Funderar på om det är en för liten pump installerad i huset vi köpt.
Nibe 1125 6 kw på 140m2 med det berömda byggåret 1909, stenhus med dålig isolering, 1,5 plan med källare under halva huset och krypgrund resten. Elpatron tuffar å går redan vid 5-6 minusgrader så den har jag slagit av varpå följden verkar bli 16-17 grader inomhus när vredet på pumpen står i neutralt läge (0)! VB-Fram har än sålänge aldrig orkat upp i det önskade värdet som står inom parentesen så kompressorn går dygnet runt i stort sett, VB-r skiljer endast 3-4 grader från VB-Fram så där är kanske nåt inte som det ska? Hur ändrar man på dessa värden? Har gjort rent smutsfiltret på köldbäraren sitter en liknande koppling/mutter på radiator returen, finns ett smutsfilter där med? Verkar vara lite dåligt med kranar på returen om man skulle vilja göra rent det ev. filtret där. Har även en extern cirkulationspump utanför VP om det skulle påverka något vet jag ej? När varmvatten ska tillverkas går värdet upp på VB-Fram till ca 52-53 grader utan tillsatsel men när det är klart så går temperaturen ner till mellan 36-42 grader, normalt?

Var här en installatör från nibe och satte in en VPA 200/70 i veckan och efter det har pumpen börjat väsnats ganska mkt! Känner på rören och är en liten liten vibration i returen samt köldbäraren samtidigt som jag tycker kompressorn låter mer än förut, men kanske hör ihop dessa faktorer?
 
Om vi börjar med vad du kan kontrollera är:
Är din anläggning injusterat med helt öppna termostater, om inte börja med det så du får rätt kurva.
Diff mellan VB är 3-4 grader, kontrollera om du kan sänka cirkulationspumpen/arna så att att de snurrar långsammare men kontrollera då också att vattnet orkar runt i alla element.
Visst kan pumpen vara liten, men det finns lite olika filosofier. Men många anläggningar är dimensionerade att klara 92-95% av vämebehovet. Även om den börjar stötta med elpatron vid minus 5-6 grader så går den endast in med korta intervaller vid dessa temperaturer.
Vår pump är dimensionerad till 92% och börja "smådutta" vid minus 6-7. Brukar här i Småland ge oss ca 50-100 timmar/år tillskottsel, dvs 600 kwh/år för elpatron. Förstår inte riktigt att det finns en nästan "skräck" för att elpatronerna går är pumpen dimensioneras för 92% täckning är det ju nornalt. Slå på patronerna och kontrollera hur många timmar de används under vinterhalvåret, man ska ju inte frysa pga att man vill spara en tusenlapp.

Glömde följande;
Kan du få några graders högre diff på VB, så brukar du få motsvarande antal grader högre temp på VB-fram när pumpen går och du klarar ytterligare några minusgrader utan tillskottsel.
 
Redigerat:
Enligt dagens dimensioneringar är nog vp i minsta laget men för några år sen brukade man montera mindre vp men troligtvis blir tillskott inte så högt ändå och vp mår bra av att slippa starta och stoppa så mycket. Kom ihåg att får man 900 kwh elspets så hade kompressorn om den varit större tagit ca 300 kwh så det det skiljer endast 600 kwh. Prova att sänka hastigheten på cp så du hamnar runt 7 grader i delta på varma sidan hur ser det ut på kalla sidan ?
 
Hittade ett element bakom diskbänken ja totalt missat förut, det var helt strypt så öppnade det helt nu får vi se vad som händer! Elpatron gick 6 timmar av 8 när det var -8 grader, känns ju lite väl mkt va? Ska som sagt se vad som händer nu när alla element är öppna sen får jag testa med cp, ska alla pupar skruvas ned då eller? De i VP står på läge 3 och den externa på läge 4 av 4, alltså max. Har fått för mig den externa ska stå högre än den interna, stämmer?
 
Varför har du dubbla cp har du bypass mellan framledning och retur ? om så är fallet ska den externa ha högre flöde eller stäng bypassen och stäng av den externa cp så länge du inte kör med termostater behövs inte bypass.
 
Varför det sitter dubbla har jag inget bra svar på, hittar ingen bypass iaf. Skulle jag kunna slå av den externa då alltså? Kanske är så att det inte orkar med utan den externa?
 
Du ska prova med att sänka, dvs minska hastigheten, i princip så lågt att det orkar att cirkulera i systemet och värma alla element.
Känslan är att de snurrar lite för fort och därför hinner inte värmesystem sänka temperaturen tillräckligt och du får en för låg diff mellan utgående och inkommande på värmepumpen. Och som det skrivits tidigare är det bra om du kan komma upp i 6-7 graders skillnad.
Samma sak gäller även pumpen till köldbäraren, som mår bra av 2-3 grader skillnad.
Men börja med att sänka ett steg för att se vad som händer med dina temperaturer.
 
