Endast pannor med 85-95% verkningsgrad och runt 200l vedutrymme.
Jag har själv kikat en del på Effecta 60 Lambda, men jag hittar inte så många användarrecensioner om den.

Synd att Calmarpannan V65 har lite för litet vedutrymme för mig dock.
Anledningen till att jag vill ha runt 200l är att jag bara har möjlighet att elda ett ilägg i stöten, jag har alltså inte möjlighet att vänta ett tag och slänga in ett par pinnar till när det får plats i pannan.

Ös på med tips, gärna från egna erfarenheter!
Jag är väl medveten om hur ackumulatorns storlek samverkar med energiinnehållet i vedinlägget och utifrån mina rådande förutsättningar skulle ~200l vedutrymme passa perfekt.
Så gärna tips på pannor, jag vill ej ha någon utredning i hurvida mitt behov av 200 liters vedutrymme är korrekt eller inte. :)
 
Beror på budget. Jag skulle satsat på en österrikare om budgeten tillåter och en av Magas större vid lägre budget. Sen finns det fler fina pannor men få som har den vedvolym du önskar.
 
Drömmen vore en ETA eller Fröling, men då den ska stå i en mindre hyresfastighet så finns inte en sådan inom budget tyvärr. En effecta 60 Lambda får jag för strax över 50k och det är typ smärtgränsen.
Effekten på pannan är av mindre betydelse, men över 50kw vore att föredra.

Är den så mycket bättre än calmarpannan verkligen? Jag har läst att det verkliga vedutrymmet i calmarpannan är större än angivet och närmare 180 liter och att Effectapannan har ett mindre än de ~190 liter som angivits. Stämmer detta?
 
calmar pannan verkar ju ha en del problem med övertändning. Jag skulle ha kollat på någon annan
 
baxis solo innova 50kw har 185L på pappret.. kostar 50tusen ink moms. kanske vore nått?
 
Har mätt vedutrymmet i min Calmar v65 och får det till ca 154 l, beräknat utifrån ett djup på 55 cm. Dvs. obetydligt större än angivna 150 l. Även om jag nu är nöjd med pannan efter de modifieringar jag gjort, hade det nog varit enklare att från början köpa en panna med mer genomtänkt primärlufttillförsel (och gärna större vedvolym).
 
Jag har en Gasell 70 och kan rekommendera den.
// Torbjörn
 
Atmos 50 GSX, 210 liters magasin.
Kolla på Kotly.com.....tror priset ligger på strax över 30tkr sedan frakt till dörren på ca 3-4tkr.
 
Nei ikke atmoz 50 gsx. Joda stort vedvolum men min overtender hvis jeg fyller i mer enn opp til underkanten av luka. Kan fylle max 2/3. Til gjenngjeld fungerer den veldig bra når den ikke er fylt.
 
Tack för alla era inlägg.
Jag tycker att Effecta 60 Lambda verkar rätt fin och jag har inte sett alltför många negativa kommentarer om denna, så jag kanske begär in lite priser på den?
Jag hade tänkt elda mot 3x1300l Strömsnäspannantankar och ladda med en 21-100 samt 2x300l expansionskärl.
Jag har ännu inte bestämt mig för vilken shunt jag ska ta, men det ska vara en billig automatisk shunt med tempgivare som jag gärna kan ställa in nattsänkning på. Vet ni av någon, så tipsa gärna!

Jag är sjukt sugen på att göra installationen själv och jag tror innerst inne att jag skulle klara det, speciellt iom att inget varmvatten skall blandas in utan det är strikt uppvärmning och inget annat. Men jag är nog lite för feg. :D
 
Effecta är inte ett dåligt val har en 35 själv och den har tjänat bra nu i några år. Installationen gör du med fördel själv finns många trådar här kring det, sparar en god slant och du känner dig nöjd efteråt. :)
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vad gillar du med din 35a, och är det något du känner att du saknar med den idag?
Skulle du köpa samma panna idag om du skulle handla, eller skulle du välja någon annan med den vetskap du har nu?
 
Sportkeps skrev:
Vad gillar du med din 35a, och är det något du känner att du saknar med den idag?
Skulle du köpa samma panna idag om du skulle handla, eller skulle du välja någon annan med den vetskap du har nu?
Det är en rak, enkel konstruktion med vettig produktionskvalite, åtminstone på mitt exemplar. Det enda jag justerat är luckornas lås och spjällen som styrs av stegmotorer och de ger klent moment så är inte passningen bra orkar de inte med. Lambdastyrningen är i mina ögon en bra sak men det är enkelt att ordna på många pannor om man vill det. Den låg vettigt i pris/prestanda och jag skulle kunna tänka mig en sån även idag. Men det finns ju många pannor som verkar vettiga utan att skena i pris, särskilt om man vill skruva och modda lite till att börja med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.