Hej!
Har nyligen köpt en vacker retro-spis från Smeg, med gashäll och så kallad multifunktionsugn.
Nu undrar jag om någon annan har denna spis eller har haft en liknande? Vårt problem är nämligen att ugnen aldrig kommer upp i värme! Troligtvis är den trasig, vilket i sig ju är skandal eftersom att spisen är sprillans ny. Eller är det - ve och fasa - så att ugnen har så otroligt dålig effekt?

Som exempel kan jag nämna att jag hade inne ett bröd i tre timmar (!), skulle varit inne i 1,5 timmar. Brödet blev bra, men ugnspannkakan dagen efter blev katastrof. Skulle vara inne i 30 minuter, hade inne den i 1 timme och då blev bottnen bränd, men mittskiktet samt överdelen blev varken genomlagade eller bruna/brända. Tror inte att ugnen kom upp i rätt temperatur en enda gång...

Så min fråga är helt enkelt: har jag köpt en skitspis, är detta normalt? Eller har jag köpt en trasig spis och ska ta dit reparatör som hittar felet och lagar det på garantin?
 
Jag har en Smeg spis ( inte samma modell som er dock ) men på den funkar ugnen som den ska . Låter som om det måste vara nåt fabrikationsfel på er.
Har även tidigare haft en spis ifrån Smeg- inget fel på den ugnen heller
 
Hej!
Tusen tack för ditt svar! Det låter ju bra att du inte har haft några problem, det styrker ju vår förhoppning att våran faktiskt är trasig... Känns synd att ha en ny spis som inte fungerar som den ska.

Har din Smeg-spis också enfas-el?
 
ursäkta dröjsmålet...var tvungen att fråga maken :)

Nej, vi har 3-fas enligt honom
 
lolloise skrev:
Hej!
Har nyligen köpt en vacker retro-spis från Smeg, med gashäll och så kallad multifunktionsugn.
Nu undrar jag om någon annan har denna spis eller har haft en liknande? Vårt problem är nämligen att ugnen aldrig kommer upp i värme! Troligtvis är den trasig, vilket i sig ju är skandal eftersom att spisen är sprillans ny. Eller är det - ve och fasa - så att ugnen har så otroligt dålig effekt?

Som exempel kan jag nämna att jag hade inne ett bröd i tre timmar (!), skulle varit inne i 1,5 timmar. Brödet blev bra, men ugnspannkakan dagen efter blev katastrof. Skulle vara inne i 30 minuter, hade inne den i 1 timme och då blev bottnen bränd, men mittskiktet samt överdelen blev varken genomlagade eller bruna/brända. Tror inte att ugnen kom upp i rätt temperatur en enda gång...

Så min fråga är helt enkelt: har jag köpt en skitspis, är detta normalt? Eller har jag köpt en trasig spis och ska ta dit reparatör som hittar felet och lagar det på garantin?
Hej hur gick det med din kontakt med Smeg. Jag vill mena att du köpt en skitspis. Vi är inne på vår andra smegspis (har inte gått tre år). Vi valde smeg med induktion. Men ugnen är under all kritik. Vår första spis bröt ut på överhettningsskyddet. Överhettningsskyddet byttes ut flera gånger till slut bytte de elektroniken i spisen, då blev det som ni berättar. Gick inte upp i tempratur. Tyvärr så har smeg varit allt annat än kundaanpassade. Från första stund vi varit i kontakt med dem har de varit oförskämda och oansvariga. ÅF har dock varit fantastiska

När vi till slut tröttnat på spisen och reparatören vägrat att reparera den mer fick vi en ny spis. Det tog drygt åtta månader tills fick vi en ny spis som nu har en ugnslucka som exploderat. När vi fick den nya spisen var luckan oxiderad med en riktig ful fläck. Smeg var lika kallsinniga och vägrade att byta luckan, men skickade nån spay som skulle ta bort fläcken. Det gick ju inte.

När nu vår andra spis inte fungerar vägrar smeg att montera glaset på luckan. De menar att de varit oöverträffat hyggliga som skickat en ny glasskiva efter att en åtta månader gammal spislucka (och spis) exploderat.

Nej gör dig av med allt vad Smeg är och vänd dig till seriösa märken. Smeg stavas smeck. Den må vara hur designvänlig som helst. Du kommer aldrig bli nöjd med dess service.
 
Hej!
Jag svarar jättesent, ber om ursäkt för detta.

Min kontakt med Smeg gick väldigt bra, en reparatör kom ut och tittade på spisen. Han sa först "Det finns inga måndagsexemplar" och sedan såg han att just vår spis var felkopplad, troligtvis från fabrik. Så han mixtrade lite och ta-ta: nu fungerar spisen utmärkt och vi har inga problem.

Däremot undrar jag om någon har erfarenhet av hur man sköter om gjutjärns"gallren" för gasspisen? De blir väldigt feta och fläckiga. Jag vågar inte riktigt rengöra dem med diskmedel eller svinto, känns som att det kan göra mer skada än nytta. Funderar nu på att olja in dem, men känns som att det då kan fatta eld i stället? Gaslågan går ju genom "gallret"? Hm! Dilemman när man köper en "snygg" spis!
 
Olja och gas känns som en riskabel lösning, men det finns ju massvis av lösningar för att hålla grillgaller och dylikt rena. Antar att gallret går att ta lös?

I den engelska tv-serien "Rent hus" använder de alltid något som kallas borax, vet inte vad det är - men ska tydligen vara miljövänligt och kemikaliefritt.
 
LillaMini skrev:
kemikaliefritt.
Vad sjutton är en kemikalie?
 
Sånt man inte vill ha i maten, t ex bekämpningsmedel och konstgjorda rengöringsmedel.

Vanlig såpa funkar t ex jättebra att rengöra ugnen med, så varför ska man köpa något frätande medel som ger luftvägsproblem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.