tank77 skrev:
Fattar ingenting:x Ska väggarna reglas ut eller?......så att rör kommer ut från vägg? Har aldrig sett att vattenrör dras ihopa med avloppsrören förrän nu.

Om ni ska ha golvvärme så måste det bilas ur mycket mera och sedermera isoleras annars kommer det mesta av värmen försvinna rakt ner i grunden.
Isolera under golvvärme är redan bestämt. Varför anser du att de skulle behöva bilas mer?
 
Jag tror att det som tank77 syftar på är att man oftast bilar ur golvet helt, gräver bort en del av makadamen och därefter isolerar innan man gjuter en ny platta med golvvärme i. Ni har kanske tänkt att regla upp golvet och isolera på insidan istället? Det skulle ju i så fall lösa några av de frågetecken som finns kring avloppsrören vid WC:n.
 
Med tanke på brunnarnas placering så finns det inget som helst utrymme för varken isolering eller någon nämvärd flytspackling.
Det som förvånar mig är att man fyllt igen med gammalt uppbrutet golv till nästan golvnivå och sen lagt ett tunt lager betong. Det skulle kanske vara ok om man avser flyta golvet med så där 20-30 mm fiberarmerat spackel med armering men då ligger ju brunnarna lite lågt.
 
Redigerat:
Tänk vad bra det är att ha detta forum massor av hjälp, detta kommer att tas upp med byggaren.
 
Golvet är i olika nivå i olika sektioner i källaren, skiljer ett par centimeter. Som jag har förstått det så ska allt upp till samma nivå, sen ska isolerskivor på (med kanaler för golvvärmen), sen golvvärme och sen tror jag dom flytspacklar 2 ggr för att få slätt, hållbart golv med någon syftning mot golvbrunnar för att allt spillt vatten alltid ska dra sig åt det hållet eller för att man lätt ska kunna skrapa mot brunnarna. I dusch och under bad blir såklart fallet mer markant... därefter klinker...
 
Om ni har beställt isolering under golvvärmen så förutsätter detta i princip att ni skulle ha bilat upp hela golvet och grävt ut för att få ner frigolit eller isodrän skivor. Normalt brukar man ha minst 200 mm men detta är kanske inte så vanligt att man lyckas med i gamla källare beroende på grundsulans placering, men 100 mm bör man minst ha för att det skall göra någon nytta. Sen kommer ju ett betong golv på toppen av detta som bygger ca 100 mm. Jag kan nästan förstå av bloggen att takhöjden inte är så hög i källaren, så att bygga uppe på befintligt golv är nog helt uteslutet.

Såg efter att jag lagt min inlägg att dom planerar att lägga spårad skiva på betonggolvet. Den brukar vara 50 mm (finns 30 också) så det kan ju vara en lösning men då tycker jag trots allt att brunnarna kommer lågt som dom ligger på bilden.
.
 
Redigerat:
Hej
Jag har pratat med byggaren om vattenrören som kommer upp ur golvet.
Han sa att det inte rekomenderas att man lägger vattenledningar i källarytterväggar.
Han var villig att dra om rören och lägga dom på insidan av väggarna, är detta ok tror ni??
 
Är det till stora problem för er att lägga utanpåliggande kromade rör i badrummet som är absolut enklaste lösningen när man som i ert fall har betongväggar? Ni har ju redan inkommande vatten och någon annat kopparrör som är utanpåliggande.
 
Hej
Nej det var det som jag trodde han skulle göra.
Det kommer ändå bara bli ca 1-1,5 m synligt resten hamnar bakom tvätt, tork och handfat.
 
Ja skulle då definitivt dragit utanpåliggande rör i hela tvätt/badrummet. Vem är det som styr vatten/avloppsdelen, har ni någon VVS med eller är det byggaren som gör en massa arbeten nu för att man senare ska stoppa dit VVS-delen.
 
Som jag förstår så gör byggaren sitt nu sen kopplar nån vvsare in vatten mm.
Ska åka hem snart och träffa dom och diskutera hur vi gör, det lutar åt att allt vatten dras utanpå.
 
Krilleman
Vad sa dom?
 
finns ju förhöjningsringar till golvbrunnarna, fast det vill man ju undvika om man kan
 
Krilleman
nino skrev:
finns ju förhöjningsringar till golvbrunnarna, fast det vill man ju undvika om man kan
Precis! Att göra rätt från början underlättar enormt!

Det känns som det "brakar lite utför" redan efter ett par dagars arbete för jagga! :x
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.