Min tomt på 1068kvm kostade 64000:- att ansluta till kommunalt V/A....då var det en rabatt på 10000:-......
 
De enkla svaren är:
1. Ja, det är tvingande att ansluta sig till kommunalt VA. Man kan inte välja att vara "outsider" om kommunen bygger i ett område.
2. Ja, man kan plugga ett avlopp och förbinda sig för kommunen att inte använda det. Då får man bara använda symboliskt vatten, typ i en tvättbalja som man kan hälla ut på gräsmattan. Punkt 1 ovan gäller dock fortfarande.
3. Kommunen kan bevilja ett lån för ägaren av en fastighet om inte denne själv av olika anledningar kan få låg från en bank att bekosta VA-indragningen.
 
Redigerat:
alex86 skrev:
Kikade lite på er taxa i Norrtälje och räknade baklänges.

om jag antar att 380000kr är för vatten och spillvatten och du har ett hus med 1 lägenhet och ingen annan verksamhet på fastigheten. Då får jag fram att din tomt är 4509 kvm stämmer det?

Kikar jag vidare i taxan så kan din kommun aldrig ta ut mer än 295312kr inkl moms för vatten, spill och dagvatten. Känns som någon har räknat fel...

Kan hänvisa till lite paragrafer om du vill läsa på själv..
Jag tar gärna emot lite paragraftips! Tomten är 5700m2. Jag hyr ut ett rum med matlagningsmöjlighet vilket tolkas som en extra bostad
 
Jag förtydligar gärna att jag inte har något emot att ansluta. Jag tycker att så många som möjligt ska vara anslutna av ren princip. Men jag får spunk när de bara skickar ut ett brev och påstår att det inte finns tillstånd - Efter 50 år! Samtidigt som kommunen har ombesörjt slamsugning... Sedan skiljer det ju en del på 125000 frivilliga och 382000 påtvingade

När jag flyttade hit för 5 år sedan tog jag själv kontakt med kommunen för att kontrollera möjligheten att koppla på kommunal VA och till vilket pris. Svaret jag fick då var 125000 och nej tyvärr just nu finns inte möjlighet att koppla på. Nu har de då byggt ut VA för att förbereda till ett nytt bostadsområde. Anslutningen passerar min tomt (20cm ifrån). Och nu är jag tvungen och till ett hutlöst pris. Detta samtidigt som de hävdar att jag är en djävla skurk som använder ett avlopp utan tillstånd (så känns det i varje fall).
 
ConnyGsson skrev:
Jag tar gärna emot lite paragraftips! Tomten är 5700m2. Jag hyr ut ett rum med matlagningsmöjlighet vilket tolkas som en extra bostad
Är den extra lägenheten över 25kvm?
 
Namnlös.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Räknade lite på tre olika alternativ som har med antal lägenheter att göra. Kom inte upp i 382000 kr hur jag än räknade.. Det du kan se är ju att det skiljer rätt mycket i anläggningsavgift för att du har en extra avgift. Det tar nog ett tag att tjäna in dom pengarna. Du kanske kan höja hyran eller rent av säga upp hyreskontraktet med personen och plocka bort matlagningsmöjligheterna (det får inte bilda en bostadsenhet).

http://www.norrtalje.se/Global/7 kommun politik/kommunfakta/Avgifter Taxor/Taxa VA 2013.pdf
Kolla om paragraf 6.4 kan vara ett alternativ för dig. (Det beror ju på hur du utnyttjar fastigheten idag).

Får du inte låna mer på fastigheten är paragraf 10.3 ett alternativ.
 
alex86 skrev:
[bild]
Räknade lite på tre olika alternativ som har med antal lägenheter att göra. Kom inte upp i 382000 kr hur jag än räknade.. Det du kan se är ju att det skiljer rätt mycket i anläggningsavgift för att du har en extra avgift. Det tar nog ett tag att tjäna in dom pengarna. Du kanske kan höja hyran eller rent av säga upp hyreskontraktet med personen och plocka bort matlagningsmöjligheterna (det får inte bilda en bostadsenhet).

[länk]
Kolla om paragraf 6.4 kan vara ett alternativ för dig. (Det beror ju på hur du utnyttjar fastigheten idag).

