Det finns ju många människor med en ganska skaplig verktygsarsenal här på forumet, och som tycker det är roligt att använda dessa verktyg, och därför hellre bygger en hylla en städar toaletten (refererar endast till mig själv). För att göra hushållsarbetet roligare kanske verktygslådan har åkt fram någon gång, jag och andra är säkert nyfikna på hur ni har kombinerat hushållsarbete med verktygsnörderi.

För att starta upp tråden blottar jag mig och kan nämna att jag har:
Sågat fruset bröd med bandsåg;
Tagit fram skruvdragaren när elvispen gick sönder;
Skrubbat kalkfläckar i badkaret med excenterslip och polerplatta;
Yxa eller hammare för att knacka isär hopfrusna matvaror.

Berätta om era erfarenheter och tips!
 
Att dela spiddekagan (spettkaka) med ett bågfilsblad räknas väl knappast eftersom det är det normala redskapet för denna uppgift.

Något annat kommer jag inte på just nu, det mesta har nog stannat på idestadiet.
 
Delat den frusna oxfilen med kap/gersågen!
 
  • Gilla
Uffe_xx och 1 till
  • Laddar…
Byggde en roterande kafferost (funkade även som nötrost) med hjälp av en skruvdragare, en varmluftspistol, en gångstång och ett durkslag.
 
Helioz skrev:
Byggde en roterande kafferost (funkade även som nötrost) med hjälp av en skruvdragare, en varmluftspistol, en gångstång och ett durkslag.
Det där får du hemskt gärna utveckla!
Det lät intressant.

Kul tråd för övrigt!
Vi äger ingen elvisp, däremot en Hitachi DSAL och ballongvisp, sambon har dessutom nyligen investerat i en tupperwareburk med ett litet lock i det stora locket så att det inte ska skvätta så mycket:)
 
Jag brukar skära upp min födelsedagstårta med timmerbilan, men det är inte direkt av nöd tvunget. Annars så har man ju vispat grädde med skruvdragaren någon gång.
 
Kul att det börjar komma igång!

HAr du tips var man hittar en ballongvisp som passar i borrmaskinen? De vi har rund knopp eller är ovala, och alltid med krok eller ögla. Passar inte.


Lostmoose skrev:
Det där får du hemskt gärna utveckla!
Det lät intressant.

Kul tråd för övrigt!
Vi äger ingen elvisp, däremot en Hitachi DSAL och ballongvisp, sambon har dessutom nyligen investerat i en tupperwareburk med ett litet lock i det stora locket så att det inte ska skvätta så mycket:)
 
Det får nog räknas, visserligen har jag bara ätit detta bakverk i Skåne en enstaka gång, men då var det utan bågfilsblad.

Jag tycker att idéer borde få utrymme här också. Jag skulle t.ex. vilja utnyttja alla kraftfulla verktygs-batterier i köket lite mer. Kanske en mjölkvisp, stavmixer (de kanske redan har kommit sladdlösa?) eller en snygg liten dammsugare. Någon som har använder batteridammsugare, från Makita eller likande, och tar fram den för smulor i köket?

Förresten, jag kopplade en DC-DC konverter (http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/nataggregat/dc-dc/12-v-dc-dc-konverter-2a-p44128) till ett 18 voltsbatteri för att använda till strömförsörjning av digitalkamera vid seriebildstagning med intervall på 30 sekunder under en dag. Som jag sedan gjorde en video av. Följer inte riktigt ämnet, men det kanske kan ge idéer?

jac skrev:
Att dela spiddekagan (spettkaka) med ett bågfilsblad räknas väl knappast eftersom det är det normala redskapet för denna uppgift.

Något annat kommer jag inte på just nu, det mesta har nog stannat på idestadiet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Henrik Enkel skrev:
Kul att det börjar komma igång!

HAr du tips var man hittar en ballongvisp som passar i borrmaskinen? De vi har rund knopp eller är ovala, och alltid med krok eller ögla. Passar inte.
Minns tyvärr inte.
Sambon tror att den kanske kommer från Ikea, men det är flera år sedan.
 
Snabbstartat grillen när man kommit igång lite sent, genom att sätta grovdammsugaren på blås och riktat mot kolen (tänder med 50-kronors eltändare från Jula). Tar några få minuter innan det är grillklart. Man får passa sig så man inte har glödande kol utspridd över halva altanen bara... :eek:
 
Om man använder varmluftspistol går det även att tända grillen med den.
 
En kompis och hans bekant använde en större vedkap med klinga när de styckade en gris och sågade till kotletter m.m, jag har för mig att den var fryst men jag kan minnas fel.
 
Carl_Elvis skrev:
Snabbstartat grillen när man kommit igång lite sent, genom att sätta grovdammsugaren på blås och riktat mot kolen (tänder med 50-kronors eltändare från Jula). Tar några få minuter innan det är grillklart. Man får passa sig så man inte har glödande kol utspridd över halva altanen bara... :eek:
Jag brukar faktiskt låna frunsets hårtork till detdär, men din idé var nog bättre :)
 
Jo, jag har gjort glass med hjälp av en skruvdragare med 3 mm rostfri svetstråd som visp och en rejäl slurk med flytande kväve. Hantera kvävet med försiktighet bara. Det blir en fantastisk glass. Förutom det är det en ganska spektakulär övning för åskådare som inte är vana vid flytande kväve.
 
  • Gilla
MTech och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.