Det ska man ju ha. Nu ska jag gjuta en platta på mark och kollar på olika alternativ. Det billigaste verkar vara rör med spärren som yttersta lager... Är det något man bör undvika vid ingjutning av slangen? Tillverkaren säger att den är till för ingjutning...
 
Krilleman
Vilken tillverkare tänkte du använda dig av?

(för du har ju tydligen redan "köpt" slangen?!) Eller?

Står det att den är godkänd för ingjutning och har diffusions-spärr och är av svensk härkomst (garantifrågor) så kör på! Många på forumet har frågat om dansk/polsk/annat land-slang, och jag har fortfarande rekommenderat samma i alla trådar, köp svenskt så du har svensk support, och svenska garantier, när något mot förmodan, skulle bära utför (en snabbkurs i polska är inte att rekommendera)

Mitt tips!

Min erfarenhet! (y)

Min dumhet? :x
 
  • Gilla
Adolf
  • Laddar…
Ne det låter inte alls dumt :) har inte köpt något ännu utan tittar runt. Märket med utvändigspärr är Wavin (7,30 kr/m). En lite dyrare 5 lagers modell med spärren mellan lagren finns från Golan(http://www.pexgol.com/)för 8,5 kr/m.

Vilka problem har du varit med om / hört talas om när det gäller icke svensk tillverkad PEX? Eller är det framförallt support/garanti som du avser vara viktigast?
 
Bump.
Någon som vet om Uponors evalPex i dim 20mm går att använda i betongplatta?
 
Krilleman
lt1cobra skrev:
Bump.
Någon som vet om Uponors evalPex i dim 20mm går att använda i betongplatta?
Du tänkte alltså använda dina 20mm rör till golvvärmen?

Enligt uponor finns bara Eval i dim 12??? Läs mer här


Garanti är ju alltid bra att ha ett företag att vända sig till.
 
20mm röret heter pePex, inte eval, och kan gjutas in.

installation av golvvärme anväder vi oss av två olika rör typer — pePEX Q&E och evalPEX. Uponor pePEX Q&E rör finns i dimension 17 samt 20 mm och Uponor evalPEX rör finns i dimension 12 mm. Generellt kan man säga att kostnaden blir lägre ju grövre rör man kan använda sig av (=färre meter rör per kvadratmeter). Mindre dimensioner lämpar sig bra vid renoveringar på befintligt golv, då man vill att golvvärmen ska bygga så lite som möjligt. Med Uponor pePEX Q&E rör är det möjligt att använda både Q&E kopplingar och FPL-PX kopplingar vilket inte är möjligt med ett Uponor evalPEX rör.


Läs mer här:
http://www.uponor.se/~/media/Files/Uponor/Sweden/Building_solutions/General/BLD_1010_062007_Wirsbo-PEX.pdf
 
Redigerat:
Det stämmer säkert att eval pex finns i 20mm på vissa marknader. Frågan är om du tänk använda Q&E kopplingar med allt vad det innebär eller om du kör det lite mer lätthanterliga FPL-px systemet (dvs vanliga klämkopplingar som man drar ihop med skeffnyckel...).

Enligt ovan citat är pepex avsett för Q&E eller fpl kopplingar och eval pex bara för Q&E. Har man ingen tång för Q&E blir således valet lätt.
 
Nej nej, jag har bara en skiftnyckel så jag vill helst använda de gamla klämmringskopplingarna. Så om inte supporten säger 'du ska inte använda evalPEX därför att...' så kör jag på 20mm evalPEX. Iofs är det 'bara' 5000 kr i skillnad mellan valen, men det finns bättre ställen att lägga dem på...
 
och jo just, jag glömde. evalPEX är den som man bara kan använda FPL-PX kopplingar med. Så win-win för mig isåfall :p
 
Fast det är ju tvärtom?
 
Ursäkta, jag läser ju bakvänt. Du har förstås rätt..

Jag läste dock detta:
Wirsbo-evalPEX Q&E-rör
Wirsbo-evalPEX-rör fi nns även av Q&E-typ, vilket möjliggör användandet
av Q&E-kopplingstekniken. Dimensioner och tekniska data enligt WirsboevalPEX-
rör.

...i rör-PDFen.
 
Det är lugnt, ibland blir det fel. :)
Svenska supporten vill inte svara på om evalPEX går att lägga i betongen utan säger bara 'använd pePEX den är bäst'. Danskarna har inte svarat... Jag har nog bestämt mig redan. Min analys är att evalPEX säkert är mer känslig för skador på det lufttäta skiktet men att den är fullgod för ingjutning. Eftersom jag tänker separera garagets värdesystem från husets på ett eller annat sätt så tar jag risken...

Är det någon som använt uponors tjänst för projektering?
 
Inga problem att gjuta in EvalPEX, den har syrediffusionsspärr samt klarar tryckklassen PN6. Skillnaden mot PePEX är att den saknar det yttersta skyddslagret, så att man får vara försiktigare vid hantering, speciellt när den ska najas mot armeringen.

En projektering tar max 2-3 dagar att få, se följande sida :https://www.uponor.se/underlag.aspx
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.