Limstift:
Vi valde att anställa calida för jobbet. dels hörde vi oss för med grannarna som också bytt fönster och alla var nöjda med calida. Och sen kändes deras fönster gedigna och de erbjöd oss ett bättre pris efter att jag lyckats pruta ner det.

Arbetet sätts igång i mitten av april, så först då kan jag rapportera om någon skulle vara intresserad av hur det har gått.

Vi valde i slutändan 2glas kompsitfönster. Vi bor i ett lugnt område så 3glas kändes inte riktigt nödvändigt och så skiljde det bara superlite mellan uvärdet på 3glas respektive 2glas. Tror 2glas låg på 1,2 och 3glas 1.1... så ingen märkbar skillnad. Uvärdet baseras på hela konstruktionen ink fönster.

JTM är säkert bra dem med, men vibbarna vi fick av dem kändes inte lika bra som med calida. Calida var snabba med att boka möte med oss och var verkligen intresserade av att få jobba för oss, JTM gav inte riktigt samma intryck. Känns mer som JTM riktar in sig mot större kunder/företag och kanske inte riktigt är lika måna om sina mindre kunder.
Hoppas detta kan hjälpa dig i ditt val.
Ett tips är att besöka dem båda och kolla in deras fönster.. först då är det lättare att ta ställning till vilka du vill anställa :)
Lycka till
 
Tack för informationen. Får väl snart gråa hår över att fundera på kåken. Jag tycker det är så oerhört svårt att fatta ett beslut och att jämföra de olika tillverkarna. En del byter karmar och allt, en del bara fönster. En del inkluderar bortforsling av skräp och en del inte, en del inkluderar spaltventiler och en del tar extra för det. Och alla menar de att just deras fönster är bäst.
 
Limstift:
Ja det är en djungel det där, vi hade också svårt att bestämma oss.
Har du bestämt vilken typ av fönster du ska ha och hur många glas?
Isåfall har du ju kommit en bra bit på vägen, nu gäller det bara att kolla kvaliten hos de olika företagen och se vart du får bäst garanti och vart du kan pressa ner priset mest.
 
Hej!
Vill inte ställa till det för er ytterligare när det gäller 2- eller 3-glas, men ett sätt för tillvekaren att få ner U-värdet teoretiskt är att öka avståndet mellan glasen. Så frågan är om det är ett faktiskt uppmätt värde eller ett teoretiskt framräknat värde?

"Tror 2glas låg på 1,2 och 3glas 1.1... så ingen märkbar skillnad" Låter lite men det skilljer 9%
 
Kurtson skrev:
Bara nyfiken, varför komposit?
Känner mig själv otroligt skeptiskt till det då jag känner en osäkerhet för hur kompositen blir i vårt svenska klimat efter några år. trä klarar ju lätt en temperatur från -40 +80.
är mest nyfiken vad som gör att ni väljer som ni gör.
Håller med dig !

Vi hoppas kunna bygga nytt om 1 - 2 år och då är det utan tvekan trä bågar som gäller.
JAG avskyr dom andra alternativen.

Vi kommer bygga ett trä hus och det måste underhållas så då kvittar det om jag får måla fönstren också..

Underhållsfritt är ju bra men man kan inte både ha kakan och äta den...
Bor man i hus så krävs det underhåll..
 
Kurtson skrev:
Bara nyfiken, varför komposit?
Det är inte speciellt svårt att lista ut den dagen det ramlar in offerter på trä-alu och PVC. Gissa tre gånger.


Kurtson skrev:
Känner mig själv otroligt skeptiskt till det då jag känner en osäkerhet för hur kompositen blir i vårt svenska klimat efter några år. trä klarar ju lätt en temperatur från -40 +80.
Var går gränsen för svenskt klimat? Om det följer landsgränsen har du inget att oroa dig för. Det är betydligt kallare i Ryssland, och ungefär lika kallt i Baltikum och östra Europa.
Nåja, trä eller trä-alu är snyggare, och på ett falurött hus med vita knutar funkar det inte alls med PVC. På ett gammalt funkishus från 50-60 talet skulle det funka med PVC. På nyfunkis, absolut.
PVC fönster från en bra tillverkare är tekniskt sett överlägsna träfönster. Inom parentes, för att inte låta partisk, erkänner att av estetiska skäl har jag trä-alu.
 
  • Gilla
LG-THN och 1 till
  • Laddar…
Isolde, jag är bara rädd att kompositen, lik de flesta plaster, vittrar sönder om 20 år, vilket trä inte gör om man tar han om det, plast har svårt för uv-ljus och måste ju påverkas med tiden för det. såg att de hade 15 års formstabilitet på calidas kompositfönster. vad händer sedan?
Ett träkarm kan ju stå i flera hundra år om man tar hand om den, även om kanske inte alla nu gör det.
Jag hoppas ju att jag har fel och att alla fönster ser lika fina ut om 30 år
 
Sedan så fanns de ju inte i vridutförande, inte vad jag kunde se, det var ju trist. Sidohängdafönster i alla former går helt bort i min värld. Så opraktiskt.
 
fönsterbyte skrev:
Limstift:
Ja det är en djungel det där, vi hade också svårt att bestämma oss.
Har du bestämt vilken typ av fönster du ska ha och hur många glas?
Isåfall har du ju kommit en bra bit på vägen, nu gäller det bara att kolla kvaliten hos de olika företagen och se vart du får bäst garanti och vart du kan pressa ner priset mest.
Har bestämt mig för JTM nu. Dels gav de ett positivt intryck och var tillmötesgående, dels hade de ett av de bättre priserna och sist men inte minst är verandainglasningen de gjorde i mitten av 90-talet fortfarande i perfekt skick så jag har ingen anledning att betvivla kvaliteten på produkterna.

Sedan är det en veritabel djungel där ute så det har inte varit lätt att komma fram till ett beslut. En del har fallit bort pga fula fönster, andra pga priset eller dålig kontakt med säljare. Ett företag var visserligen billigare men ville borra upp ventiler i väggarna istället för att ha spaltventiler och det tilltalade inte mig.

Känns skönt att ha fattat ett beslut så att man kan lämna det bakom sig och ta nästa steg i renoveringsprocessen.
 
fönsterbyte skrev:
Jag har läst på lite på skillnaderna mellan 2 glas och 3 glas, och visst är det lite bättre Uvärde på 3 glas, dock är det lättare att de får frost och kondens på sig då de ibland kanske håller för tätt.
Tror 3 glas på J.T.M ligger på 0.92 och 2 glas från J.T.M ligger på 1.1 och C alida ligger på 1.2, är det verkligen så stor skillnad?
Man kan få bättre parametrar till bättre pris, om nu är du inte ute efter träfönster. PVC fönster med 3-glas kan man få U-värdet 0,8 med. 4 fasta och 6 öppningsbara fönster om 1,2mx1,2m (antar att du inte har större i 90kvm villa) skulle inte kosta mer än 30 tusen kronor. Hur är det med montering vet jag inte, men man kan hitta kampanjer med gratis montering t.o.m.
 
Och de senaste inläggen raderasdå det är ett regelbrott

§ 5.2 Dold reklam
Upprepade, systematiska rekommendationer av produkter eller tjänster från samma eller olika medlemmar kan komma att ses som reklam även om ingen tydlig koppling finns. Denna typ av inlägg kan raderas utan förvarning.

Det är inte heller tillåtet att tipsa om ett företag, en produkt eller tjänst förrän man har gjort 50 inlägg i forumet alternativt har varit medlem mer än ett år. Denna regel har vi för att undvika dold reklam.

morsan/moderator​
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.