Fyllde på min acetlyenflaska hos mitt lokala AGA ombud men tydligen så behövdes min gamla flaska bytas in mot en ny "Fixcap".

Jag har haft min gamla flaska i hur många år som helst men nu passar inte den gamla reduceringsventilen till den nya flaskan.

Är det någon som vet om jag kan sätta på en adapter eller var jag kan få tag i en ny klocka som passar?

Skulle den här Draper 35008:an från Amazon fungera?

http://www.amazon.co.uk/Draper-35008-Bar-Acetylene-Regulator/dp/B004OVW5XQ

Lite bilder:

2013-03-09%2020.23.38.jpg

2013-03-09%2020.24.03.jpg

2013-03-09%2020.24.17.jpg

2013-03-09%2020.24.25.jpg
 
Den passr säkert. Jag köpte en ny regulator på Swedol för ca 500:- så jag tror att det blir dyrare att ta den från UK.
 
Nej det finns ingen adapter tyvärr.

Så det är bara att köpa en ny klocka hos tex Swedol, Tools eller välsorterad järnhandlare.
 
Tack för svaren och hjälpen!

Det blev en reduceringsventil på Swedol, nu borde jag klara mig ett tag till nästa adapterbyte!

2013-03-16%2013.49.55.jpg
 
Du kanske skulle passa på att byta den där ruttna slangen också!
 
Äsch... ;)
 
Och flytta över bakslagsskyddet från din gamla regulator den runda prylen närmast slangen det är inte så skoj med en acetylen flaska med intern brasa/sönderfall.
 
  • Gilla
spekerök
  • Laddar…
Är den stora runda grejen bakslagsskyddet? Man lär sig något nytt varje dag, tack! Köpte flaskan (med den gamla reduceringsventlien) på auktion och har aldrig fått lära mig ordentligt vad man ska tänka på. Bara tutat och kört, mest till lödning och glödga knivämnen.

Finns det någon smart översiktsbeskrivning vad man ska tänka på och liknande kanske? Tryck och sånt man kan lära sig? Eller måste jag utbilda mig till svetsare? :)
 
Precis den stora runda den borde passa direkt på din nya regulator . Om den skulle lösa ut efter ett bakslag och det slutar komma acetylen så återställer du den genom att lossa slangkopplingen och trycka in en metallpinne ca 3mm dia i bakslagsskyddet tills du känner att det klickar till. Och när du ändå håller på så ta till dig Mattiasp´s råd om slangen det brukar finnas datum stämplat på slangarna och är dom äldre än 10år byt för om det blir ett bakslag så kan slangen brista och börja brinna. Lite annat martnyttigt http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=5664&start=all&postdays=0&postorder=asc
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.