Har gjort en hel del på huset nu under dom 3,5 år vi bott här och har fått det som vi vill ha det, form färg och funktion harmonerar rätt bra med vår livsstil. Har ända sedan vi flyttat in velat ha en Kamin för myseldning, det var iaf första tanken. Att tända en brasa när man kommer hem från jobbet och kanske en på morgonen så det är varmt och gött till övriga familjen som ibland stiger upp senare, själv börjar jag alltid kl 7 mån-fre. Dock har jag börjat störa mig på vattenfalls årliga höjning av fjärrvärmen och 2017 väntar byte av första pannan och byts säkert ut till en effektivare som sväljer vad som helst och sänker deras kostnader men ändå lär dom höja mitt pris för att finansiera pannan. Och då svärfar äger skog och värmer med flis kanske ni anar vars jag vill komma. Behåller nog ändå fjärrvärmen men börjar fundera om det är en kamin jag vill ha eller en 2 tons gravsten istället? Borde får veden i stort sett gratis med en liten arbetsinsats i gentjänst vilket säkert är uppskattat då svärfar börjar ha ont lite här och var i kroppen. I och med att det var oljeeldat för början och sedan fjärrvärme har jag installerat FTX i höstas så nu rör luften på sig i huset. Är det värt att sätta in en täljstensugn? Har platta på mark så borde inte vara mer jobb än att såga upp golvet och gjuta upp. Vars skulle vara lämpligast att placera den? och vad ska man ha för skorsten? Är helt novis vad gäller kamin och allt som har med eldning att göra.

Så här ser vårt hus ut idag. Huvudingången är dörren mellan kök och stora sovrummet.

Kamin.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Beror väl lite på hur ni tänkt er. Skall den enbart vara för att få värme, borde en placering i köket vara bäst.Blir lätt lite skräpigt runt en kamin. Annars är hörnet i vardagsrummet, mot sovrummet kanske en lämplig plats.Då syns kaminen både från vardagsrum o kök. Enkelt att dra skorstensrör genom innertak eller utmed fasaden.

Ta hem en massa broschyrer och titta på utbudet.Välj de modeller som tilltalar er och är ni osäkra, så går det att tejpa ihop en wellkartong med kaminens mått och springa runt med den, för att hitta en bra plats.
 
Har kommit fram till samma alternativa placeringar. Första tanken var vardagsrummet i hörnet. Rent praktiskt känns det som bästa placeringen men för värmen borde köket vara bästa då det blir i stort sett mitt i huset. Dock känns det som att det blir lite trångt med den till höger om frysen, lite nära inpå matplatsen och köket är oftast väl uppvärmt då min sambo gillar att laga mat och baka. Sen har jag säkringsskåpet bakom frysen och en hel drös med el där rökröret ska få som måste flyttas, inget omöjligt men besvärligt att flytta. Är ganska less att skotta spån, drog om all el när vi gjorde om köket och skottade nästan lika mycket när jag drog ventilation. Om den står i vardagsrummet borde inte ventilation dra med sig mycket av värmen då jag har frånluft i Bad, kök och tvättstugan. En värmeförflyttare till det större sovrummet och kaminen värmer alla rum utom det mindre sovrummet och kontoret, eller har jag fel?

Tack för tipset med wellkartong, ska provas när vi tittat närmare på modeller.
 
Börja med att sätta in kaminen och se sen hur värmen sprider sig. Får du problem med kallare rum, går det alltid att komplettera med värmeflyttare efteråt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.