Ambroggio, Biltema, Landroid och kina-klipparna har regnsensor medan Bosch, Honda och Husqvarna saknar med motiveringen att det inte behövs då de "tål vatten"...

Av detta kan man dra vilka slutsatser man vill beroende på vad man själv tror:

Är regnsensor en nyttig funktion med nyttovärde som gör praktisk skillnad eller är det bara en försäljningsgimmick?

Och varför finns regnsensorn där på de maskiner som har den, är det för att skydda gräset eller klipparen? Och varför saknas den i så fall på de dyrare "märkesmaskinerna", för att den inte behövs eller för att de har snålat in på den av kostnadsskäl?
 
  • Älska
leifberggren
  • Laddar…
Mycket intressant tråd. Följer de flesta trådarna kring robotgräsklippare :)

Tittar man på vanlig traditionella bensinklippare så undvek man klippa gräset just för att det blev massa kladd under klipparen och oftast också klippta tussar som låg kvar. Sen var det ju inte det roligaste att gå med regnjacka ute o klippa gräset, hände dock man var tvungen när det regnade vecka efter vecka på sommaren.

Ur grässynpunkt så kan jag omöjligt tänka mig att gräset tar skada. Fastnar det blött gräs på robotens knivar så slår ju knivarna av gräset istället för att klippa det.

Ja, jag vet inte hur det fungerar utan spånar mest utifrån erfarenhet. Kan inte minnas att jag läst någon tråd härinne där det funnits problem med klippresultatet vid regn.
 
Med stiga som referens kan jag säga att den tål vatten minst lika bra (om inte bättre) än modeller utan regnsensor så det har inte så mkt med det att göra.
Anledningen till att de är utrustade med regnsensor är att somliga dels inte gillar att det blir mer spår i gräsmattan när det är blött och fuktigt ute, men framförallt att maskinen samlar på sig mycket mer gräs och övrigt skräp när det är fuktigt ute. Både kniv, knivskydd och hjul sätter igen fortare när det är fuktigt.
Har man sedan en kuperad tomt är det större risk att maskinen slirar när det är fuktigt ute och riskerar på så vis att göra fula märken i gräsmattan.

Fotnot: Min maskin har regnsensor men den var avaktiverad hela förra säsongen
 
Jag har en landroid och märker att är den ute när det är blött får man djupa spår och skador där slingan böjer sig eller där det är hörn
 
Jag har ställt in min Robomow så den fixar lite regn när den är ute, jag körde min 4timmar i sträck varje dag med början 12.00. Regnade det vid start så hade jag ställt in med fördröjd start så den startar 2tim efter regnet slutat, mycket praktiskt, hur det funkar på andra fabrikat än Robomow vet jag dock ej. Men jag värdesätter regnsensor, klippresultatet blir bättre och det fastnar inte lika mycket gräs på klippare och knivar.
 
tompathepilot skrev:
Jag har ställt in min Robomow så den fixar lite regn när den är ute, jag körde min 4timmar i sträck varje dag med början 12.00. Regnade det vid start så hade jag ställt in med fördröjd start så den startar 2tim efter regnet slutat, mycket praktiskt, hur det funkar på andra fabrikat än Robomow vet jag dock ej. Men jag värdesätter regnsensor, klippresultatet blir bättre och det fastnar inte lika mycket gräs på klippare och knivar.
Landroid fungerar på samma sätt, man kan ställa in mellan 1-180 minuter efter regnet upphört. LD tål dock också regn mycket bra men resultatet blir bättre i och klipparen håller sig renare. Upp till var och en att välja mao vilket man inte kan utan sensor.
 
Hjulmönstren tenderar att sätta igen när det blött och lerigt (jupp, lerigt, gräset är inte direkt tjockt under vissa träd/buskar). Lägg sedan till kuperad terräng och blött gräs och klipparen kan börja slira i slänterna. Bättre då att den pallrar sig hem om det regnar, även om det innebar många stopp förra sommaren.

Har man en platt och tät matta så kan man nog köra på oavsett väder.
 
I mitt tycke om maskinen har regnsensor så ska mjukvaran vara så smart så den kompenserar för den klipptid den missat då den fått vänta under den klipptiden som är satt.
 
Bezt skrev:
I mitt tycke om maskinen har regnsensor så ska mjukvaran vara så smart så den kompenserar för den klipptid den missat då den fått vänta under den klipptiden som är satt.
Kan man ju tycka men å andra sidan kanske man inte vill ha den ute och klippa för sent på kvällen, vilket det ju kan bli om den lägger till ett par timmar.
 
  • Gilla
patrik19836
  • Laddar…
En annan aspekt också är ju att det är blött i gräsmattan ett par timmar efter att det slutat att regna också. Så regnar det "konstant" 1h så tar det ytterligar 3-4h innan gräset är torrt (förutsatt att solen skiner under den tiden).
 
MBygga skrev:
Kan man ju tycka men å andra sidan kanske man inte vill ha den ute och klippa för sent på kvällen, vilket det ju kan bli om den lägger till ett par timmar.
Om man lägger in hur många timmar per dag den ska klippa, t.ex. 8 timmar men den får klippa mellan 8-21 så får den 13 timmar på sig att klippa de 8 timmarna, då begränsar man så den inte klipper för sent på kvällen.
 
Bezt skrev:
Om man lägger in hur många timmar per dag den ska klippa, t.ex. 8 timmar men den får klippa mellan 8-21 så får den 13 timmar på sig att klippa de 8 timmarna, då begränsar man så den inte klipper för sent på kvällen.
Det fungerar säkert på vissa klippare, dock inte på Landroid. På den kan man bara ställa in mellan vilka tider den skall klippa, inte hur många timmar under en viss tid den skall klippa.
 
Vet faktiskt inte om det fungerar på någon klippare idag men som jag skrev så tycker jag att en robot borde kunna utnyttja regnsensorn smartare än att bara gå och gömma sig vid regn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.