hammarband skrev:
Vår diskmaskin har nåt som så fint heter AquaStop. Den skall skydda mot läckage.
Men eftersom jag inte vågar lita på det har jag köpt ett plastunderlägg som gör att ev. läckage rinner ut framåt så jag ser det.

Vi får hoppas att det funkar.
Vi hade en Whirlpool med just Aquastop. Fast det funkade ju ändå inte. Meningen med Aquastop är att det sitter en sensor i diskmaskinens bottenbalja. Ifall det kommer vatten dit ska maskinen pumpa ut för fulla muggar.

Men i vår maskin blev det fel på ventilen som släpper in vattnet, den stod öppen hela tiden. Och vattnet som fyllde på var snabbare än vad som pumpades ut så trots Aquastop blev det mer och mer vatten i maskinen och efter ett tag svämmade det över. Och då var vi glada att vi hade ett tråg under maskinen så att vi såg det i princip med det samma.
 
För ett antal år sedan såg jag en slags säkerhetsventil som man satte mellan inkommande vatten och slangen till diskmaskinen. I den kunde man ställa in max vattenvolym som fick passera oavbrutet. Man kunde t.ex. ställa den på 10 liter. När maskinen hade tagit in ca 3-4 liter för en disk så nollställdes manicken och var klar att släppa igenom max 10 nya liter. Om det blev ett fel och vattnet fortsatte strömma så stängde ventilen efter 10 liter. Verkade ganska smart men det har tydligen inte fått något större genomslag...
 
C
jarlh skrev:
Meningen med Aquastop är att det sitter en sensor i diskmaskinens bottenbalja. Ifall det kommer vatten dit ska maskinen pumpa ut för fulla muggar.
Hmmm. Jag har en Siemens med AquaStop och på deras maskiner innebär AquaStop att det sitter en magnetventil i änden på matande vattenledning som stänger vattentillförseln när inte maskinen är igång. Denna konstruktion borde alltså ha förhindrat situationen du råkade ut för.

Hur som helst så har jag läst någonstans att den vanligaste orsaken till vattenskada orsakad av diskmaskin är avloppsläckage, och mot detta hjälper inte dessa typer av säkerhetsmekanismer.
 
cpalm skrev:
Hur som helst så har jag läst någonstans att den vanligaste orsaken till vattenskada orsakad av diskmaskin är avloppsläckage, och mot detta hjälper inte dessa typer av säkerhetsmekanismer.
Besiktningsmannen från vårat försäkringsbolag sade samma sak till oss! Dvs. att det absolut vanligaste felet hos inbyggda diskmaskiner är avloppet. Vi har bakom våran diskmaskin en svetsad våtrums matta som går upp mot samtliga väggar från golvet.

Det som var lite märkligare var att besiktningsmannen fnissade och drog på smil banden åt plast byttorna under kylen samt frysen.
:-/
 
cpalm skrev:
Hmmm. Jag har en Siemens med AquaStop och på deras maskiner innebär AquaStop att det sitter en magnetventil i änden på matande vattenledning som stänger vattentillförseln när inte maskinen är igång. Denna konstruktion borde alltså ha förhindrat situationen du råkade ut för.
Det var ju så att styrningen till ventilen hakade upp sig i öppet läge. (Bröt man strömmen till maskinen stängdes ventilen.)

Det jag ville poängtera var att Aquastop och liknande mekanismer inte är skäl nog att strunta i balja under diskmaskinen.
 
Zorax skrev:
Det som var lite märkligare var att besiktningsmannen fnissade och drog på smil banden åt plast byttorna under kylen samt frysen.
:-/
Vår besiktningsman tipsade oss om att vi borde ha baljor under kyl och frys. Nu har vi inte skaffat det än, men det nog snart.

