Helt offtopic, men jag noterade olje på fyllningen. Du har väl pluggat den när du inte har ngn panna?
 
poiu skrev:
Helt offtopic, men jag noterade olje på fyllningen. Du har väl pluggat den när du inte har ngn panna?
Nej.. Ska riva ut oljetanken någon dag är det tänkt.. då fixar jag det
 
Se bara till att rören till brännaren är pluggade, och tänk på att tanken kan vara läck (rost porer), tyvärr händer felleveranser av olja då och då.
 
T
Några reflektioner över dina foton.
1: Ser ut som brunnen varit igensatt (mögelrand ca 70cm upp) fukt gått in samt upp i betong efter detta.

2: Vilket år är huset byggt ? Betongen ser ut att vara av typen alubetong- som måste fixas till iså fall.

3: Ser ut att vara kraftig markfukt, betongen vid trappan ner börjar tryckas in mot huset-se staketet och sprickorna, misstänket att stuprören runnit mot grunden under många år då skadorna är värst vid dessa.

Infarten till ditt hus skvallrar om att huset är lägre beläget så jag misstänker att vatten också leds mot ditt hus från vägen, har jag rätt här ? i så fall får du ordna till en dränering för detta också.

4: 2 luftintag-vid oljerör och till höger om källardörr som verkar vara för källarvent, dessa 2 behövs för att hålla källaren någorlunda fräsch.

Jag skulle nog omgående hyra en bobcat och gräva ut runt grunden, fixa till och gjuta nytt, sen ny dränering, platonmatta mot grund samt platon-isolering upp till träfasad.
 
TN-Funkis skrev:
Några reflektioner över dina foton.
1: Ser ut som brunnen varit igensatt (mögelrand ca 70cm upp) fukt gått in samt upp i betong efter detta.

2: Vilket år är huset byggt ? Betongen ser ut att vara av typen alubetong- som måste fixas till iså fall.

3: Ser ut att vara kraftig markfukt, betongen vid trappan ner börjar tryckas in mot huset-se staketet och sprickorna, misstänket att stuprören runnit mot grunden under många år då skadorna är värst vid dessa.

Infarten till ditt hus skvallrar om att huset är lägre beläget så jag misstänker att vatten också leds mot ditt hus från vägen, har jag rätt här ? i så fall får du ordna till en dränering för detta också.

4: 2 luftintag-vid oljerör och till höger om källardörr som verkar vara för källarvent, dessa 2 behövs för att hålla källaren någorlunda fräsch.

Jag skulle nog omgående hyra en bobcat och gräva ut runt grunden, fixa till och gjuta nytt, sen ny dränering, platonmatta mot grund samt platon-isolering upp till träfasad.

Jo du har rätt i det mesta..

Efter vintern ska vi dränera om, fixa platon matta osv.

Ja brunnen var igensatt när vi köpte huset... nu har vi tak över.

Ägaren av huset var en 99 år gammal dam så ni förstår hur det har skötts på slutet...

Vi köpte huset 500 000kr husen runt om kostar 1-2 miljoner så vi har en ganska stor budget till renovering..

Finns ingen oljebrännare eller liknande i källaren.,. Jag har bytt låsen på påfyllningen så dom bör inte kunna fylla på..

Det finns 2 ventiler i källaren ja..
 
Att via en fläkt dra ner varm luft från bottenvåningen tror jag inte blir bra med den stora temperaturskillnad som finns i Ditt hus. Luften är fuktig o fukten fälls ut trots avfuktaren gissar jag
Rätta mig gärna om jag har fel
 
De fuktproblem som finns är på grund av dålig dränering och att vattnet gick rakt ner i backen från stuprören förut.. ÄR som natt och dag nu med avfuktare + lite ventilation...

Har ca 50% fuktighet i källaren med avfuktaren på :)
 
T
Fortsätt att köra med avfuktare tills du åtgärdat dräneringen- billigast och bäst, du blir som sagt inte av med problemet förräns dräneringen är fixad. Man kan hitta bra grejor för runt 900:- st, jag skulle nog köra 2-3 st avfuktare i din källare tills vidare.

Du skrev att olja inte användes längre, så om du nu kör uppvärmning som inte ger varma avgaser genom skorstenen är det viktigt att du omgående ser till att sätta en s.k "häxa"" på din skorsten ( en plåt som hindrar att det regnar in i skorstenen) då du nu har en "kall" skorsten = att du inte längre har ett fungerande självdrag och stor risk för frostsprängning som kostar mycket att fixa till. Dessutom kan du också få syraangrepp av det gamla oljesotet om du låter det regna in i din kalla skorsten där det då inte finns någon avgasvärme (100+ eller över)som tar bort fukten längre.

Om du kör med torktumlare i källaren, kolla att du verkligen kör ut evakueringsluften med slang ut genom en ventil i väggen, den får alltså inte skjuta ut varm fuktig luft i källaren-då kommer snart insidan att se lika ut som utsidan av huset.





 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.