Jag har tyvärr ingen stor verkstad, de lilla jag hade råkade jag bygga om till barnrum. Nu återstår en garderob. Men jag misströstar inte och försöker finna lösningar på att få in så mycket verktyg som möjligt, och samtidigt få tag i just det man behöver så smidigt som möjligt.

Har diverse lösa batterimaskiner som behöver lådor, där deras respektive tillbehör kan förvaras kompakt och lättåtkomligt, och diverse handverktyg. Bifogar bilder.

Har funderat på att skaffa ett par systainrar. Problemet med dem är många:
Fel mått, garderober är vanligen 55 centimeter djupa, invändigt mått på standardgarderob 58 (ikea 48?) och mitt fall 88 centimeter. Systainrar är cirka 30x40 cm, så hur man än vrider dessa blir det mycket dödutrymme. Sen är de dyra och svåra att dra ut från sidan.

Gillar att kunna ta ut en låda, utan behöva lyfta på en annan, så stående lådor, eller lådor med rätt höjd är bra. Små systainrar bör staplas, och är ytterligare än nackdel med dessa.

Tips på bra förvaring önskas helt enkelt, antigen köpt eller hemmasnickrat, gärna till rimlig kostnad. Tycker det är praktiskt att ha olika färg och form på lådor, det är lättare att lätt att minnas och hitta just det man söker.

2013mar21_0464_S.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Garderoben jag försöker klämma in allt i. Cirka 55 djup, 88 cm bred.
2013mar21_0463_S.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sticksåg i originalkartong! Opraktiskt. Smart lösning för att ha de blad man använder mest tillgängligt önskas (3–6 st). Typ som en bitshållare.
2013mar21_0462_S.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hyveln har växt ur originalkartongen.
2013mar21_0459_S.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Testar systainer. Kanske funkar, men som sagt inte utrymmesoptimalt i garderob.

2013mar21_0461_S.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Exempel på en lösning jag är nöjd med. Borra och skruva-lådan. Alla borr och bits lättillgängliga i modifierad originallåda. Placeras stående och är då godkänd som utrymmesoptimal, även om den kunde ha tagit mer plats på djupet.
 
  • 2013mar21_0460_S.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Byt ut hyllplanen mot utdragbara backar eller lådor så kan du fylla dem och ändå lätt plocka ut det som finns längst bak. Du tappar lite i bredd men det kompenseras av att du kan fylla i djupled och lätt plocka ut det du behöver.
 
Menar du sedan verktyg löst i fasta lådor, eller att man kan plocka med sig lådorna till dit man behöver verktygen?

Det kanske går att ha en grund låda med diverse tänger, hammare, mätverktyg, skruvmejslar och dylikt typ som en verktygsvagn. Som man plockar med sig ifrån när man behöver.
 
Nähä, detta duger inte!

Dax för förhandling, börja misströsta och samtidigt inventera bostadens lagringsutrymmen

En mans genetiska rättighet är ett stort förvaringsutrymme för verktyg. Bilda dig en uppfattning exakt vad du behöver +50% och jämför detta med vad resten av familjen redan har.

Har man ont om plats är inte alltid systainers det mest optimala. Bättre med en korg att plocka ner verktygen i o sedan lulla iväg till arbetsplatsen.
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Henrik Enkel skrev:
Menar du sedan verktyg löst i fasta lådor, eller att man kan plocka med sig lådorna till dit man behöver verktygen?

Det kanske går att ha en grund låda med diverse tänger, hammare, mätverktyg, skruvmejslar och dylikt typ som en verktygsvagn. Som man plockar med sig ifrån när man behöver.
Det är lite svårt att svara på. Du ta fram allt och fundera på hur du ska förvara ska dem.
Lösa lådor blir ju flexibla och kan enkelt tas ut. De verktyg du använder mest kanske ska vara lättillgängliga och andra verktyg kan man klumpa samman i lådor. Du har mängder med olika alternativ.
 
Ikea har en serie som heter samla som jag samlar en del verktyg i. De är ca 40 djupa med olika höjder.

En bra sak med dessa lådor är att man kan använda deras insatser (som sitter "hängandes" i lådan) för mindre föremål. Ett exempel som jag nyttjar är att ha borrmaskin i lådan och div borr, hålsågar etc i insatsen.

Andra positiva egenskaper (för mig) är att dom är genomskinliga, kan fås med lock som snäpps fast, och att de då kan staplas. ImageUploadedByByggahus.se1364031857.349080.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.