Vårt Siemens-kylskåp har nämligen den fula ovanan att hälla ut vatten på golvet. Det verkar som om kondensvattnet inte hittar rätt väg, utan rinner ner under grönsakslådan och ut genom dörröppningen. Jag har några gånger nu i augusti hittat pölar precis nedanför kyskåpet, runt foten under gångjärnet. Hade man haft en balja där vore det inga problem, men nu är det risk att parketten skadas om man inte upptäcker pölen i tid.

Besiktningsmannens anledningen till att man skulle ha balja var att karet på kylskåpets baksida för kondensvatten kan läcka. Då rinner allt kondensvatten ut bakom kylskåpet, vilket man inte upptäcker i första taget.
 
Hej,
Jag kom egentligen hit till byggahus, för att leta lite svar på frågor om ljus & sånt. Sedan hittade jag hit, och tänkte då att jag kan ju svara på det här, eftersom jag har jobbat med sådana frågor inför stamrenoveringar som bygg-ingenjör....hur som helst.


Svarar på en hel hög med frågar & tankar på samma gång.

husloppan skrev:
Borde inte sånt komma med diskmaskinen då man köper den och installation?
Vi hade ingen aning om detta,men man kan väl göra det i efterhand själv antar jag
husloppan, man kan ju tycka det. Men som du vet alla maskiner går förr eller senare sönder. Om en tillverkare går ut & säger: "Vår maskin, kan gå sönder, installera det här skyddet", och en annan inte gör det. vem får troligtvis sälja ?
Hur som helst, du SKA ha ett diskmaskinsunderlägg. Det som var först, och som jag har installerat hos mig själv, är ett foolproof underlägg som samlar upp & leder fram vatten, vilket är det bästa.

MathiasS skrev:
Men är det där verkligen ett krav från försäkringsbolagen?
Det kan ju bero på.. Sedan beror det ju på hur mycket du vill betala själv också. Två grannar till mig fick vattenskador pga diskmaskinen. Den ena fick leva med byggfläktar och upprivet golv i 3 månader. Inte kul. Den andra tog fram en disktrasa & stängde av vattnet. Sedan gick till vitvaruhandlaren & köpte en ny diskmaskin, klart samma dag.


Kurtivan skrev:
Nästa gång jag gör ngt åt köket kommer jag att sätta en golvbrunn under....
Kurtivan, tänk på att det där med golvbrunnar är lite mer som man gärna glömmer. Som avrinning.
Om golvet är betong, förbered dig på ett oändligt flytspacklande & bilande & rördragande innan du blir klar (men som första tanke är det dock lockande).
Om golvet är av trä, kanske inte fullt så mycket jobb. MEN, du jobbar med mycket känsligare material. Får du en läcka under golvet, kan det bli mycket jobbigare.
Jag vet att Boverkets byggregler(BBR) föreskriver golvbrunnar i köket, men det är ENDAST vid nybyggnationer.

Stensoppsgatan skrev:
Hur gör man om man har en upphöjd diskmaskin? :-?
Stensoppsgatan & Tompa01,
Bygger om så att diskmaskinen står på golvet ?
Jag har ingen idé, om man tycker att underlägget sticker ut för nycket. Men jag inser att det blir svårt att skydda sig vid vattenskador. Anars det enda jag kan rekommendera ur läckageskydds-synpunkt. Bygg om. Om man inte vill ha ett underlägg som sticker ut alltså.
Säkert är det ett läge där designers borde ha pratat med oss ingenjörer och / eller försäkringsbolage innan man släppte ut designen på marknaden....

Bjothi skrev:
Jag hr sett att Elgiganten säljer enklare tråg att ha under diskaskinen. myresjökök säljer också en variant som är dyrare. Vet inte vilket som funkar bäst och vad försäkringsbolagen säger, :-*
Bjothi, Det är skillnad på de olika designerna. Det gäller att samla upp & leda fram. Inte bara samla upp. De små läckorna får då stå och dunsta eller i värsta fall mögla under diskmaskinen. Det är också STOR skillnad på materialet ifråga om hållbarhet. Vilket som är bäst, vet jag inte, men jag är inne på min tredje diskmaskin på samma underlägg från foolproof (vet inte om det säger mer om bra kvalitéen hos foolproof, eller dålig kvalité hos diskmaskinstillverkare).

