Härligt att se ett fräscht klassiskt kök istället för alla hypermoderna skapelser som de flesta tycks sätta in.
 
Jättefint! Lite avundsjuk på storleken på köket, det som vi håller på fixa till är nog bara halva ditt kök. Men tar desto längre tid, fast det är inte mycket kvar nu...
På något sätt tycker jag att även dina före-bilder är rätt så häftiga, fast kanske inget man vill bo i en längre tid :)

Vad har ni för isolering i golvet, och hur mycket? Har ni inga problem med fukt på marken under?
 
Ja det har aldrig varit aktuellt med ett "obduktionskök" för oss :D inte heller ett vitt "lantligt" kök för när vi tittar tillbaka på färgerna som varit i huset så är det verkligen färg och starka kulörer som funnits! Grunden är snustorr trots lite ogynnsam vattenavrinning. Att vi fick byta en syll berodde enbart på att det hade lags på jord för en markhöjning mot den sidan av huset. Köksgolvet låg faktiskt under marknivå. Vi gjorde om bjälklaget i 2/3 delar av bottenvåningen varav hälften var i köket, där minskade vi till 170mm på reglarna pga alla grundstenar. I badrum och farstu är det 195. Vi känner ingen särskild skillnad på golven när det gäller värme /kyla. Vi har isolerat med lösull, Thermoträ. Lite skillnad är det i husets västra del där det är ca 12 cm sågspån, men där var bjälklaget i bättre skick. Visst är det läckert med stort kök men det suger mer kraft och pengar att renovera.
Vi använde det gröna köket i 1,5 år så vi kände att vi var färdiga med det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anders_Roslagen och 1 till
  • Laddar…
Hur länge har ni hållit på med köket?
 
Vet inte om jag törs svara på det......det har varit en stickstrumpa i 4 år. Vi har bott i ett annat hus på gården som vi gjorde iordning först för att öva på lite byggmoment. Vi har haft andra mer brådskande byggerier igång samtidigt. Det är en del byggnader på en gård. :) Fördelen är väl att man har hunnit sortera bort en del tokiga och framförallt onödiga idéer.
 
Oavsett hur lång tid det tog så blev det väldigt fint! Tycker ni kan vara supernöjda med erat kök.
 
Mikael_L
gafsan skrev:
Tack! :) Ja det är väl tur att man är såväl envis som lite knäpp att lägga så sjukt många arbetstimmar på ett kök.Men nu är det gjort! Ska bara göra klart skafferiet......
Ja verkligen. Ett rent sjukt beteende.
Jag är glad att vi bor i nybyggt hus, så jag inte kan känna "dragning till" eller "som ett måste" eller "omgivningens tryck" att hålla på sådär ... :D

Men jag är faktiskt jätteglad över alla de människor som orkar bevara sina gamla vackra hus.
Jag har en "släkting" på nära håll som är likadan. Lika mycket som han tycker jag är dum som byggde nytt och själlöst (när det finns så många gamla vackra hus att köpa och ta hand om) tycker jag att han är knäpp som ödslar så mycket tid och pengar på nåt som man "bara ska bo i". :cool:


Gratulerar till det nya jättefina köket ! :)


gafsan skrev:
Ja det har aldrig varit aktuellt med ett "obduktionskök" för oss :D
(y) :D (y)
 
Tackar. :) Ja det här är beroendeframkallande, jag är redan igång med de två sista rummen i stora huset och jagar maken med skiftnyckeln på helgerna :cool:, det är han som plockar ihop värmesystemet. Jag får väl erkänna att de första husplanerna var en betong och tegelskapelse i en tallbacke och det kan jag fortfarande tänka mig. Men det här är definitivt vi så här stannar vi. :)
 
  • Gilla
karin_h
  • Laddar…
Ja, det tar tid att renovera. Alla kvällar jag stod och målade luckor och lådfronter mm i källaren innan det blev ett kök. Men vilket härligt kök ni har fått! VIlken lön för mödan. Och som någon annan skrev så är även jag avundsjuk på storleken. Otroligt inbjudande. Vad är det för färg på själva skåpen? Tycker nästan de liknar våra vetegrå.
 
Fantastiskt fint och inspirerande!

Jag håller på med renovering av ett hus på Öland med äldsta säkra datering 1896. Just nu är det vardagsrummet som får min uppmärksamhet. Har burit ut 400 hinkar med sten så här långt.. det var fyllt hela vägen upp till spånskivegolvet (!) som någon la in vid senaste renovering.. isoleringen låg direkt på "marken" med plast på båda sidor..

Skulle du kunna lägga upp några bilder och kommentarer kring hur du löste ditt "pill" med bjälklag och grundstenar? I mitt fall sticker det in stenar överallt och jag behöver tips och inspiration på hur lösa stabilt golv hela vägen in till väggen samt i möjligaste mån lite isolering även där..
 
Jag återkommer på måndag med några bilder :) Köksskåpen är målade med 20% jordgrön från Gysinge, Tallrikskåpet är faktiskt laserat med två strykningar av samma nyans. ville få lite skillnad i karaktären.
 
Redigerat:
  • Gilla
costelada
  • Laddar…
Var har ni hittat det vackra golvet? Är det behandlat på något sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.