tanke.
 
Hej,

Det ska upp garderober direkt till vänster (mot toan) för ytterkläder.
Sen är inte köket färdigt utan detta är bara inritat för att ha nått..
 
Det stora sovrummet ser direkt otrivsamt ut, vilket spring det blir där med tre dörrar och husets enda KLK, kontor och stora badrummet bakom sitt sovrum. Det här med att ha husets största badrum gömt bakom föräldrasovrummet är en tillfällig modenyck hoppas jag och kommer snart att vara borta. Syftet med det så kallade kontoret kan jag inte alls förstå. Det går ju inte att ha som gästrum där det ligger bakom föräldrasovrummet, så det blir bara ytterligarr ett förråd och som sådant borde det ha ingång från annat håll. Dessutom har du glömt att göra fönster där och o klädkammaren, som ju är lika stor som barnsovrummen.

Barnavdelningen ser i princip trevlig ut, men det finns inte plats för garderober och de har ingen KLK, så de kommer att ha alla sina grejer på golvet eller i KLK vid stora badrummet. Genom att flytta det högra sovrummet längre åt höger kan man lägga två små KLK mellan de två rummen, det blir då dessutom ljudisolerat mellan dem.

Att ha en altan med "riktigt" tak mot norr och där ha det enda hyfsade fönsterpartiet i vardagsrum/allrum/matrum borgar för ett riktigt mörkt och otrivsamt gemenskapsutrymme. I söder där ljuset kommer in har ni istället små köksfönster över diskbänken som enda ljusinsläpp.

Bland det sämsta jag sett på länge faktiskt, ingen hänsyn tagen till de grundläggande ljusreglerna, men det blir mycket bättre med rätt enkla medel, som att vrida på det så att entrén hamnar åt öster eller norr tex.
 
Ja tur är det att vi alla har olika smak iaf ;)

Men tack för synpunkterna!
Ska tillägga att väder sträcken inte stämmer...
Förvaring i "barn" rummen hade jag inte tänkt på.. Tack!

Sen ett gästrum kommer det inte bli något då vi har ett torp på tomten som eventuella gäster kan nyttja i så fall.

Angående placeringen av huset på tomten . Detta beror mycket på hur resten av tomten ser ut och eventuell insyn från grannar. Jag tänker inte bygga ett hus där grannen kan titta rakt in hos oss.
 
Väderstrecken är rätt väsentliga...
 
Du får ursäkta men jag skrev synpunkter på planlösning .. Samt att modell och mått på fönster ej är bestämt.
 
Precis!
Man börjar ju gärna med att placera sovrummen i norr (för att de inte ska bli så varma) och ljusinsläppen i söder. Väderstrecken är därför oerhört viktiga och jag utgår alltid från dem när jag bedömer en planlösning. Och så som huset är ritat har du ju redan fönster på alla ytterväggar i gemenskapsutrymmet, samt heltäckt tak över det ena ljusinsläppet och köksbänk vid det andra, därför blir detta stora rum av ren nödvändighet mörkt hur du än vrider huset. Hoppar du över takutsprånget utanför matplats/sovrum blir både vardagsrummet och sovrummet mycket ljusare.
 
Då ska vi överväga om vi ska ha det så eller inte..
Tack
 
1. Ditt tak bli inte riktigt bra, Man bör undvika att blanda takvinklar, och att vinkla två takåsar i samma höjd.
2. Om garage/carport hamnar utan för köksgaveln kommer vinkelbyggnaden (troligen) att splittra upp trädgården.
3. Som någon redan påpekat är det olämpligt att låta ett massivt uterumstak stjäla ljus från interiören.
4. Föräldraavdelningen är lite plottrig.

I din skiss anar jag att ni vill skapa en skyddad vrå och en rymlig uteplats under tak. Jag gissar också att bilarna kommer att hamna nån stans på gavelsidan utanför klädvården. Eftersom jag inte vet något om vare sig tomten eller byggrätten borde jag egentligen inte rita ett enda streck, men jag gör ändå ett förslag för inspiration och eftertanke. Fruppe01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
billy_baver skrev:
1. Ditt tak bli inte riktigt bra, Man bör undvika att blanda takvinklar, och att vinkla två takåsar i samma höjd.
2. Om garage/carport hamnar utan för köksgaveln kommer vinkelbyggnaden (troligen) att splittra upp trädgården.
3. Som någon redan påpekat är det olämpligt att låta ett massivt uterumstak stjäla ljus från interiören.
4. Föräldraavdelningen är lite plottrig.

I din skiss anar jag att ni vill skapa en skyddad vrå och en rymlig uteplats under tak. Jag gissar också att bilarna kommer att hamna nån stans på gavelsidan utanför klädvården. Eftersom jag inte vet något om vare sig tomten eller byggrätten borde jag egentligen inte rita ett enda streck, men jag gör ändå ett förslag för inspiration och eftertanke.[bild]
Tack för synpunkterna och inspirationen !

Om det kommer byggas ett garage så kommer det vara fristående och en bit bort från detta hus.
Angående "kontoret" så är inget bestämt utan detta var bara "utfyllnad/förslag" .
Tomten är blandad av skog,berg,gräsmatta,lite mer berg och sten och för att inte bygga in det befintliga torpet så är vi "tvungna" att bygga på en viss del av tomten.
 
Låter som en kul och lite utmanande uppgift! När jag hör om torpet och miljön undrar jag om det är den här byggnadstypen som är den rätta.
 
billy_baver skrev:
Låter som en kul och lite utmanande uppgift! När jag hör om torpet och miljön undrar jag om det är den här byggnadstypen som är den rätta.
Det kan vara en "illa" vald byggnadstyp men tyvärr har vi fastnat för den och tror och hoppas att allt går vägen.
Det nya kommer ligga först på tomten och torpet ligger uppe i skogskanten på den bästa platsen (såklart) . Men det är inte aktuellt att riva det då vi behöver bo nånstans under tiden.
Vi har för övrigt inte sökt bygglov ännu så man vet ju aldrig vad dom säger..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.