Johan Gunverth skrev:
Lustigt. LF sa att det räckte med ett golv som garanterat släpper ut läckage framåt. I mitt fall klinkers på golv och en platta upp på väggen. Mjukfog i hörnen. Det borde vara andemeningen med läckageskydd.
Johan, jag misstänker att LF inte säger samma sak alltid beroende på vem man pratar med (vilken kan bero på kunskapsnivåer). Men vissa säger diskmaskinsunderlägg, vissa enl. vad dom sa till dig, vissa säger att svetsad plastmatta (kostnad c:a 900 kr och uppåt), är ett bra alternativ. Men då är det ju kostnaden. Sedan har jag varit med om att de har svetsat med PVC plast (luktar fan och kan släppa ut saltsyra), vilket inte är speciellt miljövänligt. Så i slutändan kan du få 2 - 3 diskmaskinsunderlägg innan du har din svetsade plastmatta under diskmaskinen.



MvH
Bobbo
 
Hej,

Tog slut med plats... fortsätter här...

Fredrik.e skrev:
enligt vad jag har hört av köks säljare så kräver då försäkringsbolagen att man har balja under kyl , frys och diskmaskin . tillverkarna tycker att det räcker med aqua stop men får påbackning av försäkringsbolagen.

det är också därför att det kommit nya krav att installera skydd i vaskskåpet så att vattnet inte kan rinna ner mellan röret och hålet i röret i vaskskåpet

detta är för att försäkringsbolagen betalar ut stora summor pengar vid vatten skador och om då man förebyggt så minimerar man skadorna och har man inte det så kan det hända att man inte får någon ersättning i från försäkringsbolagen.

ang upphöjd diskmaskin så måste man ha det där också , man kan oftast putta in mattan så den inte sticker ut så mycket . man kan även skära av en bit ( fast jag vet inte vad försäkringsbolagen säger om detta) så att den finns där men syns inte så  mycket ...
Fredrik, jag har själv hemma installerat en s k diskbänksinsats från foolproof. MYCKET bra lösning. Hade dock problem med tätningen kring rören. Silikonet fäste inte på PP-plasten ! ! (Vilket jag skulle ha vetat om jag hade läst deras material). Sedan fick jag dock reda på att de hade något som hette lexsol som även fäste på PP-plast.

Det du säger om "försäkringsbolagen betalar ut stora summor pengar vid vatten skador..", finns det ju också en baksida av. Kallat åldersavdrag. Ju äldre ett kök är, dessto mindre får man ut vid skador. Det är mycket värt att kollat upp vad som har hänt med ens försäkring. Jag brukar ha bra koll på sånt, men fick en kall dusch när jag upptäckte det...


cpalm skrev:
Huruvida det är ett absolut krav kan ju också diskuteras. Om man frågar försäkringsbolaget säger de säkert att det är ett krav, men om man skulle få en skada och inte har skyddet tror jag inte att de nekar ersättning. Möjligen blir den en nedsättning av ersättningen. Någon som har egen erfarenhet? Hur som helst så är det ju ett billigt sätt att skydda sig mot tråkiga vattenskador.
Cpalm, kolla upp det där med åldersavdrag.

Det var ett inslag i TV4 kring förra julen (kommer inte ihåg när mer bestämt), men hans vattenskada, som han trodde skulle kosta 6000 i självrisk, kostade honom 160.000 SEK. Killen var inte helt lycklig. Men om man inte läser de papper som kommer från sitt försäkringsbolag får man ju dessvärre skylla sig själv.


Zorax skrev:
Besiktningsmannen från vårat försäkringsbolag sade samma sak till oss! Dvs. att det absolut vanligaste felet hos inbyggda diskmaskiner är avloppet. Vi har bakom våran diskmaskin en svetsad våtrums matta som går upp mot samtliga väggar från golvet.

