Jag har bytt ut låskistan i en dörr och nu passar inte längre slutblecket. Jag har ett nytt slutbleck men detta är större än det gamla och alltså måste "urgröpningen" i dörrkarmen göras större. Det som bekymrar mig är inte själva hålet för låskolvarna, ty här krävs knappast någon större precision.

Problemet är istället den grundare urgröpningen som sträcker sig förbi skruvhålen upptill och nedtill. Dörrkarmen är av trä, så visst går det att använda ett stämjärn. Men hur gör jag för att begränsa urgröpningen till att sluta snyggt exakt där slutblecket tar slut? Vilken sorts verktyg använder man här?
 
En handfräs kan man använda till att göra urgröpningarna/urfräsningarna.

Gör dom stora urgröpningarnana först, därefter håller du slutbläcket på plats och ritar av men en smal/spetsig penna, sedan ställer du in fräsdjupet mot befintlig urfräsning, fräs så att det ritade precis syns.
 
Stämjärn , hammare och lite tålamod så brukar det gå bra ..och billigast ..
Eti..
 
Har för 15 min sedan gjort en liknande övning, men för gångjärn. Hammare, stämjärn och en GOP multimaskin fixade detta galant. Nu ska jag gå o dremla lite på låsbäcket så fallen kan gå in.
 
OK, tackar för tips! Men vad är en "handfräs" respektive en "GOP multimaskin"? Hur ser dem ut, var får jag tag på dem?
 
har du ingen fräs så köper du inte heller någon för detta jobbet.
En multimaskin är kanske något som du skulle fundera på iaf. Sök på forumet: GOP, PMF, Fein tex så hittar du massor med info.
Men annars så funkar som sagt stämjärnet utmärkt för detta.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.