Jag ska dra lite nya vattenledningar i min stuuga och tänkte passa på att göra det möjligt att torrlägga vintertid för att slippa ha på värmeslingorna på x antal watt.

Under stugan (som står på plint) kommer det gå en varmvatten och en kallvatten leding som förbinder toalett och kök. På kallvattenledningen är planen att sätta en förgrening under stugan som leder ut till en kran som får lägsta punkten (bortsett från vattnet till stugan som är en nergrävd PEM med egen värmeslinga...)

Öppnar jag denna borde jag således tömma hela stugan på kallvatten. MEN bör jag ha en backventil på varmvattenberedaren för att inte suga ut vattnet ur den ? (eller sitter inloppet av kallvatten i toppen tro? )

Hur gör man för att tömma varmvattnet? Ska man ha en avstängningsventil på utloppet till varmvattenberedaren som man stänger först (så man inte tömmer den) och sedan göra samma sak som för kallvattnet?
 
Varmvattenberedadren tar ut vv ur toppen, kv in i botten av kärlet. Brukar finnas en luftskruv i närheten av vv anslutningen som man kan öppna för att få in luft i toppen av kärlet, sedan tappa ur säkerhetsventilen eller om avtappning finnes.

mvh
 
Ok men om kallvattnet går in i botten och man ska tömma kallvattnet i systemet så tömmer man ju samtidig tömma varmvattenberedaren via kallvattenanslutningen. Eller är det standard med backventil?
 
Sitter en backventil, annars hade du fått rundgång på varmvattnet.

Är det en stor beredare?

mvh
 
Du måste ju tömma beredaren om du ska kallställa huset. Annars fryser ju vattnet i den.
 
beredaren är på 55L

Njä jag tänker inte kallställa huset så vattnet och värmen kan ju vara kvar i beredaren. Vad ja vill är att tömma rören under stugan på vatten så jag kan stänga av värmeslingan på 250W.

Svår fråga kanske men om man har en värmeslinga på 250W (vilket är max effekten när den går igång kall antar jag) vad kan man räkna med för medeleffekt under vintersäsongen? Det går ju inga 250W kontinuerligt antar jag... eller?
 
Du kan stänga kv in mot beredaren sedan lossa anslutningröret/slangen, blåsa ur med tryckluften. Då måste andra änden vara öppen där din matning är inkopplad.
Du kan ju även låta bli som att tömma ledningen eftersom det finns värmkabel ihop med matningen, behöver du använda stugan när kylan nyper till så startar du värmen en stund innan, sedan slå på vattnet.

Ligger vattenslangen grunt?

mvh
 
  • Gilla
Tommy Hallbygård
  • Laddar…
Leningen ligger isolerad under stugan som står på plint, alltså ej nergrävd. Men jag kan väll inte stänga av värmeslingan när jag har vatten i ledningarna och låta det frysa ? då pajjar det väll? har ju pex men...
 
Pem slang är tålig, många sommar bostäder har pem slang som är frusen under vinterhalvåret år efter år, givetsvis trycklöst. Kan man dränera ut det så är det helt klart den bästa lösningen, fel av mig att skriva att låta bli att tömma, men vet av egen erfarenhet att många bara bryter vattnet till sina sommarbostäder, tömmer huset så gått det går, men pem slangen är det vatten i som fryser. Du kan montera ett t-rör på slangen mot stugan med ventil för avtappning på den varma sidan vid anslutningspunkten i t.ex boningshuset, garage etc. för pem slangen, blir enklare att tömma, bara släppa in luft från stugan så rinner vattnet tillbaka mot avtappningen, om stugan ligger högre vill säga.

mvh
 
Gäller det även Pexrör eller är dom klenare?
 
Jag har lagat och bytt pexrör som frusit, dom har en tendens till att spricka, medans PEM bara vidgar sig, men att låta vatten frysa i rören är ingen fackmannamässig lösning, antingen ska det tömmas eller skyddas så att det int ekan frysa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.