Det som var lite märkligare var att besiktningsmannen fnissade och drog på smil banden åt plast byttorna under kylen samt frysen.
:-/
Zorax, dessvärre är ju så att alla besiktningsman inte kan tillräckligt mycke' (det är ganska mycket utveckling inom området), utan förlitar sig på föråldrade kunskaper. Alternativt att det var ett dåligt märke. Men om du hade installerat ett bra märke, och gjort det rätt, då bör du vara på säkra sidan.



Som kanske synts, gillar jag märket foolproof. Inte pga någon koppling till dem, utan så enkelt som att det är j-vligt bra produkter. Jag har rekommenderat dem i samband med stamrenoveringar deras prylar i mer än 15-års tid.  Jag har också testat andra tillverkare med billigare produkter, men har alltid kommit tillbaka till dem. De var först på marknaden vad gäller diskmaskinsunderlägg och har hållt en hög &  bra kvalité.

De verkar ha två sajt(er). De har en som inte verkar vara speciellt uppdaterad http://www.foolproof.se/ och en som de verkar ha tillsammans med 3 andra företag http://www.vattensakra.nu/. Vattensäkra har mycket bra och informativ läsning för den som ska / borde säkra sitt kök.

På vattensäkra sajten finns dock en produkt jag inte gillar. Det är stosarna från stosett. Små plastbitar som borde kosta under 1 krona att tillverka och jag har sett dom säljas för strax under 100 kronor / st. Dessutom är de struliga att få tätt med när man har rör som inte är dragna oerhört exakt 90 grader mot golvet, vilket man ofta inte har.


MvH
Bobbo
 
Vi har ett sådant där jättefult underlägg som sticker ut cirka 7 cm utanför diskmaskinen. Det går inte få rent undertill utan samlas allt möjligt. För att rensa detta måste man dra ut diskmaskinen 2 gånger i veckan typ. Inte alls roligt. Denna gång när vi bygger om tänkte vi utesluta detta för det ser verkligen inte klokt ut. Antingen kapa av det så det är kortare (då ser man ju ändå om vattnet rinner ut) eller strunta i det. Vi har i dagsläget en plastmatta där som går upp cirka 10 cm på väggen bakom diskmaskinen, räcker inte det?
 
Vi har lagt in sådandära plastunderlägg under både kyl, frys och diskmaskin. Man kan tycka att dessa borde ingå som standard när man köper dessa vitvaror. Har sett dessa underlägg på flera ställen. Det billigaste jag sett var på Cheepy. Jag vet inte om det är olika kvalitet på dessa underlägg eller om det är annan skillnad på dem med tanke på att det kan skilja en hel del i pris?!
 
mmonika77 skrev:
Vi har ett sådant där jättefult underlägg som sticker ut cirka 7 cm utanför diskmaskinen. Det går inte få rent undertill utan samlas allt möjligt. För att rensa detta måste man dra ut diskmaskinen 2 gånger i veckan typ. Inte alls roligt. Denna gång när vi bygger om tänkte vi utesluta detta för det ser verkligen inte klokt ut. Antingen kapa av det så det är kortare (då ser man ju ändå om vattnet rinner ut) eller strunta i det. Vi har i dagsläget en plastmatta där som går upp cirka 10 cm på väggen bakom diskmaskinen, räcker inte det?

Monika,

Se bara till att du får det tätt i framkant så att inte vatten "kryper in" under framkanten. Om du inte lyckas kan det bli riktigt kul med vattenskador o. mögel....

MvH
Bobbo
 
monikaw skrev:
Vi har lagt in sådandära plastunderlägg under både kyl, frys och diskmaskin. Man kan tycka att dessa borde ingå som standard när man köper dessa vitvaror.
Monika,
Jo, på sett och vis kan man ju tycka det... Men, skulle du köpa en kyl/frys om du får med en extra plastbit därför att den kan läcka ?

monikaw skrev:
Jag vet inte om det är olika kvalitet på dessa underlägg eller om det är annan skillnad på dem med tanke på att det kan skilja en hel del i pris?!
Det ÄR stor skillnad på dem. Både på tillverkningen, plasten och designen.
Har man en sämre kvalité på plasten blir de lätt vint och skevt och kan då släppa in vatten under underlägget. Har man inte haft rätt plastkvalité vid tillverkningen kan de också bli spröda och brytas sönder lätt. Vad gäller designen, finns det väl igentligen två varianter.

