Hej,

Vi har idag ett högskåp i vårt kök med ventilation. Ventilationen går rakt genom ytterväggen med ett rakt plaströr in i skåpet där det sitter en tallriksventil.

Jag håller nu på att renovera köket och kommer då att lyfta upp skåpet ca 5 cm på grund av att det idag sitter för lågt. Detta innebär att hålet för ventilationen hamnar fel och jag måste då antingen göra ett större hål i skåpet eller lösa det på något annat sätt.

Skåpet ska stå ca 10 cm från väggen så det borde vara möjligt att byta ut det raka plaströret mot ett flexibelt rör av aluminium eller plast.

Finns det några nackdelar med en sådan lösning och är det något man i så fall behöver tänka på?
 
Nu börjar det närma sig att genomföra ovanstående. Är det någon som har någon idé hur man kan lösa det på ett smart sätt?
 
Utan bilder är det inte helt lätt att förstå varför du inte bara borrar hålet på rätt ställe i skåpet? Man kan ju också fundera på vad nyttan är med ventilation i ett stängt (?) skåp.
 
Iom att dom flesta nuförtiden har stora kylskåp så har skafferiet spelat ut sin funktion.
Det vanligaste är ju att man pluggar igen ventilationen i samband med renovering.
 
Har själv samma "problem", ett skafferi är ju väldigt bra och kan knappast ersättas av ett kylskåp.
Iden att förlänga ventialtionsröret låter bra tycker jag.
Glöm dock inte att isolera ordentligt så du inte kyler hela väggen och skafferiväggen.
 
Tack för alla svar!

Anledningen till att vi vill behålla ventilen är:
1. Vi tycker det är praktiskt, då vi inte har ett fullstort kylskåp pga litet kök. Vi använder det till bland annat dryck och diverse annat som inte kräver kylskåpskyla, men som man ändå vill förvara svalt.
2. Jag tycker det är onödigt att byta ut stommen i onödan.
3. Jag vet inte riktigt hur jag ska plugga hålet i fasaden(eternit) på ett snyggt sätt.

Här kommer lite bilder för att förtydliga:

IMG_1985.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kommer röret ut från väggen. Ventilen sitter normalt sätt på insidan av skåpet.


IMG_1986.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är hålet i sidan av köksskåpet.

Skåpet har tidigare stått på en hembygd sockel på ca 10-11 cm, men nu när vi renoverar så kommer vi sätta riktiga ben på skåpet och då blir sockeln 16 cm hög. Hålet för ventilen i skåpet kommer alltså hamna ca 5-6 cm högre än röret ut från väggen.

Min fråga var då i fall det är några problem att kapa nuvarande rör och skarva det med ett flexibelt rör/slang för att pasas in det med hålet. Skulle jag såga ut för röret på den nya höjden så skulle jag vara tvungen att lappa en del av det gamla hålet, vilket inte blir så snyggt.

Det är 10 cm mellan skåpet och väggen, och mellanrummet kommer vara dolt när allt är färdigställt.

Det jag mest undrade var i fall det kan bli problem med kondens eller försämring av funktionen om man gör på detta sätt?
 
Alla ventilationsrör som drar in utomhus luft blir ju kalla på vintern och det finns en risk att luften på utsidan av röret (inomhus alltså) kyls och kondenserar mot det kalla röret. => det är smart att isolera rör som dras på detta sätt. Men, har du inte redan haft problem med detta så lär det ju inte vara något större problem...

Vad gäller hålet: Varför inte ta en väldigt tunn MDF skiva och måla vit och anpassa till det fack du har i skafferiet där ventilen sitter?
 
Ja, det är ju i för sig ett rätt smart alternativ. Får ta mig en funderare på vad som blir enklast och snyggast. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.