bjolo360 skrev:
Jag själv i samma fundering för mitt bygge som snart drar igång. Tycker det känns väldigt gammeldags med tv-uttag så det går fetbort. Har huset fiber ser jag ingen som helst anledning. Tycker nästan det börjar bli menlöst med ethernetkablar också, allt kan ju köra trådlöst numera.
Trådat är fortfarande det bästa och snabbaste överföringsmediat.
Dock är trådlöst väldigt smidigt.
 
Varför måste det vara antingen eller?
när man ändå är där å drar, så dra man el, tv,data och telefoni när man ändå är där.
Åtminstone lämnar tomma rör så att det är enkelt att göra det i framtiden.

Hur svårt ska det va?
 
Varför krångla till det?

Det finns ju 20mm slang med fördraget 2xCat6 UTP + 1xKoax.
Sätt en dubbeldosa i varje rum och sedan kombinationsram med 2 x Data och 1 x TV/Radio/Sat.
Dra detta till en gemensam mediacentral/rack dit även inkommande tele/fiber dras.
Dra även 2 st tomrör till taknock i söderläge för ev framtida parabol.

Då är du home safe och kan köra vad som helts i mediaväg. typ,

Även bra för framtida försäljning när nästa ägare kan anpassa nätet efter hur den vill ha det.
 
  • Gilla
tompathepilot och 3 till
  • Laddar…
Realdoolar skrev:
När man pratar iptv så tar en hd-sändning ca 25-30 mbit, ponera att ni är fler i hushållet och har 2-3 boxar. Om alla tittar HDTV-kanaler samtidigt finns inte mycket bandbredd av 100mbit-linan kvar för att surfa och ladda ned filer med. Ska du köra det trådlöst dessutom blir det ganska snabbt chokat. Är det framtiden?
Jag vill bara flika in att i vår fiberswitch dirigeras iptv, internet och telefon till olika portar just för att en högt belastad tjänst inte ska sänka en annan.
 
Schlbuditz skrev:
Jag vill bara flika in att i vår fiberswitch dirigeras iptv, internet och telefon till olika portar just för att en högt belastad tjänst inte ska sänka en annan.
Du menar att den kör någon QOS av något slag?
 
Realdoolar skrev:
Ponera att man bygger ett hus utan koax i ett område där sannolikheten för att fiber byggs ut är försvinnande liten,
Självklart måste utgångspunkten vara att man bor i ett område med tillgång till fiber. Men i princip all trådbunden överföring kommer gå via vanliga ethernetkablar framöver (t.o.m viss el), så tv:n kommer bara ha en ingång och det är vanlig nätverksingång och det tror jag inte dröjer många år. Och det gäller som sagt de få ställen i huset där man inte tror att trådlöst räcker..

http://www.forbes.com/sites/jasonev...baset-but-it-changes-home-networking-forever/
 
bjolo360 skrev:
Självklart måste utgångspunkten vara att man bor i ett område med tillgång till fiber. Men i princip all trådbunden överföring kommer gå via vanliga ethernetkablar framöver (t.o.m viss el), så tv:n kommer bara ha en ingång och det är vanlig nätverksingång och det tror jag inte dröjer många år. Och det gäller som sagt de få ställen i huset där man inte tror att trådlöst räcker..


[länk]

Och vilken leverantör skulle leverera detta?
Jag säger inte emot dig, jag försöker bara få mina förhoppningar förverkligade.
 
Naturligtvis kommer vi ha flygande bilar, allt trådlöst, köra hårtorken med ethernet, bara käka piller osv osv.

Men om vi pratar vilka uttag vi ska ha i huset 2013 samt hur garaget ska vara utformat, då får vi hålla oss till dagens verklighet. Alla andra spekulationer... det kan vi lämna till senare generationer att fundera på.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
2010 så bodde jag i en lägenhet där det bara fanns ip-tv och det var ingen höjdare. Problemen var att man fick dras med en ful box, och leverantören av TV-tjänsten skulle ha en peng varje månad för boxen även om man bara kollade på det fria utbudet. Hade man velat ha en extra sovrums-tv så innebar det en extra box. Sedan var de olika programpaketeringarna som fanns att välja på (från tre olika leverantörer) inte mycket att hurra för.

I huset vi bor i nu så har vi marksänd TV vilket är ett alternativ som passar mycket bättre och är billigare.
 
Jag drog bara nätverkssladdar (lexCom), vill man ha få antennuttag så finns det 'moduler' för det : http://www.elbutik.se/product.html/tv/radiomodul--a111?category_id=2046

Om det är bra eller dåligt vet jag inte men det kändes mest modernt när jag byggde. Jag tror man måste ha en speciell kabel för det här (lexCom's har lite grövre ledare tror jag)
 
Andy78 skrev:
Du menar att den kör någon QOS av något slag?
Ja, typ, det ska vara full fart på internetporten oavsett upptagen bandbredd på iptv. Man har alltså skiljt på bandbredden för de olika tjänsterna.
 
Schlbuditz skrev:
Jag vill bara flika in att i vår fiberswitch dirigeras iptv, internet och telefon till olika portar just för att en högt belastad tjänst inte ska sänka en annan.
Det har mer eller mindre alla Internetleverantörer som även har IPTV. Om man abonnerar på en internethastighet under ca 70Mbit så sänks inte internethastigheten när IPTV-boxen är igång men om man abonnerar på 100Mbit så kan man inte surfa/ladda ner med 100Mbit samtidigt som IPTV-boxen är igång (detta gäller en fiberanslutning som klarar 100Mbit). Om man har xDSL och abonnerar på lägra internethastighet än man max kan få så händer det i vissa lägen att maxhastigheten sänks när IPTV-boxen är igång.
 
Nimajneb skrev:
Naturligtvis kommer vi ha flygande bilar, allt trådlöst, köra hårtorken med ethernet, bara käka piller osv osv.
Haha, jag tror nog det inte dröjjer lika länge som tills vi har flygande bilar. Min poäng är att om några få år kommer det räcka med ett hemmanätverk så kan du få alla tjänster du behöver. Det där med setupboxar är bara en tillfällig lösning just nu, varför ska man ha en setup-box när alla kanaler kommer streama? Jag har självt bott i hus med bara nätverk nu i fem år och haft tillgång till iptv, men behovet av iptv minskar för varje dag, nu sänder ju svt t.ex direkt via nätet. Vilken typ av tjänst tror ni -inte- finns tillgänglig via nätet om säg tre år?
 
bjolo360 skrev:
Haha, jag tror nog det inte dröjjer lika länge som tills vi har flygande bilar. Min poäng är att om några få år kommer det räcka med ett hemmanätverk så kan du få alla tjänster du behöver. Det där med setupboxar är bara en tillfällig lösning just nu, varför ska man ha en setup-box när alla kanaler kommer streama? Jag har självt bott i hus med bara nätverk nu i fem år och haft tillgång till iptv, men behovet av iptv minskar för varje dag, nu sänder ju svt t.ex direkt via nätet. Vilken typ av tjänst tror ni -inte- finns tillgänglig via nätet om säg tre år?
Men grejen är ju att man inte vill låsa upp sig. Med ditt resonemang kan man ju lika gärna skippa alla sladdar och uttag och köra WiFi resp 4G redan idag. Men ack så korkat att bygga upp husets infrastruktur efter detta 2013.
 
Schlbuditz skrev:
Ja, typ, det ska vara full fart på internetporten oavsett upptagen bandbredd på iptv. Man har alltså skiljt på bandbredden för de olika tjänsterna.
Det låter jobbigt att TVn hackar när man surfar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.