1. Plast-tråget, som samlar upp vattnet, men leder inte fram vattnet. Helt fel i min mening.

2. Diskmaskinsunderläget, som samlar upp och leder fram vattnet, så att du upptäcker även de små läckagen (vilket i längden ger de största skadorna)

Prisskillnaden på någon hundralapp får du lätt tillbaka om du har ett dväl designat diskmaskinsunderlägg som räddar dig jämfört med ett som inte gör det.

Nu säger jag inte att de billiga nödvändigtvis är feldesignade (i min mening), men de jag har sett som är fel-designade har uteslutande varit billiga varianter.


MvH
Bobbo
 
Kurtivan skrev:
Nästa gång jag gör ngt åt köket kommer jag att sätta en golvbrunn under....
Tänk på att det kan börja lukta ur en golvbrunn som inte används. Om du bara tänkt den för eventuella läckage.

Monica
 
bobbo krull skrev:
Monika,
Jo, på sett och vis kan man ju tycka det... Men, skulle du köpa en kyl/frys om du får med en extra plastbit därför att den kan läcka ?
Tänkte inte riktigt så. Utan tänkte att det skulle vara standard att det alltid skulle följa med vid köp av dessa som en extra omsorg om köparen.

bobbo krull skrev:
Det ÄR stor skillnad på dem. Både på tillverkningen, plasten och designen.
Har man en sämre kvalité på plasten blir de lätt vint och skevt och kan då släppa in vatten under underlägget. Har man inte haft rätt plastkvalité vid tillverkningen kan de också bli spröda och brytas sönder lätt. Vad gäller designen, finns det väl igentligen två varianter.

1. Plast-tråget, som samlar upp vattnet, men leder inte fram vattnet. Helt fel i min mening.

2. Diskmaskinsunderläget, som samlar upp och leder fram vattnet, så att du upptäcker även de små läckagen (vilket i längden ger de största skadorna)

Prisskillnaden på någon hundralapp får du lätt tillbaka om du har ett dväl designat diskmaskinsunderlägg som räddar dig jämfört med ett som inte gör det.

Nu säger jag inte att de billiga nödvändigtvis är feldesignade (i min mening), men de jag har sett som är fel-designade har uteslutande varit billiga varianter.


MvH
Bobbo
Aha tack för informationen  :)
 
monikaw skrev:
Tänkte inte riktigt så. Utan tänkte att det skulle vara standard att det alltid skulle följa med vid köp av dessa som en extra omsorg om köparen.

Aha tack för informationen  :)
Jo jag håller med, det är väl bara så att kyl/frys tillverkarna och deras marknadsfolk har kommit fram till att de flesta tänker så... Men den som har hållt på med någon form av mekanik/elektronik och lite vatten & rör till det, har kommit fram till att förr eller senare så går det åt pipan... Så är det bara.


En kollega hade nyligen varit ute och installerat diskbänksinsatser i flera hyreshus, hos två olika hyresvärdar.

På ena stället upptäckte han en läckage under diskbänken. När han påpekade det för den som bodde där, fick han som svar "Jo, jag såg det förra året".. hade inte anmält det till hyresvärden eller nåt.

Hos den andra hyresvärden, hade han också hittat en läcka under diskbänken. När han påtalade det för den boende, fick han till svar "Jo, jag meddelade min hyresvärd flera gånger, utan att något har hänt"... Det är väl dessvärre ganska vanligt att folk inte upptäcker / inte gör något åt skadorna, med hälsofarligt boende och dyra reparationer som resultat.


MvH
Bobbo
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.