Hej,

Jag har fått bekräftat det jag misstänkt en tid, nämligen att grannfastigheten är påkopplad på min servisledning. Inget servitut existerar. Det är en uppgörelse mellan ägaren till grannfastigheten och den förre ägaren till min fastighet. Anledningen är att det var för få intresserade av fjärrvärme på gatan. Jag har en hörntomt och blir försörjd via en huvudledning. Grannen har väl tyckt att detta varit en förnämlig lösning och som antagligen varit förhållande billig.

Vad har fjärrvärmeleverntören, ledningsägaren, för skyldigheter i en sådan här situation?
Vad kan jag göra?
Jag är inte intresserad av att belasta min fastighet med servitut. Jag har avsikter med min tomt som inbegriper grävning, vilket inskänks av denna konstruktion.
Vem bär ansvar vid läckage och dylikt?
Vidare så kan man ju undra hur det skulle se ut om jag vill ändra uppvärmningssätt, eventuellt i samband med förändring av tomt/byggnad.

/M
 
Det här kanske kan betecknas som ett dolt fel, om säljaren inte upplyst dig om det.
 
Det ska sägas, att någon information om förhållandet av fjärrvärmeleverans inte nämnts överhuvudtaget, även om det avtalet skulle varit ogiltigt i och med överlåtelsen av fastigheten. Jag har inte vetat, och har heller inte kunnat anta att detta förhållande fanns innan köp. Inget är registrerat i tomtbok hos kommunen eller i fastighetsregistret hos lantmäteriet.
/M
 
Njaa. Om vi antar att de hade ett avtal så blir inte det ogiltigt bara pga. ägarbytet. Men du som köpare är inte bunden av avtalet såvida du inte blev informerad om det före köpet. Grannen har möjlighet att kräva skadestånd från din säljare för att säljaren inte "förde avtalet vidare".

Nu tror jag att det finns en del villkor (som jag inte har koll på)som skall vara uppfyllda för att ovanstående skall gälla.

Jag gissar att fjärrvärmeleverantören lätt får ett servitut för ledningen.
 
Inte tror jag väl att fjärrvärmeföretaget lätt får servitut. De äger ingen av fastigheterna. Då talas det väl snarare om ledningsrätt, men det rör snarare huvudledning. I mitt fall hade man enkelt kunna dragit rören utanför min tomt. FV-bolaget ville dock inte dra ledning upp i gatan.

Vad det gäller eventuellt avtal, så följer det person och inte fastigheten. När det gäller skadestånd, så är det ju jag bör ha det. Ledningen belastar ju min fastighet.
N
 
Fjärrvärmeinstallation brukar ha fast pris så något ekonomiskt intresse från din granne att ha det på det där viset tror jag inte fanns. I dagsläget har du ju inget problem med nuvarande ledningsdragning eller? Ta upp det med fjärrvärmeverket den dan du planerar att gräva så får dom väl komma och dra om ledningen till grannen?

Om du byter uppvärmningssätt så ska det inte påverka grannen, man fimpar bara ledningarna nära ditt hus. Normalt är ju fjärrvärmen pralellkopplad, inte seriekopplad.
 
mangea skrev:
Inte tror jag väl att fjärrvärmeföretaget lätt får servitut. De äger ingen av fastigheterna. Då talas det väl snarare om ledningsrätt, men det rör snarare huvudledning. I mitt fall hade man enkelt kunna dragit rören utanför min tomt. FV-bolaget ville dock inte dra ledning upp i gatan.

Vad det gäller eventuellt avtal, så följer det person och inte fastigheten. När det gäller skadestånd, så är det ju jag bör ha det. Ledningen belastar ju min fastighet.
N
Jo om det finns ett avtal som kan uppfattas som ett avtalsservitut så följer det fastigheten (har dock för mig att det inte gäller nyare avtal, de måste skrivas in för att gälla, men är osäker).

Avtalet gäller dock bara gentemot en fastighetsägare som blivit informerad om servitutet vid köpet. Om en säljare inte "för avtalet vidare" så har han gjort sig skyldig till avtalsbrott mot den tjänande fastigheten.
 
mangea skrev:
Inte tror jag väl att fjärrvärmeföretaget lätt får servitut. De äger ingen av fastigheterna.
Någonstans har den en fastighet där fjärrvärmeverket står, de kan få servitut med den fastigheten som bas. Jag har till exempel ett servitut för en fastighet i en kommun 15 mil bort att ha en transformator på min mark. ;)

Sen om man anvädner ledningsrätt eller servitut kan väl kvitta, effekten blir väl ungefär densamma.

Jag har svårt att se att du blir av med ledningen, och ev. ersättning är det nog förre ägaren av din tomt som glömde informera dig om, som får stå för.
 
Som -MH- skriver är det förre ägaren som gjort fel som inte informerat om förhållandet och ska stå för eventuell ersättning.

Sedan finns det med mycket stor sannolikhet en ledningsrätt uttagen av fjärrvärmebolaget och då finns det inget man kan göra åt själva ledningen. Ring och hör med dem och/eller Lantmäteriet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.