Får du inte låna mer på fastigheten är paragraf 10.3 ett alternativ.
Beloppet fick jag från en handläggare. Och ja, "extralägenheten" är över 25m2

Ett stort tack för all hjälp och alla tips här på forumet. Jag ska definitivt lusläsa dokumentet och se vilka möjligheter som finns.

Men är det inte bra dj-la underligt att inte handläggaren tipsade om det kommunala "lånet" efter att jag förklarat den ekonomiska verkligheten? Men nu vet jag att det åtminstone finns någon slags lösning. Så nu kan magsyran lugna ner sig.
 
ConnyGsson skrev:
Beloppet fick jag från en handläggare. Och ja, "extralägenheten" är över 25m2

Ett stort tack för all hjälp och alla tips här på forumet. Jag ska definitivt lusläsa dokumentet och se vilka möjligheter som finns.

Men är det inte bra dj-la underligt att inte handläggaren tipsade om det kommunala "lånet" efter att jag förklarat den ekonomiska verkligheten? Men nu vet jag att det åtminstone finns någon slags lösning. Så nu kan magsyran lugna ner sig.
Ring handläggaren och be om en specad offert. Kolla sedan så det verkar stämma. Och till sist ring banken och få ett papper på att du inte får låna upp beloppet.
 
alex86 skrev:
Ring handläggaren och be om en specad offert. Kolla sedan så det verkar stämma. Och till sist ring banken och få ett papper på att du inte får låna upp beloppet.
Nu har jag fått lite papper att titta på. Där ser jag att de har räknat med 3 lägenheter istället för 2. Där hade de räknat fel med 16.000 så nu är vi nere på 366.000. MEN jag fick också en offert på grävning, slamsugning inkoppling på nya anläggningen 82.000kr inkl MOMS (jag hade tidigare fått ett "i luftenpris" på ca 50.000. Men då var inte slamsugning och bortforsling av mina gamla brunna med i spelet. Så nu är bruttobeloppet upp i 448.000 kr. Jag har bokat tid med banken och med kommunens handläggare så fortsättning följer...
 
Gamla brunnen kan väl ligga kvar?
 
Kan du inte åtminstone fiffla bort den där extra "lägenheten" åtminstone?

Ett rum med "matlagningsmöjlighet".
Det låter som ett bord med en kaffebryggare på.
Inte skall du betala extra för det?
 
rsjerry skrev:
Gamla brunnen kan väl ligga kvar?
Jodå visst kan den det, men båda brunnarna (har 2st 3kammarbrunnar i serie) ligger mitt i linje mellan utloppet och kopplingsservicen. Dessutom vore det skönt att bli av med dem när jag ändp kostar på så mycket. Räknar med att det blir parkering där
 
KnockOnWood skrev:
Kan du inte åtminstone fiffla bort den där extra "lägenheten" åtminstone?

Ett rum med "matlagningsmöjlighet".
Det låter som ett bord med en kaffebryggare på.
Inte skall du betala extra för det?
Det tycker inte jag heller. Jag se vad jag kan göra när det är så dags
 
Hutlöst vilket pris dom tar. Det som intresserar mig mest är att du för 5år sedan fick pris på 125k och nu har man 3 dubblat priset. Man undrar ju lite hur dom får fram kostnaderna, hur många meter varje hushåll skall betala för.

Har själv "renoverat" inkommande vatten efter att den gammla galvade ledningen hade sprungit läck, där vi grävde ner 400m pem slang. Och detta gjorde vi "privat" anlitade grävare och rörknäckare själva. (allt vitt med kvitto, men inte kommunen inblandad) och detta kostade oss ca 80k ink material. Nu va vi redan anslutna till det kommunala vattnet sedan -60tal så vi behövde inte betala några straffavgifter/anslutningsavgifter. Skulle veolia göra jobbet så va det över 200k mellan tumme pekfinger som dom sa.
 
Efter vad jag förstår så gäller inkopplingen både vatten och avlopp. Men vi kan fortfarande använda eget vatten, men då sätter de vattenmätare på vårt vatten för att få ett belopp att löpande debibera för avloppet.

Kostnader per år: enbart avlopp 163kr, vatten och avlopp 271kr
Kostnader per år för mätare: Enbart avlopp 1661, vatten och avlopp 2768
Vatten per m3: enbart avlopp 16:80, vatten och avlopp 28,04
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.