Snyggt jobbat med allt arbete som ligger bakom detta! Avloppet verkar vara övermoget, undra om Stena Metall tar emot rören som skrot:x

mvh
 
Redigerat:
Övermoget är bara halva förnamnet!

När rören installerades någon gång under romartiden var inte tekniken så förfinad att man kunde få släta rör verkar det som, för dessa är knöliga som sjutton! Kommer bli förlösande att få kapa ned det i småbitar (förutsatt att det inte blir några otrevliga överraskningar)!

Stena Metall är opålitliga, ibland snor de allt skrot som "betalning" för ovälkommen metall som fastnar i deras maskiner...
 
Om du inte behöver en "snygg" kapning av gjutjärnsrören för att kunna ansluta en muff eller liknande kan jag rekommendera att slå sönder dem med en slägghammare. Gjorde så när jag rev stammarna i våras. Några välriktade slag mot skarvmuffen räcker. Spricker fint och det blir små behändiga bitar att bära ut.

Ta på skyddsglasögon så du inte får stänk i ögonen.
 
Det stora, inkommande röret som verkar ha en utvändig diameter på 200mm måste vara helt. Jag ska försöka mig på att sticka in plaströret genom det och ut till betongpipan. Resterande delar fram till "skon" spelar ingen större roll hur det ser ut när det är bortplockad, tänkte dock försöka med vinkelslip och tigersåg. Har ett par 150mm tigersågblad för de smalare delarna, och 300mm's för den större delen.

Om nu bara min svärfar kunde se till att hämta lite singel så går det nog att få till detta inom snar framtid.

En stor fördel med att göra det hela själv som lekman är att det tar så lång tid så man hinner få påfyllning på kontot under tiden :)
 
Hur är det med att inte skjuta ihop avloppsrören till max, utan istället lämna ett par millimeter för eventuell utvidgning. Gäller det alla delar inklusive eventuella 'långböjar' osv., eller ska man skjuta ihop dem max?
 
Det är när jag ser sånna här trådar som jag påminns om varför jag valde att bygga helt nytt från start istället för att renovera något befintligt igen :)

Bra jobbat!
 
Det nya avloppet ligger på plats. Två golvbrunnar, en WC-anslutning samt ett tvättställsavlopp ska anslutas någon annan dag då saker och ting fungerar bättre. Ikväll gör det inte det. Ikväll fungerar verkligen INGENTING, så jag tar ett par kalla och lugnar nerverna. Imorgon fortsätter jag.

För övrigt var det ingen barnlek att få av det större röret. Krävdes närmare fyra sågblad innan det gav upp. Vetesjutton om det inte var titan...! Tidigare bilder visar ett deformerat rör med tonvis med rost, men när jag kapade det föll "rosten" av och avslöjade ett pefekt rör utan några som helst blessyrer!

Nåja, det nya är på plats och ska "testköras" ett par dagar. Något uppenbart fel jag gjort som måste ändras?

DSC03064.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC03065.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC03066.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC03068.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag håller också på att byta avloppstam under källargolvet. Har läst att man ska ha rör och kopplingar som tål ingjutning. Nu är jag ingen expert på området, men kolla medföljande länk så kan du se om dina rör är godkända. http://www.gelia.se/upload/279/rorlathund_1005.pdf
Om inte kan jag rekommendera att köpa från Rinkaby rör. Jag köpte alla rör och böjar därifrån. När jag behövde komplettera med en 15-graders böj som kostar 26:- i Rinkaby fick jag betala 68:- i den lokala röraffären. Rinkaby säljer bara kvalitetsrör som klarar ingjutning.
 
OK, jag erkänner. Jag är nära ett sammanbrott! Hur i helsefyr får man ihop avloppet med en golvbrunn? Jag har nu försökt med femtioelva 45°-språng, men jag klarar fan inte av det! Vad är hemligheten? Jag förstår att jag tänker fel, och att det inte ska behövas fyra språng på vardera sida om röret! Så, har någon något tips på hur jag ska göra? Jag ska alltså dra rör till en golvbrunn med sidoutlopp som ska gjutas in i betong.

Jag har funderat i banorna att jag kanske ska fixera brunnen i våg först, gjuta fast den, och sedan dra rören. Risken är då att jag får använda en skjutmuff kanske... Hur gör yrkesmannen? Hur bör jag göra? Brunnen ska primärt användas till torktumlarens utlopp samt en tvättmaskin.
 
Om jag ligger i hyfsat lutning med anslutnings röret mot gb som skall kopplas in, brukar jag avsluta med en 15gr, 30gr språng, så man kan vrida brunnen i våg.

Visa en bild på ditt problem så kan panelen svara mera exakt.

mvh
 
Brunnen har jag nu fixerat i våg i en ramkonstruktion. Jag hoppas att det kommer att fungera, annars kommer en bild för överläggning :)

Angående fallet. Jag har i nuläget ett monsterfall på cirka 5-6% i på röret under plattan. Måste jag åtgärda det, eller fungerar det bra med sådan lutning? Är ingen stor grej att minska fallet, får sätta en skarvmuff strax ovanför rensluckan ochpeta i ett par centimeter rör för att göra vertikala stammen längre och således minska horisontella rörets lutning. Men är det onödigt gråter jag inte för det.
 
  • Gilla
JohanSa
  • Laddar…
Justerade fallet en smula, och en golvbrunn är nu korrekt. Köpa primer och svetsa fast lite armering, sen gjuter jag fast den!
 
Man har visserligen HÖRT teorier om att för stort fall får vattnet att "rinna ifrån" de tyngre produkterna vilket skulle kunna orsaka stopp, men personligen tror jag inte på det. Mitt hus ligger rätt högt, så även om fallet INNE i huset under källargolvet ligger på 1-2 cm/m, så är fallet UTANFÖR huset och fram till anslutningen i tomtgräns ca 20-30 cm/m, och inte har det blivit stopp för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.