hahalj
Behöver mäta tjockleken på en yttervägg utan att ta sönder nåt, kommer bara åt via fönstret. Vill helst mäta med nån form av nån enkel krumpassare el liknande lösning se bild:

Mäta.jpg

Man flyttar "gripklorna" utmed den högra svarta "stången" och genom att mäta X' när man griper om väggen kan man räkna ut X eftersom man vet verktygets mått.

Är det någon som sett eller byggt nåt sånt verktyg? En fundering jag har är hur man skulle få den tillräckligt stabil för en noggrannhet på nån cm när?
 
Du kommer inte åt att göra så här?
X= 300-Y-Z
fonster.jpg
 
hahalj
Jo men jag vill hellre krångla till det lite... bilden visar bara principen, fönsterkarmen är i verkligheten inte helt rektangulär så det blir inte helt bra att mäta så.
 
Kanske inte så krånglig, men:)
Nu gick det väldigt fort i Sketchup (och jag är inte så hemma i det heller) men jag hoppas du förstår min tanke. Skulle gjort den i plywood
Om man gör en tight passning i hålet så ska den nog inte slå på så värst mycket
caliper.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Annars kan man ju skala upp och tillverka en Double ended caliper i plywood.

7-Double-Ended-Calipers.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hahalj
  • Laddar…
hahalj
Ah, tackar! Den översta skissen är det jag är ute efter, blir jättebra det (y)
 
Jag hade nog gjort ett U med två parallella raka bitar skruvade på en liten skiva. Sen mäta båda sidorna. Är det fler än en gång hade jag satt på en bit på ena änden av U:et så jag bara behövde mäta ena sidan. Ungefär som beskrivet ovan fast utan rörliga delar som ökar osäkerhetsfaktorer. Borde inte vara några problem att uppnå +_ 2 mm.
 
Annars kan du ju alltid hyra en Hilti PX 10. Funkar skitbra!!
 
Varför inte bara ta en helt vanlig tving och mäta med?
 
hahalj
En tving ja, finns det sådana med gapdjup uppåt 2-300 mm? Har inte hittat nån sån. Kan tänka mig de blir hyfsat dyra jämfört med en enkel träkonstruktion enligt ovan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.