Jag är just nu i köp och säljtankar.
Min Brf lägenhet i Helsingborg ska säljas och hus ska köpas.

Nu har vi hittat ett intressant hus som vi ska titta på på måndag.
Problemet är att på bilderna över taket så ser man att halva taket är eternit och andra halvan plåt.
Antagligen är halva taket fixat på senare tid.
Där finns i dagsläget ingen skorsten och för oss är det en viktig detalj både för uppvärmning och för mysfaktor =)

Vi vill alltså byta taket och bygga skorsten.
Hur mkt kan man göra själv?
Och hur mkt kan det kosta allt som allt?

Nybörjare på detta så ursäkta om frågorna blir fel, och infon för svag.
Men man lär sig inget om man inte frågar =)
 
Kul för dig att lämna lägenhetslivet för hus! Min första tanke med olika takmaterial är att delen med plåttak är tillbyggd!?

Om grunden är platta på mark eller möjlighet att gjuta fundament hade jag jag murat upp en isokern-skorsten. Sotarens favorit.

Taket handlar om hur mycket som behöver bytas. Bara råspont eller helt nya takstolar?
Ska ni bo i huset undertiden?

Jag byggde precis nytt tak inkl takbalkar vilandes på nockbalk, råspont, underlagspapp, lösullsisolering i snedtak och svetsad ytpapp och plåtjobb på 120m2 för ca 120000kr. Gjorde allt jobb själv utom ytpapp, isolering o plåt.

Min isokernskorsten murad jag upp själv. Materialet gick loss på 13000 för färdig skorsten på 6,3m med putskrona, sotlucka lim osv..
 
Går att mura själv om man har lite kunskap om det men om inte har det avråder jag från att mura skorstenen själv. Vet en som mura skorstenen själv sen kom sotaren och skulle provtryckte skorstenen och då visa det sej att skorstenen inte var tätt så han fick ta in murare och åtgärda skorstenen.
 
Tack för ditt svar o jag sitter som ett frågetecken.
Där var ord jag aldrig hört *s*

Taket kan jag iaf svara att det inte är en tillbyggd del som har plåt utan ena halvan av huset har eternittak och andra husdelen har plåt.
Där är en del som ser ut som den är tillbyggd o den biten har oxå plåt så dom kanske la det samtidigt men inte ena sidan av någon anledning.
Pengarna tog slut eller nåt kanske....?
Husets ovanvåning är oinredd och det ska blir spännande att se hur det ser ut och om det blir till ovanvåning eller bara vind för förvaring.
Vill nog helst få det inrett till sovrum där uppe.

Du verkar ju väldigt händig.
Önskar jag oxå kunde vara det men jag kanske ÄR det efter att jag flyttat in i detta huset =)
Huset är byggt runt 1870 så det är ett gammalt hus.
 
Eller så lagade man delen som läckte mest....
 
Har någon här inne testat de olika fuktmätarna som finns på marknaden?
Finns flera olika i olika prisklass.
Någon ni kan rekommendera att jag köper för att kolla tak, vind, väggar och golv innan jag bestämmer mig för att köpa huset eller inte?
 
Gicz skrev:
Har någon här inne testat de olika fuktmätarna som finns på marknaden?
Finns flera olika i olika prisklass.
Någon ni kan rekommendera att jag köper för att kolla tak, vind, väggar och golv innan jag bestämmer mig för att köpa huset eller inte?
Har testat classes minivariant och den verkar fungera. Visade efter besiktning av fuktskada 16% i trä, besiktningen sa 15,5%.
Efter 3 månader är den nere på 12% och det har minskat gradvis.

http://m.clasohlson.com/se/Fuktmätare,-mini/Pr364197000
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.