Hur diffen ligger har inget med radiatorsystemet att göra det är enbart flödet och effekten vp lämnar som gör deltat. Om du ska prova att slå av den externa så kan det vara så att den interna endast går när kompressorn går men det går att ändra till kontinuerlig drift det är ju rätt onödigt att köra med dubbla cp om det inte behövs och har du ingen bypass är jag rätt säker på att den är onödig och bypass användes mest till ivt tror jag i alla fall.
 
smurfen72 skrev:
Hur diffen ligger har inget med radiatorsystemet att göra det är enbart flödet och effekten vp lämnar som gör deltat. Om du ska prova att slå av den externa så kan det vara så att den interna endast går när kompressorn går men det går att ändra till kontinuerlig drift det är ju rätt onödigt att köra med dubbla cp om det inte behövs och har du ingen bypass är jag rätt säker på att den är onödig och bypass användes mest till ivt tror jag i alla fall.
Visst påverkar radiatorsystem och hastighet på cirkulationpump vilken tempdiff du får.
Sänker jag hastigheten får vi 6 grader, men 2 element blir nästan kalla. Ökar jag hastigheten blir elementen varma men tempdiffen endast 4-5 grader. Eller missförstår jag dig?
 
Radiator systemet har ingen inverkan på diffen endast hastigheten på cp eller egentligen flödet samt effekten på vp. Tänk att du har ett oändligt långt rör där vp sitter på mitten med rätt flöde i det röret så får man en diff på 7 grader utan radsystem. Däremot kan man ibland behöva kompromissa med tempdiffen just pga att radsystemet behöver ett ofta lägre flöde än vad vp vill ha ofta beroende på hög effekt täckning på vp. En större vp vill ha större flöde för att hålla 7 graders diff men i det här fallet ligger ju diffen lågt dvs flödet genom vp är för högt. Om man som i ditt fall har 2 st element som blir kalla bör man justera radiator kopplen endera genom att öka flödet genom de kalla radiatorerna eller genom att strypa flödet på den eller de radiatorer som har för högt flöde vilket man märker om man känner på radiatorn och den är nästan lika varm uppe som nere.
 
smurfen72 skrev:
Radiator systemet har ingen inverkan på diffen endast hastigheten på cp eller egentligen flödet samt effekten på vp. Tänk att du har ett oändligt långt rör där vp sitter på mitten med rätt flöde i det röret så får man en diff på 7 grader utan radsystem. Däremot kan man ibland behöva kompromissa med tempdiffen just pga att radsystemet behöver ett ofta lägre flöde än vad vp vill ha ofta beroende på hög effekt täckning på vp. En större vp vill ha större flöde för att hålla 7 graders diff men i det här fallet ligger ju diffen lågt dvs flödet genom vp är för högt. Om man som i ditt fall har 2 st element som blir kalla bör man justera radiator kopplen endera genom att öka flödet genom de kalla radiatorerna eller genom att strypa flödet på den eller de radiatorer som har för högt flöde vilket man märker om man känner på radiatorn och den är nästan lika varm uppe som nere.
Jo, men i ett tvårörsystem från -60 har du inget att justera på och då påverkar radiatorsystemet tempdiffen. I praktiken gör det så hos oss och misstänker även i en hel del äldre system. ;)
Så det finns ju många olika förutsättningar där teori och praktik inte alltid stämmer.
Ts hade väl också en äldre anläggning.
 
Endast flödet samt effekten på vp påverkar tempdiffen. Hur vet du att radsystemet påverkar om du inte kan justera radsystemet ? Givarna sitter 1 st före vp samt 1 st efter vp med högre flöde sjunker tempdiffen oavsett radsystem. Har du inget att justera bör man ordna det för optimal drift med vp bör inte vattnet gå rakt genom radiatorn med för högt flöde det bör skilja ca 5 grader när det är kallt ute mellan in ut radiator.
 
Vårt system fungerar så här.
Kör jag cp på 2:an så blir alla element varma och jag får ca 4 grader diff mellan inkommande och utgående.
Sänker jag cp till 1:an så blir inte två av elementen längst bort inte varma och jag får ca 6 grader i diff mellan inkommande och utgående.
 
Kan man inte byta alla termostater till manuella så du själv kan ställa in flödet i dom?
givet vis mer strypt närmst VP o helt öppet på de två som blir kalla på 1an?
 
Fast strypning gör man helst på returen. Och i gamla system där vissa delar renoverats förekommer även olika rördimensioner från större järnrör till moderna koppar så det blir en del kompromisser, i vårt fall cp med högre hastighet men då med mindre tempdiff.
Men dialogen hade mera som syfte att hjälpa ts få ut mera från sin VP.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.