Hej det kan vara värt att göra gemensam vägsyn innan bygget startar och dokumentera med foton, så att det är tydligt till vilket skick vägen skall återställas efter bygget. Det finns risk att entreprenad maskiner och tunga lastbilar förstör både väg och dränering
 
När det gäller sprängning så ska normalt din byggnad besiktigas av en godkännd besiktningman före sprängarbetet påbörjas, om den ligger innom riskzonen för sprängning (detta har sprängentreprenören koll på) Man dokumenterar status på grund, murstockar, fasader, spändatak mm. Under sprängning så monteras en vibrationsmätare på din grund för att dokumentera vibrationerna. Har man skorsten så ska den provtryckas efter sprängningen. Allt detta ska utföras för att sprängarens försäkring ska gälla. Detta betals utav din granne som ska ha sprängningsarbete utfört. Så gick det till när jag var tvungen att spränga på min tomt. Och det var inte billigt att besiktiga mln grannes hus men det var bara att vackert betala.

Har vägen i vägföreningen statsbidrag?

//Torbjörn

Sent from my GT-S5690 using Byggahus
 
hahalj
Tack för tips och info.
Nej, vi har inga statsbidrag i vägföreningen.
 
Vid bygglovet får byggherren sannolikt ta fram en arbetsmiljöplan. Vi var tvungen att lämna in en sådan innan vi fick starttillstånd för vårt bygge. Som är en utbyggnad på 50m2. Den planen innehöll bla avsnitt om buller och damm, tunga lyft, brandskydd etc. Byggnadsnämnde ville bla att det skulle var med att bullrande arbete skulle minmeras och endast i undantagafall fick ske på tider utanför 0730 och 1700 samt ej på helg.

Så nog TROR jag detnär möjligt att yrka på att bullrande vht ska ske vardagar på dagtd.

Vad gäller sprängning så håller jag med som andr skrivit. Riskerar ert hus att påverkas kommer inspektion före och efter att ske. Ev sätta även vibrationsmätare upp, som skruvas fast i bla er grund. Men det skadar inte med lite egen dokumentation i form av foton tex. Speciellt om ni har några sprickor så är det lätt att se m de påverkats.

Åvad gäller vägen så gör en syn innan samt t ett snack ang risken för blockerande fordon.

/m
 
hahalj
Ok, tack för tips och info.
 
Efter att ha varit gift ett tag så kan jag ju säga att kommunikation är a och o :) prata med grannen å kolla läget som sagts innan. När dom borrar å spränger så läs det troligtvis göras dagtid i veckorna å inte en söndag kl 20:38. Kör dom sönder vägen så är det väl upp till dom att återställa den igen.
 
Se till att snacka med de som spränger, de är förmodligen rätt vana vid att anpassa sig till grannars behov. De som sprängde brevid oss såg tex till att anpassa sin lunch efter när en grannes bäbis hade sin sovstund...
 
hahalj
Tack för svar, är helt med på detta.
 
Om man begränsar tider så är väl risken att det i stället blir mer utdraget över tid. Bättre att få det avklarat.
Sedan brukar det inte vara så många veckor, sett över hela byggtiden, som det görs den typ av arbeten som bullrar.

Jag hade också en del berg och det var kanske ca 1 vecka i början med borrning, sprängning och bortforsling av sten.
Sedan började bygget och då var det en morgon med betongpump,en dag då huset kom och en morgon när teglet kom som det var lite trångt för grannarna att komma förbi. Men det var jag runt och sa till i god tid innan så det var inga problem. Resten väsnades inte mer än det gör nu när grannarna står och sågar ved eller kör gräsklippare. Utan det som kan vara viktigt är, som nämnts tidigare, att dokuimentera vägen innan för att slippa ev. snack om det senare.
 
hahalj
Vi har nu skrivit på sakägaryttrandet inför förhandsbeskedet utan förbehåll, har inget att anmärka på den färdiga byggnadens placering. Det kommer väl mer papper när bygglovshandlingarna skickas ut.

Kommer bli spännande att se hur de ska lösa 10 meters höjdskillnad mellan lägsta och högsta punkt på byggnaden. En-planhus utan vind. Kommer bli mycket att spränga...

Ska definitivt dokumentera vägens status innan maskinerna rullar in. Känns som det viktigaste just nu.
 
Sprängaren jag använde mosade på en meter i minuten. Det går fort men låter som fn. Det låter även en del när grävaren schaktar bort stenen. Och dammar förstås
 
hahalj skrev:
......10 meters höjdskillnad mellan lägsta och högsta punkt på byggnaden. En-planhus utan vind.

Det blir högt i tak
 
Måla inte fan på väggen, de flesta Sprängarna är kompetenta i landet, får du några problem eller frågor är de bara skjuta på, jobbar själv som sprängare sedan 15 år, min erfarenhet är att allt går att spränga, överallt
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
buspojken skrev:
min erfarenhet är att allt går att spränga, överallt
(y) gillar detta uttrycket känns lite halvgalet :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.