Jag sitter på ett litet orenoverat badrum i ett gammalt 40tals bostadshus som jag nu ska fixa till. Det är bara 1,6x1,6m och innehåller ett badkar som jag ska byta ut till dushhörna. Dessvärre är rören i badrummet riktigt dåliga och behövs bytas ut. Och dom kommer ut på helt fel ställe... Där kallvattnet kommer ut ur betongväggen ska duschväggen sitta pga brunnen.
Hur tycker ni jag ska göra med rören? Brukar man bila in dom i en "ränna" i väggen och sedan ta ut dom på ett mer passande ställe? Var ?

Här kommer massa kort på hur eländet ser ut :)

BADRUM.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild(1).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild(2).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild(3).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild(5).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser att du redan börjat riva. Vill bara varna om att gammal kakelfix och fog kan innehålla asbest. Kan vara värt att kolla upp innan du fortsätter (om du inte redan gjort det).
 
Tack för tipset, fixar andningsskydd från jobbet imorrn !
 
Var ska du kapa rören? I ett angränsande rum eller inne i badrummet?
 
Ja det är ju lite det som är kruxet, för jag måste ju kapa röret inne i väggen och dra det vidare inne i väggen så det kommer ut på nån sida om duschväggen. För jag antar att det inte får komma ut några rör inne i ett dushområde?
 
Att ha dolda skarvar inne i väggen är emot standarderna som finns och inget att rekomendera om du verkligen inte måste göra det. Om du inte kan kapa rören i ett angränsande rum och göra om dem tycker jag att du ska köra på utanpåliggnade rör i badrummet och se till att göra tätskiktet ordentligt runt det inkommande röret.
 
Har tagit bort lite mer murbruk för att se hur rören gick i väggen. Dom sticker rakt upp m,ot taket (knackade mig fram håligheten ända till taket). Mitt tak är sänkt, antagligen pga ventilationsrör, och det KANSKE kan finnas en kopplingspunkt för röret ovanför, men jag skulle helst vilja taket vara då det är i bra skick.

Jag var inne på att låta röret komma ut där det gör, i dushen tyvärr, men bygga som en liten låda/hölje över den för att dölja dom fula kopplingarna. Skulle det kunna gå? Får man? självklart säkra upp hålet och täta allt med tätskikt innan man bygger lådan, så ifall den skulle läcka så gör den det ner på golvet.

bild(6).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är ju oxå en lösning. Har inte sett en sådan lösning i en dusch,men misstänker att den kommer ta en stor del golvytan i duschen.

Blir det inte ganska snyggt om du byter rören och målar det där inkommande röret?
 
Jo det kanske fungerar att måla enbart, men jag vet inte om man får dra rör genom väggen i Zon1 ? Om man får, hur ska jag täta det ? Men å andra sidan så har jag ju inget val som det känns nu :/
 
Edit:

Nu när jag tittar lite nogrannare så, nej. Man bör nog vara på plats för att se.
 
Redigerat:
Alla med dolda rördragningar till duschblandaren har utkommande rör i duschen så du blir inte ensam om att ha det. Vad ska du ha för tätskikt? Kör du med folie finns det ju rörmanchetter att sätta på runt röret.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.